Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3000 of D5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D3000 of D5000

Hallo allemaal,

al heel lang wil ik een spiegelreflexcamera en nu is het zo ver.
    Na lang opzoeken, twijfel ik nog tussen twee modellen: D3000 en D5000.
    Het zou mijn eerste SLR zijn, nu heb ik een gewone compact camera van Sony waar ik heel tevreden mee ben. Maar graag zou ik wat verder gaan in de fotografie...

De D3000 sprak mij aan omdat je overal hoort dat het de perfecte instapcamera is, wat mij zo aansprak was de ‘Guide’-functie. Dit zou erg handig zijn, aangezien ik beginner ben.

Maar toen ontdekte ik de D5000, deze heeft een kantelbaar scherm, LiveView en kan ook filmen, drie dingen die ik mooi meegenomen vind! Hij is dan wel zo’n 200 euro duurder, maar dat heb ik er dan wel voor over. Liever meteen volledig goed, dan té spaarzaam zijn.

Alleen vermoed ik dat die ‘Guide’-functie er niet is bij de D5000 (wel een ‘scene’-functie in de plaats), zou dit problemen geven? Ik ben nog beginner met de reflexcamera’s, maar ben er nu wel erg mee bezig, ik lees veel en heb al veel bijgeleerd. Dus als ik dan veel oefen..... denk ik wel dat ik er zal geraken.
    Wat denken jullie?

Wat mij zo deed twijfelen, is dat je er zo weinig van hoort, van de D5000. Overal hoor je D3000 of D90, maar D5000…
    Wil dat iets zeggen?

En wat ik nog zo raar vind: de D3000 is recenter dan de D5000? (Of vergis ik me?)
    Dat vind ik zo gek omdat de D5000 dat kantelbaar scherm + LiveView enzo heeft en daardoor veel ‘nieuwer’ lijkt. (Maak ik mij nodeloos zorgen?)

Waarschijnlijk wordt het wel de D5000.

Dan had ik nog een vraag... Ik zou de lenzen 18-55 VR en 55-200 VR kopen, nu zag ik bij Fotokonijnenberg een combinatie van body + lens van 18-200 VR, maar wel 200euro duurder dan de eerste combinatie (elk apart)... Is er een verschil qua kwaliteit wanneer je de twee in 1 of wanneer je ze apart koopt?
    Of is het 200 duurder omdat het gewoon gemakkelijker is om alles in 1 lens te hebben?

Alvast bedankt!
    Margaux

Re: D3000 of D5000

Ik heb het dus over Nikon

Comment

Als je het geld ervoor overhebt zou ik voor de D5000 gaan.

Verder is de 18-200 een goed objectief, maar als je dit forum een beetje rondzoekt kan je wel lezen dat een superzoomlens altijd minder scoort dan een standaardlens en een telezoomlens apart. Wel moet je dan soms wisselen van objectief, maar dat is iets dat hoort bij een spiegelreflex.

Nogmaals, zoek even rond via de zoekfunctie naar: D3000, D5000, Nikon 18-200 en je zult verstelt staan van de vele tientallen topics over deze zaken.

Suc6 met je keuze.
      http://www.mariorentmeester.nl &
      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

De D5000 lijkt me betere keuze als ook de 18-200 VR II. Volgens bepaalde testen op LetsGoDigital scoort de D5000 beter op een aantal vlakken dan de duurdere D90.En hij heeft ook een helpfunctie. Wat de 18-200 betreft (heb ik zelf gehad ook de 18-55)is kwalitatief beter en veraangenaamd het leerproces. Is een ideale wandel- en reislens.Heb spijt dat ik deze niet meer heb. Aan u om te beslissens of het de meer prijs waard is.
        Willy

Comment

Working...
        X