Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk (DSLR) fototoestel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk (DSLR) fototoestel?

Sinds de enkele maanden dat ik op dit forum ben merk ik dat dit één van de meest voorkomende vraag is. Het is niet simpel om even een kant en klaar antwoord te geven. Indien je hier nieuw bent en je stelt deze vraag dan zal je naar de zoekfunctie of google gestuurd worden. Hetgeen begrijpelijk is, want de vraag is te ruim. Je moet iets specifieker zijn. De vraag die je jezelf moet stellen is: “Wat wil ik doen?” of “wat wil ik ermee bereiken?” En hier wringt het schoentje want de meeste mensen weten dit zelf niet. Beginners willen vaak alles, ze willen portretten trekken van hun kinderen/kleinkinderen, mooie landschappen op reis, enz. Veel van deze mensen zijn op zoek naar “value for money”. Maar er zijn ook mensen die effectief op zoek zijn naar een iets beter toestel omdat ze tijd en energie willen investeren om fotografie te leren.

Al hetgeen ik tot nu toe geleerd heb over fotografie komt van het internet, en 3/4 daarvan waarschijnlijk van dit forum. Ik tracht met mijn beperkte kennis dit te delen met andere beginners die net zoals mij ergens moeten beginnen.

Er zijn 3 categoriën:

Compact camera: Een “klein” toestel dat past in je broekzak en uitstekend voor snapshots. Heel simpel in gebruik maar beperkt in mogelijkheden.

Bridge toestel: Is een stap vooruit, heeft meestal een groot zoom bereik maar je blijft beperkt omdat je niet van lenzen kan veranderen. En bridge toestellen heb ook nog een beetje last van “shutter lag” (het moment dat je de knop indrukt en dat het toestel de foto effectief trekt)

Digital single-lens reflex camera (DSLR): Ik ga het enkel hebben over een DSLR, vermits ikzelf weining of geen onderzoek heb gedaan naar een compact of bridge toestel. Er zijn 2 grote verschillen bij een DSLR toestel en dat is een full frame toestel of een croptoestel. Een fullframe heeft een sensor dat dezelfde formaat heeft als de vroegere film (24mm x 36mm). Toestellen met een cropfactor hebben kleinere sensors en afhangend van het merk is de cropfactor 1.3x – 1.6x. Ik heb een Canon en mijn cropfactor is 1.6x. Indien ik een lens van 10mm koop is dit eigenlijk een 10mm x 1.6 = 16mm. Een 10mm lens op een full frame is dus gewoon 10mm. Full frame toestellen beginnen rond de 2000 EUR en zijn dus eerder voor professionals. Dit neemt uiteraard niet weg dat je dit als beginner ook kan kopen. Maar let wel dat je nog lenzen moet kopen Indien je een full frame toestel wil kopen, dan kan je best hier nog wat rondneuzen naar meer info.
    Elke persoon denkt anders (gelukkig maar) en aan de hand van zijn/haar denkwijze gaat de persoon een beslissing nemen. Ik pen hier mijn gedachtegang neer bij de aankoop van mijn toestel. Dit kan uiteraard verschillen, maar hopelijk helpt het jullie met de keuze van de aankoop.
    Bij aankoop van een DSLR kan je op een aantal punten letten. Ik ga het niet zozeer hebben over de technische aspecten. Zij die naar de technische details willen/kunnen kijken zullen deze ook heel makkelijk kunnen vinden. Ik ga spreken over de volgende punten:

Budget:

Dit spreekt een beetje voor zich. Iedereen heeft zijn eigen budget. Er zijn mensen die diepe zakken hebben en zij draaien er hun hand niet voor om, om het beste van het beste te kopen. Zelfs wanneer ze nog nooit een foto hebben getrokken. Het is niet aan ons om deze mensen te beoordelen. Het is goed voor de economie. Zullen deze mensen mooiere foto’s maken met een duurder toestel? Waarschijnlijk niet. Het uiteindelijk doel is dat je gelukkig bent met de aankoop.
    Een beginner weet misschien nog niet of hij/zij hiermee wil verdergaan. Een 2de hands toestel biedt hier zeker een oplossing. Je kan voor zo’n 200 EUR een 2de hands DSLR kopen met een standaard kitlens. Als beginner zal je hier wel even mee zoet zijn voordat je de beperkingen leert kennen.
    Er zijn mensen die niet graag 2de hands kopen, waaronder ikzelf. Het prijschil is voor mij vaak te klein. Het is leuk om een splinternieuw toestel te kopen en in België krijg je 2 jaar garantie, wel handig zeker met dure lenzen en body’s.
    Nieuwe instapmodellen kan je kopen vanaf zo’n 400 EUR en die bieden tegenwoordig tal van mogelijkheden.

Merk:

Ik was reeds in bezit van een Canon waardoor ik in dezelfde richting ben blijven zoeken. Maar mijn hart zegt Nikon. Wie weet komt de dag ooit dat ik overstap. De betere lenzen van Nikon zijn vaak een stuk duurder vergeleken met Canon en dat was voor mij een reden om bij hetzelfde merk te blijven. Beide merken zijn goed en ze zijn zeker niet de enige. Pak een toestel vast en beslis zelf wat voor jouw beter in de hand ligt.
    Elk merk heeft een x aantal toestellen die ik beginners/instapmodellen ga noemen. Een 2de groep prosumer/gevorderde modellen en als laatste, modellen voor professionals. Ik ken niet alle merken en modellen vanbuiten maar vaak zijn de modellen voor gevorderden iets groter dan de modellen voor beginners. Het verschil zit in verschillende zaken. De bouw, de sensor, beedprocessor, Auto Focus (AF) punten, LCD scherm enz. De duurdere modellen zullen uiteraard beter presteren. Bijvoorbeeld snellere sluitertijd, betere prestatie op hogere iso waardes, groter/helderder LCD scherm, nieuwere beeldprocessor, meer megapixels, meer AF punten, enz.
    Staar jezelf zeker niet blind aan het aantal megapixels. Meer is niet altijd beter.

Prestige:

Sommige mensen geven het misschien niet toe, maar prestige zal zeker een rol spelen bij de aankoop van een nieuw toestel. Je kan kiezen voor een “verouderde” Canon 40D of de laatste nieuwe Canon 500D. De 40D is een prosumer model voor gevorderden en de 500D is een instapmodel. Het is geen oordeel, sommige mensen wachten liever 6 maand voordat ze een nieuwe auto kopen omdat dan het nieuw model uitkomt. Bij camera’s is dit exact hetzelfde, let wel dat technologie aan een snel tempo vooruit gaat. Het nieuw prestigieus model dat je vandaag koopt is volgend jaar ook weer “verouderd” en staat dan ook in de schaduw van het nieuw model. Zij die hun ego aan de kant kunnen zetten en prijsbewuster kunnen kopen zullen meer waarde voor hun geld krijgen. Persoonlijk heb ik graag het laatste nieuwe
    Ik was in bezit van een Canon 350D, een 8MP toestel, 4 jaar oud. Dit toestel werkt nog perfect en ik kan er nog alles mee doen, toch heb ik ervoor gekozen een nieuw toestel te kopen. De keuze om toen een toestel te kopen was puur voor af en toe snapshots te pakken, het was een gadget. Nu ben ik recent gebeten door deze nieuwe passie en wil ik mij in deze nieuwe wereld storten en daarom heb ik gekozen om te investeren in beter materiaal.

Conclusie:

De twee grootste merken in België: Nikon en Canon zullen met hun instapmodel tal van gebruikers kunnen bekoren. Er zijn geen slechte toestellen, er zijn gewoon beperkingen op je verwachtigingen.

Ps: Ik heb zelfs nog niet gesproken over lenzen
    Laten we dit voor een volgende keer houden. Het wordt al wa lang...
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

Re: Welk (DSLR) fototoestel?

er was er zich eentje aan het vervelen
    toch een mooi initiatief maar een gids voor aankoop van DSLR voor noobs is het (nog) niet
    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
      Het is leuk om een splinternieuw toestel te kopen en in België krijg je 2 jaar garantie
      Of je nu koopt in Duitsland, Nederland.... men is overal verplicht 2jaar garantie te geven.
      Dit is een Europese wetgeving
      My favo; David Lachapelle

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belsion Bekijk bericht
        Of je nu koopt in Duitsland, Nederland.... men is overal verplicht 2jaar garantie te geven.
        ?

dat is nieuw voor mij. ik dacht dat in NL en GE de garantie 1 jaar was?
        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

De Europese wet vertelt mij dat iedereen die iets koopt recht heeft op 2 jaar garantie.
          http://www.mariorentmeester.nl &
          http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
          | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Toestellen met een cropfactor hebben kleinere sensors en afhangend van het merk is de cropfactor 1.3x – 1.6x.
            Waar zijn de 1,5, 1,7 en 2 gebleven?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
              De Europese wet vertelt mij dat iedereen die iets koopt recht heeft op 2 jaar garantie.
              Volgens mij is dat alleen in Belgie !
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                er was er zich eentje aan het vervelen
                toch een mooi initiatief maar een gids voor aankoop van DSLR voor noobs is het (nog) niet
                Ik dacht iets terug te doen voor de community waar ik zelf zoveel geleerd heb.
                Een gids is het inderdaad nog niet, want er ontbreekt te veel informatie. Dacht ik gisteren ook aan, maar 't was al zo lang en begon het beu te worden
                Allez, 'k heb toch een poging gedaan.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Waar zijn de 1,5, 1,7 en 2 gebleven?
                oei, wist niet dat er een 2 was. Zijn er dan sensors met factor 2 in een DSLR?
                1,3-1,6 met het koppelteken bedoel ik dus ook alles ertussen. 1,7 heb ik ook nog niet van gehoord. Maar dit is toch al te technisch en ik denk dat een noob daar niet meteen boodschap aan heeft. Maar ge hebt gelijk als het bestaat moet het vermeld worden.
                Bedankt voor de melding.

Oorspronkelijk geplaatst door belsion Bekijk bericht
                Indien je lid bent van de EU heb je recht om je diensten en producten te verkopen aan alle EU-landen. En toch is bijvoorbeeld poker illegaal in Belgie en legaal in UK. Maar dit is een andere discussie
                facebook - Instagram

Comment

oei, wist niet dat er een 2 was. Zijn er dan sensors met factor 2 in een DSLR?
                  Minolta RD-175 heeft cropfactor 2. Het was mijn eerste DSLR in 1996.(1.8Mp)

Comment

begrijp een aantal zaken niet goed
                    definitie compact: er zijn momenteel compacts die beschikken over de recentste 12mp APS-C (1,5) sensor ,en waarschijnlijk evenaren ze of overstijgen ze de beeldkwaliteit van een grote hoop APS toestellen. Dit is een nieuwe generatie toestellen die waarschijnlijk grote impact gaat hebben op DSLR markt.

je zegt niets over de 4/3 en de micro 4/3 systemen, zijn die minderwaardig ?

rangefinder? misschien buiten scope, kan ik begrijpen

wat hebben verschillende doelgroepen met merken te maken ?
                    welk zijn de doelgroepen ? welke subgroepen

vanwaar je conclusie ? op wat gebaseerd ?

een goede raad: informeer je eerst een beetje voor je zoiets neerschrijft, volgens mij weet je de klok wel hangen maar niet de klepel, is niet slecht bedoelt, maar het zit vol gaten en hangt slecht aan elkaar.Begrijp de bedoeling van je tekstje zelfs niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      begrijp een aantal zaken niet goed
                      definitie compact: er zijn momenteel compacts die beschikken over de recentste 12mp APS-C (1,5) sensor ,en waarschijnlijk evenaren ze of overstijgen ze de beeldkwaliteit van een grote hoop APS toestellen. Dit is een nieuwe generatie toestellen die waarschijnlijk grote impact gaat hebben op DSLR markt.

je zegt niets over de 4/3 en de micro 4/3 systemen, zijn die minderwaardig ?

rangefinder? misschien buiten scope, kan ik begrijpen

wat hebben verschillende doelgroepen met merken te maken ?
                      welk zijn de doelgroepen ? welke subgroepen

vanwaar je conclusie ? op wat gebaseerd ?

een goede raad: informeer je eerst een beetje voor je zoiets neerschrijft, volgens mij weet je de klok wel hangen maar niet de klepel, is niet slecht bedoelt, maar het zit vol gaten en hangt slecht aan elkaar.Begrijp de bedoeling van je tekstje zelfs niet.
                      De bedoeling was uiteraard te helpen. Maar tis al eerder gezegd.
                      Good try but no cigar. Wie niet waagt niet wint.
                      Ik wil eigenlijk wel graag een degelijke uitleg zien, al de senior leden sturen de beginners naar de zoekfunctie of google.
                      Misschien aan jouw de eer?
                      facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
                        En Iedereen is ook niet juist : dat geldt enkel voor gewone consumenten. Een bedrijf/zelfstandige krijgt dus maar 1 jaar garantie... (in België dus).
                        Last edited by polleke_cgc; 24 oktober 2009, 23:08.
                        Groeten,

Polleke

Comment

....oei, wist niet dat er een 2 was. Zijn er dan sensors met factor 2 in een DSLR?
                          1,3-1,6 met het koppelteken bedoel ik dus ook alles ertussen. 1,7 heb ik ook nog niet van gehoord. Maar dit is toch al te technisch en ik denk dat een noob daar niet meteen boodschap aan heeft. Maar ge hebt gelijk als het bestaat moet het vermeld worden.
                          Bedankt voor de melding....
                          Om je te helpen hier een klein overzichtje:

Full Frame 24mm * 36mm (Canon, Nikon, Sony)
                          APS H 28,7mm * 19mm (Canon 1D serie) (1,3* cropfactor)
                          APS C 23,6mm * 15,7mm (Nikon, Sony, Fuji, Pentax) (1,5* cropfactor)
                          APS C 22,2mm * 14,8mm (Canon) (1,6* cropfactor)
                          Foveon 20,7mm *13,8mm (Sigma) (1,7* cropfactor)
                          Four Thirds 17,3mm * 13mm (Olympus, Panasonic) (2* cropfactor)

En ik denk dat jou initiatief een goed idee is, een voor leken verstaanbare tekst waarin de belangrijkste verschillen duidelijk worden gemaakt, waarschijnlijk zal je nog een paar maal je tekst moeten aanpassen, maar laat dit je vooral niet tegenhouden.

Comment

een mooie poging dslr camera's kopen voor beginners

je vergeet echter een ding , de moderne camera's hebben tegenwoordig ook video mogelijkheid (persoonlijk is mijn opinie dat dit thuishoort enkel en alleen in een compact toetstel (voor de duidelijkheid : een pure compact laat geen lenswisselingen toe ) toestellen waar je bv een andere lens kan gebruiken of over de bestaande lens kan schuiven a la de canon powershot a 540 bijvoorbeeld) noem ik zelf compact- bridge .

Vergeet ook niet dat tegenwoordige compacts al snel dslr mogelijkheden krijgen zoals bijvoorbeeld weer de Powershot a540 daar kan je zelf de iso waarde bepalen, wit balans, drive mode , flitser intensiteit, sluitertijd en diafragma instellen dus imho geen pure beginners camera (al kent ie naast P, AV,TV, M, natuurlijk ook een dummy mode auto.) (en dan sla ik de scene mogelijkheden maar effe over )

vergeet ook niet dat olympus en canon het minst liegen over de de werkelijke pixels
                            je moet de maximale resolutie die de camera kenst met elkaar vermenigvuldigen en dan moet de uitkomst dicht bij de opgegeven resolutie liggen .

Er zijn tegenwoordig zo veel type's compacts, compact bridge, bridge toestellen, dslr toestellen te koop en voor je een maal weet wat je wil hebben is er alweer een opvolger

persoonlijk check ik altijd in een geode geoutilleerde (uitgeruste) winkel waar vakkundig personeel mij kan helpen zonder dat ik binnen 20 minuten weer weg moet zijn, de mogelijke kandidaten.

ik test de handelbaarheid (liggen alle knoppen op de jusite plaats en zijn ze duidelijk en eenduidig ?.) vervolgens the gewicht , liever een wat dikkere zwaardere camera dan een vederlicht ding wat IK niet fatsoenlijk stil kan houden

dan pas kijk ik naar het merk (ben een nikon_canon_konikaminolta_sony_olympus shooter )
                            ik heb Camera's !

Comment

Sinds de enkele maanden dat ik op dit forum ben merk ik dat dit één van de meest voorkomende vraag is. Het is niet simpel om even een kant en klaar antwoord te geven. Indien je hier nieuw bent en je stelt deze vraag dan zal je naar de zoekfunctie of google gestuurd worden. Hetgeen begrijpelijk is, want de vraag is te ruim. Je moet iets specifieker zijn. De vraag die je jezelf moet stellen is: “Wat wil ik doen?” of “wat wil ik ermee bereiken?” En hier wringt het schoentje want de meeste mensen weten dit zelf niet. Beginners willen vaak alles, ze willen portretten trekken van hun kinderen/kleinkinderen, mooie landschappen op reis, enz. Veel van deze mensen zijn op zoek naar “value for money”. Maar er zijn ook mensen die effectief op zoek zijn naar een iets beter toestel omdat ze tijd en energie willen investeren om fotografie te leren.

Al hetgeen ik tot nu toe geleerd heb over fotografie komt van het internet, en 3/4 daarvan waarschijnlijk van dit forum. Ik tracht met mijn beperkte kennis dit te delen met andere beginners die net zoals mij ergens moeten beginnen.

Er zijn 3 categoriën:

Compact camera: Een “klein” toestel dat past in je broekzak en uitstekend voor snapshots. Heel simpel in gebruik maar beperkt in mogelijkheden.

Bridge toestel: Is een stap vooruit, heeft meestal een groot zoom bereik maar je blijft beperkt omdat je niet van lenzen kan veranderen. En bridge toestellen heb ook nog een beetje last van “shutter lag” (het moment dat je de knop indrukt en dat het toestel de foto effectief trekt)

Digital single-lens reflex camera (DSLR): Ik ga het enkel hebben over een DSLR, vermits ikzelf weining of geen onderzoek heb gedaan naar een compact of bridge toestel. Er zijn 2 grote verschillen bij een DSLR toestel en dat is een full frame toestel of een croptoestel. Een fullframe heeft een sensor dat dezelfde formaat heeft als de vroegere film (24mm x 36mm). Toestellen met een cropfactor hebben kleinere sensors en afhangend van het merk is de cropfactor 1.3x – 1.6x. Ik heb een Canon en mijn cropfactor is 1.6x. Indien ik een lens van 10mm koop is dit eigenlijk een 10mm x 1.6 = 16mm. Een 10mm lens op een full frame is dus gewoon 10mm. Full frame toestellen beginnen rond de 2000 EUR en zijn dus eerder voor professionals. Dit neemt uiteraard niet weg dat je dit als beginner ook kan kopen. Maar let wel dat je nog lenzen moet kopen Indien je een full frame toestel wil kopen, dan kan je best hier nog wat rondneuzen naar meer info.
                              Elke persoon denkt anders (gelukkig maar) en aan de hand van zijn/haar denkwijze gaat de persoon een beslissing nemen. Ik pen hier mijn gedachtegang neer bij de aankoop van mijn toestel. Dit kan uiteraard verschillen, maar hopelijk helpt het jullie met de keuze van de aankoop.
                              Bij aankoop van een DSLR kan je op een aantal punten letten. Ik ga het niet zozeer hebben over de technische aspecten. Zij die naar de technische details willen/kunnen kijken zullen deze ook heel makkelijk kunnen vinden. Ik ga spreken over de volgende punten:

Budget:

Dit spreekt een beetje voor zich. Iedereen heeft zijn eigen budget. Er zijn mensen die diepe zakken hebben en zij draaien er hun hand niet voor om, om het beste van het beste te kopen. Zelfs wanneer ze nog nooit een foto hebben getrokken. Het is niet aan ons om deze mensen te beoordelen. Het is goed voor de economie. Zullen deze mensen mooiere foto’s maken met een duurder toestel? Waarschijnlijk niet. Het uiteindelijk doel is dat je gelukkig bent met de aankoop.
                              Een beginner weet misschien nog niet of hij/zij hiermee wil verdergaan. Een 2de hands toestel biedt hier zeker een oplossing. Je kan voor zo’n 200 EUR een 2de hands DSLR kopen met een standaard kitlens. Als beginner zal je hier wel even mee zoet zijn voordat je de beperkingen leert kennen.
                              Er zijn mensen die niet graag 2de hands kopen, waaronder ikzelf. Het prijschil is voor mij vaak te klein. Het is leuk om een splinternieuw toestel te kopen en in België krijg je 2 jaar garantie, wel handig zeker met dure lenzen en body’s.
                              Nieuwe instapmodellen kan je kopen vanaf zo’n 400 EUR en die bieden tegenwoordig tal van mogelijkheden.

Merk:

Ik was reeds in bezit van een Canon waardoor ik in dezelfde richting ben blijven zoeken. Maar mijn hart zegt Nikon. Wie weet komt de dag ooit dat ik overstap. De betere lenzen van Nikon zijn vaak een stuk duurder vergeleken met Canon en dat was voor mij een reden om bij hetzelfde merk te blijven. Beide merken zijn goed en ze zijn zeker niet de enige. Pak een toestel vast en beslis zelf wat voor jouw beter in de hand ligt.
                              Elk merk heeft een x aantal toestellen die ik beginners/instapmodellen ga noemen. Een 2de groep prosumer/gevorderde modellen en als laatste, modellen voor professionals. Ik ken niet alle merken en modellen vanbuiten maar vaak zijn de modellen voor gevorderden iets groter dan de modellen voor beginners. Het verschil zit in verschillende zaken. De bouw, de sensor, beedprocessor, Auto Focus (AF) punten, LCD scherm enz. De duurdere modellen zullen uiteraard beter presteren. Bijvoorbeeld snellere sluitertijd, betere prestatie op hogere iso waardes, groter/helderder LCD scherm, nieuwere beeldprocessor, meer megapixels, meer AF punten, enz.
                              Staar jezelf zeker niet blind aan het aantal megapixels. Meer is niet altijd beter.

Prestige:

Sommige mensen geven het misschien niet toe, maar prestige zal zeker een rol spelen bij de aankoop van een nieuw toestel. Je kan kiezen voor een “verouderde” Canon 40D of de laatste nieuwe Canon 500D. De 40D is een prosumer model voor gevorderden en de 500D is een instapmodel. Het is geen oordeel, sommige mensen wachten liever 6 maand voordat ze een nieuwe auto kopen omdat dan het nieuw model uitkomt. Bij camera’s is dit exact hetzelfde, let wel dat technologie aan een snel tempo vooruit gaat. Het nieuw prestigieus model dat je vandaag koopt is volgend jaar ook weer “verouderd” en staat dan ook in de schaduw van het nieuw model. Zij die hun ego aan de kant kunnen zetten en prijsbewuster kunnen kopen zullen meer waarde voor hun geld krijgen. Persoonlijk heb ik graag het laatste nieuwe
                              Ik was in bezit van een Canon 350D, een 8MP toestel, 4 jaar oud. Dit toestel werkt nog perfect en ik kan er nog alles mee doen, toch heb ik ervoor gekozen een nieuw toestel te kopen. De keuze om toen een toestel te kopen was puur voor af en toe snapshots te pakken, het was een gadget. Nu ben ik recent gebeten door deze nieuwe passie en wil ik mij in deze nieuwe wereld storten en daarom heb ik gekozen om te investeren in beter materiaal.

Conclusie:

De twee grootste merken in België: Nikon en Canon zullen met hun instapmodel tal van gebruikers kunnen bekoren. Er zijn geen slechte toestellen, er zijn gewoon beperkingen op je verwachtigingen.

Ps: Ik heb zelfs nog niet gesproken over lenzen
                              Laten we dit voor een volgende keer houden. Het wordt al wa lang...
                              Ik ben een eeuwige twijfelaar als het aankomt op een dslr toestel kopen.
                              Ik ben een beginneling en jouw tekst heeft mij toch geholpen!

Ik ga voor een lange tijd vrijwillegerswerk in Afrika doen en wil verder toch meer een hobby van fotografie maken. Mijn interesses gaan van: landschappen, natuur, dagelijks leven tot foto's schieten in eerder donkere situaties (later zou ik mij ook graag een macro-lens aanschaffen)

Ik heb een voorkeur voor Nikon en blijf twijfelen tussen de D3000 en de D5000.
                              Als ik het goed begrijp:

De D3000, is goedkoper, heeft geen videofunctie (wat voor mij overbodig is), heeft een 3 inch VAST scherm (wat mij veel beter lijkt dan een uitklapbaarscherm???) ,...

De D5000, heeft betere ISO waarden, is beter bestand tegen ruis, en biedt meer mogelijkheden als ik hier echt mijn hobby van wil maken denk ik?, ...

De meeste raden het af, maar ik ben overtuigd dat ik met een 18-200mm lens het beste af ben ( in Afrika gaat het gewoon het makkelijkste zijn dat ik niet van lens moet wisselen en deze lens biedt veel mogelijkheden? Waarom en in welk opzicht ben ik beter af met een 18-105mm lens?

Ik heb wel het gevoel dat ik met Canon meer krijg voor mijn geld?
                              Als ik de EOS D450 aanschaf met deze lens is dit echter goedkoper dan een Nikon, de pixels zijn hoger dan de D3000, en het heeft wel alle voordelen van de D3000 en D5000? + hier heb je geen last van donkere hoeken?

Kan iemand mij alstublieft verder helpen, ik lees en lees en lees maar op het forum, wordt hier zzzzzzzzzzzzoooooooooooovvvvvvveeeeeeeeeeeeeeeel wijzer van, maar ik geraak er echt niet uit...

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de informatie en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

groetjes

Comment

Working...
                              X