Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focal length in foto info?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focal length in foto info?

Naar aanleiding van deze post wil ik een aparte discussie openen. Het is immers niet de bedoeling dat men in "Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?" uitvoerig discussieert over een of ander (ontbrekende) eigenschap van je camera.

Mijn vraag is: zijn er sowieso camera's die de focal length tonen? Deze gegevens zijn uiteraard in de EXIF-waarden terug te vinden, maar op de camera zelf? Zelfs mijn 50D geeft geen focal length. Gek is wel dat als ik mijn 580EX II plaats, het schermpje van de flitser wel de focal length aangeeft. Weliswaar niet helemaal correct, maar toch.

(uiteraard kun je ook je aantal mm's aflezen van de schaal op het objectief zelf, maar op de camera?)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Focal length in foto info?

ook niet via de scherptedieptecontroleknop?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Zie jij dan je focal length als je de scherptedieptecontroleknop indrukt? Ik toch niet, of ik kijk misschien verkeerd?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Mijn nikon D50 laat het op het weergave scherm zien, nadat de foto is getrokken, dus uit de exif-waarden. Voor de foto getrokken is, niet. Het is wel op de flitser (een metz 48) te zien, maar ook niet exact, hij laat de zoomstand van de flitskop zien, die in een beperkt aantal trappen(24mm - 35 -50 - 70 etc. (oid)) werkt. Nog nooit gemist eigenlijk, als ik het echt nodig zou hebben, kan ik ook even op de lens kijken.

Comment

Dank voor dit antwoord. Nee, de 50D doet dit niet, noch vóór, noch na de opname, tenminste niet op het LCD scherm. Andere data (als kleurruimte, picture style...) vind ik wel in de exif-gegevens op de camera, en als ik de foto oplaad naar mijn Mac, vind ik veel meer terug, met inbegrip van focal length. Maar niet op de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            ...Nog nooit gemist eigenlijk, als ik het echt nodig zou hebben, kan ik ook even op de lens kijken...
            dit lijkt inderdaad een goede reden om het niét te tonen in de zoeker.

Je focal length bepaalt de beelduitsnede, maar die zie je natuurlijk wel in de zoeker, en daar is het hem om te doen.

Bij het schieten stel je je niet als doel 'nu wil ik eens op 78 mm een foto maken', in tegenstelling tot diafragma en/of sluitersnelheid die er welk degelijk toe doen en die je enkel via je zoeker kan zien.

Idem dito met bijvoorbeeld afstand tot het onderwerp, die je zelfs niet in de EXIF terugvindt, hoewel je camera het wel degelijk meet (en doorgeeft naar je flitser bijvoorbeeld) - het doet er eenvoudig niet toe om je foto te maken.
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Dat zijn keuzes van de fabrikant. Zo vind ik def flashcompensatie dan weer niet terug bij het terugzien van een foto, wat ik persoonlijk vervelender vind dan het ontbreken van de focal langth.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                dit lijkt inderdaad een goede reden om het niét te tonen in de zoeker.

Je focal length bepaalt de beelduitsnede, maar die zie je natuurlijk wel in de zoeker, en daar is het hem om te doen.

Bij het schieten stel je je niet als doel 'nu wil ik eens op 78 mm een foto maken', in tegenstelling tot diafragma en/of sluitersnelheid die er welk degelijk toe doen en die je enkel via je zoeker kan zien.

Idem dito met bijvoorbeeld afstand tot het onderwerp, die je zelfs niet in de EXIF terugvindt, hoewel je camera het wel degelijk meet (en doorgeeft naar je flitser bijvoorbeeld) - het doet er eenvoudig niet toe om je foto te maken.
                In een aantal situaties maak ik die keuze wel bewust, dan doe ik wat stappen achteruit en neem een langere lens om een ander perspectief te bekomen. Meest voor de hand liggende voorbeeld is een portret, maar andersom kan ook, grotehoek en heel dichtbij gaan om een iets gekkere foto te nemen. Keuze van lens doet dus meer dan enkel de beelduitsnede bepalen.

De afstand wordt niet altijd gemeten, dat hangt een beetje van de camera en lens af. Bij nikon heb je zogenaamde D-lenzen nodig, die communiceren naar de camera de afstand, de iets oudere doen dat niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Zie jij dan je focal length als je de scherptedieptecontroleknop indrukt? Ik toch niet, of ik kijk misschien verkeerd?
                  weet ik eigenlijk niet, ik let er nooit op.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                    In een aantal situaties maak ik die keuze wel bewust, dan doe ik wat stappen achteruit en neem een langere lens om een ander perspectief te bekomen. Meest voor de hand liggende voorbeeld is een portret, maar andersom kan ook, grotehoek en heel dichtbij gaan om een iets gekkere foto te nemen. Keuze van lens doet dus meer dan enkel de beelduitsnede bepalen...
                    maar uitsnede en perspectief zie je in je zoeker, daarvoor is het niet belangrijk om te weten op welke brandpuntsafstand je zit.
                    Of ken je genoeg trigonometrie om op voorhand te weten 'als ik 6 stappen achteruit zet, moet ik mijn brandpuntsafstand vermenigvuldigen met x, dus heb ik dan die lens nodig' ? ik kijk gewoon in mijn zoeker, en als ik er niet kom dan verander ik van lens of van plaats...
                    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Waar gaat dit over? Dat staat toch gewoon op je lens en dat zie je net zo gauw als op een display.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Waar gaat dit over? Dat staat toch gewoon op je lens en dat zie je net zo gauw als op een display.
                        Tuurlijk wel, maar als iemand dat aanhaalt als nadeel van zijn camera (zie de link in mijn eerste post), dan vraag ik me af of er wel camera's zijn die deze informatie geven. Sommige blijkbaar wel, maar zoals de persoon in mijn link zegt "Canon digitaal" blijkbaar niet.
                        Maar is dit een nadeel als je het inderdaad:
                        - van de lens kunt aflezen vóór opname
                        - op het display van een externe flash kunt zien
                        - in de exif-waarden van een opgeladen foto kunt terugvinden.

Daarbij... focal length is volgens verschillende vorige posters niet eens zo belangrijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          maar uitsnede en perspectief zie je in je zoeker, daarvoor is het niet belangrijk om te weten op welke brandpuntsafstand je zit.
                          Of ken je genoeg trigonometrie om op voorhand te weten 'als ik 6 stappen achteruit zet, moet ik mijn brandpuntsafstand vermenigvuldigen met x, dus heb ik dan die lens nodig' ? ik kijk gewoon in mijn zoeker, en als ik er niet kom dan verander ik van lens of van plaats...
                          Dat is zeker waar, maar om nu te zeggen dat het branpunt niet echt uitmaakt en je enkel in staat stelt om een andere uitsnede te maken is mijn inziens niet echt correct (of je laat als fotograaf heel wat mogelijkheden liggen).

Comment

Bij Sony is het zichtbaar op de camera in de EXIF nadat de foto is genomen.
                            about.me/stijnv

Comment

Ik heb dit idd ook al wel eens gemist, bvb als je op vakantie nog eens door je foto's bladert en je afvraagt hoe ver een of ander beestje ook alweer ongeveer zat (hoeveel mm je dus hebt gebruikt om iets op ene bepaalde grootte in beeld te hebben gekregen)
                              Dat is iets anders wat ik me nog afvraag: kun je achteraf in de exif ergens de focusafstand zien bij lenzen die dit doorgeven aan de body?
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                              X