Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruikservaring g9, g10..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gebruikservaring g9, g10..

Hey allemaal, ik ga hier eens een hele boterham vertellen daar ik namelijk aan het uitkijken ben naar de g11 die gaat komen.
    ik ga ook zeggen wat de reden is waarom ik ga veranderen dus dan weten de meeste de reden ook vooraf al.
    ga toch al een dikke merci zeggen tegen de mensen die de moeite doen om het te lezen en voor de gene die me kunnen helpen met hun eigen ervaring.
    Het zit dus nl zo, ik ben nu in het bezit van een 400d met een hele hoop accesoires maar met de kitlens van de 450d en een 50mm prime.
    Nu is het probleem dat ik qua bereik een beetje te kort kom en daarmee keek voor een andere lens, maar deze is toch weer vrij kostelijk.
    en aangezien ik het toestel alleen gebruik voor wat leuke foto's buiten (bv auto) en foto's binnenshuis op feestje enz (daar heb ik ook de prime voor en de flits) denk ik dat ik hiermee even goed af ben met de g11 aangezien daar ook een flits op kan geplaatst worden.
    ik ondervind nu zelf dat ik meer en meer de 400d laat liggen omdat het toch steeds een heel toestel is dat mee moet, nu kan je wel zeggen dat ik dit kon weten voor ik hem kocht maar toch.
    ik heb ook een powershot sx200 is bijgekocht om wat zoom te hebben en om deze mee te nemen op vakantie ipv de 400d omdat dit toch alweer wat omvang is en ook een deel duurder.
    dus dat is het probleem, ik verwaarloos de 400d teveel en voor wat hij kost en nog zou gaan kosten wil ik een nieuwe lens halen (de g11 zit net op het bereik dat ik ongeveer zou willen) en dit vind ik jammer.
    ik heb meer de neiging om hem thuis te laten en de kleine mee te nemen, en aangezien de g11 niet zoveel groter is dan men sx200 ga ik deze veel meer gaan gebruiken en denk ik toch een degelijk toestel te hebben.
    ik had ook eerst gedacht aan een bridge (bv de nieuwe 200exr van fujifilm) maar dan heb ik weer een heel toestel en voor de zoom moet ik het niet doen, daar is de sx200 ruim genoeg voor.
    want de 400d is nu een jaar oud en heb nog maar een 8000 foto's gemaakt.
    nu is dus mijn vraag voor degene die een g9 of g10 bezitten, hoe bevalt dit toestel en wat zijn voor jullie de eventuele voor en nadelen ervan.

alvast bedankt aan degene die de moeite hebben gedaan dit te lezen

groeten bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

Re: gebruikservaring g9, g10..

De g10 is een heel goed en gebruiksvriendelijk toestel.
    Eenvoudiger in te stellen dan een DSLR.

Alleen heeft deze g10 teveel MP. Dat is dan ook het belangrijkste nadeel.

Ik verwacht dus dat de g11 de voordelen heeft van de g10 en niet de nadelen van teveel MP.

Comment

Ik ben tevreden van mijn G9 en heb leren leven met z'n beperkingen. Voor landschap, citytrips en familiesnapshots buiten is dit toestel uitstekend.
      Het wordt echter een probleem bij "low-light" conditions" (en jij spreekt van feestjes) en als snelheid belangrijk is.
      Omdat ik niet de hele dag met mijn 50D+17-55 f/2.8 wilde sleuren (had bovendien een taak te verrichten), had ik mijn G9 meegenomen naar het recente BDLive Event. Ik volgde de workshop concertfotografie, waar nog een prakticum aan verbonden was: na de uitleg kregen de deelnemers de kans om de optredende band van vlakbij het podium te fotograferen. Gevolg: zeer weinig scherp, veel overbelichting (met de spotlights). Conclusie: toestel is daar niet toe geschikt.

Maar tijdens mijn citytrip naar London, vorig jaar rond deze tijd, of tijdens onze zomervakantie aan de Belgische kust, heeft de G9 uitstekende diensten bewezen. Foto's van een zonsondergang b.v., genomen met statief, verschillen nauwelijks van foto's gemaakt met mijn geliefde 50D. Voor zo'n opnames heb ik echt geen last van "teveel megapixels", hoor.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik neem aan dat je jouw body tweede-hands verkoopt, en hiermee een canon G11 zou kopen. Want deze compact zou rond de 5 à 600 Euro op de markt komen. Met dit geld heb je denk ik al een zoomlens genre 18-200.

Ikzelf heb een G9 die ik nu en dan eens uitleen aan mijn zoon van 8 jaar. De snapshots die hij hiermee maakt zijn best wel goed.

Comment

Hoi, Ik heb zelf voor een gelijkaardige keuze gestaan. Ik heb sinds bijna 2 jaar een g9 en heb deze zomer even een 450d met kitlens gehad, maar heb die achteraf om dezelfde redenen verkocht. Van de G9 ben ik altijd heel tevreden geweest. Echt super foto's gebruiksvriendelijk en alle instelmogelijkheden van een slr.
          Low light is natuurlijk een probleem als je geen vlake ondergrond of statief hebt, maar met flits op feestjes uitstekende prestaties hoor. Als de 6x zoom het bereik is dat je nodig hebt is de g serie van canon denk ik de beste oplossing.
          PM me maar als je mn facebook account wil, daar kan je honderden foto's terugvinden, in alle mogelijke omstandigheden.

Comment

Ik gebruik een Nikon D200 met glas gaande van 10.5 tot 400 mm. Natuurlijk allemaal tesamen veel te zwaar om mee te zeulen op verlof, city trip etc. Daaro mdat ik meestal een 18-200 op debody heb staan en een 12-24 meesleur. Aan de kust staat dan de80-400 opde body.
            Daarnaast heb ik ook een G9 als "altijd meenemen" toestelletje. Had daarvoor ook een G2.
            Enkele opmerkingen over de G9:
            - makkelijk mee te nemen (bij mij hangt die altijd in een tasje aan de broeksriem, samen met een extra batterij en SD)
            - batterij gaat flink lang mee en laadt zeer snel terug op
            - zeer veel instelmogelijkheden, quasi gelijkaardig aan "echte" DSLR
            - ingebouwde flits krachtig
            - fotos nemen in RAW gaat traag, een reeks fotos in bracketing best niet vanuit de losse pols nemen; fotos nemen in JPG gaat zeer snel (juist geen 4 frames/sec)
            - qua wide-angle te weinig, qua tele voldoende (G9 heeft een 7.4 - 44.4 1:2.8 - 4.8 lens; de G11 heeft een 6.1 - 30.5 1:2.8 - 4.5 lens wat overeenkomt met een 28-140 in fullframe termen)
            - G9 heeft flink wat ruis, ook op 100 ISO. Dat merk je als je de fotos eens bekijkt me bijv nik DFine. IMHO moet elke G9 foto opgekuist worden qua ruis. Vergeet fotos vanaf 400ISO of hoger voor kwaliteitswerk.

Heb al meermaals ervaren,dat als ik op een bepaalde lokatie fotos neem met de G9, ik meestal nog eens terugga met de D200 voor betere kwaliteit.

Dus: als snapshot camera, als digitaal dagboek is de G9 zeer goed, zolang je rekening houdt met de ruis in de fotos. Voor "het betere" werk, m.i. toch teleurstellend.

Comment

hey,

alvast bedankt voor de vele reacties hier, weet ik toch al een deel meer nu, maar denk toch wel dat ik ervoor kan gaan, ook al presteerd hij voor sommige op bepaalde vlakken wat minder, maar een statief heb ik al, en om bij low light foto's te nemen zal dit nog wel lukken dan hoop ik, in combinatie met eventueel een remote control (als dit bestaat) want zo doe ik het nu ook dikwijls met de 400d.

om nog effe in te gaan op de reactie van zeus:
              kan begrijpen dat je terug kan gaan met de d200 achteraf voor betere foto's, maar speel je dan niet in een categorie hoger als ik nu met mijn 400d met de kitlens?
              gaat dit verschil tussen mijn 400d en de g11 qua kwaliteit dan toch zo groot zijn denk je, bij jou is het verschil misschien vele groter daar je veel betere lenzen op de d200 hebt als mij?
              en qua bereik komt de g11 me goed uit, begint bij 28 en stopt op 140mm zoals je zei, nu zit ik met de kitlens maar aan 28 - 80 dus voor mij is die 140mm wel een uitbreiding, ook qua lichtsterkte op groothoek.
              voor bracketing (om hdr te maken) gebruik ik nu ook statief, zelfs met remote bediening, dus dat is op de g11 ook de bedoeling, dus daar moet ik het ook niet voor laten denk ik of ben ik mis?
              raw trekken doe ik nu al niet zoveel, en foto's binnenshuis trok ik met een flits(430 ex2) en is ook de bedoeling om op de g11 ook eentje te zetten, dan wel de 270ex, dus das een optie die ik dan moet bezien, maar gaat me niet bepaald tegenhouden op dat vlak.
              en het feit ruis, dat ga ik moeten afwachten, het is een stap terug nu qua pixels als ik de g11 vergelijk met de g10, dus op het vlak van ruis zou dit zich toch een beetje moeten weerspiegelen omdat er minder pixels op dezelfde sensorgrootte vallen nu.

meer reacties zijn nog steeds welkom, alsook eventuele links naar foto's van deze toestellen

groeten bart

Comment

Remote control met een extern drukknopje bestaat niet op de powershot reeks . Je zal het moeten doen met de timer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                  meer reacties zijn nog steeds welkom, alsook eventuele links naar foto's van deze toestellen

groeten bart
                  Foto van de G11:

Fotos met de G11:

Comment

thx voor de reacties nogmaals allemaal.
                    Bij d voorbeeldfoto's zitten wel zowel goede als minder goede, maar denk dat dit met elk toestel wel zo zal zijn, veel zal ook afhangen van de persoon die eraan staat denk ik dan.
                    Maar het is tot nu een goed idee geweest mijn vraag hier te zetten

groeten

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                        nu is dus mijn vraag voor degene die een g9 of g10 bezitten, hoe bevalt dit toestel en wat zijn voor jullie de eventuele voor en nadelen ervan.
                        Ik heb mijn G9 al weer verkocht en zal niet snel nog een P&S camera kopen.

Redenen:

1) zeer beperkt dynamisch bereik
                        2) veel ruis
                        3) langzaam in de bediening - de AF heeft zijn tijd nodig en als je een foto maakt, dan duurt het vrij lang voordat je weer een volgende kunt maken.
                        4) niet geschikt voor actie (hond op het strand etc)
                        5) kramp in mijn vingers van al die kleine knopjes
                        6) ik haat scherpstellen via een LCD (als ik geen statief gebruik).
                        Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                          ...
                          6) ik haat scherpstellen via een LCD (als ik geen statief gebruik).
                          Je MOET toch niet scherpstellen via het scherm? Gelukkig is de G9 nog een van de schaarser wordende "compacts" met een viewfinder, mijn eerste vereiste bij het aanschaffen van een compactcamera.

Ik ben het met de meeste van jouw punten eens, hoor, maar toch heb ik veel plezier van mijn G9, als je, zoals ik boven al vermeld hebt, "kunt leven met z'n beperkingen".

Ergens anders heb ik het volgende gelezen:
                          - "Wat is de beste camera?"
                          - "De camera die je bijhebt op het moment dat je 'm nodig hebt!"

Wel... ik zal niet zeggen dat ik mijn G9 altijd bij me heb, maar toch meestal...
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Je MOET toch niet scherpstellen via het scherm? Gelukkig is de G9 nog een van de schaarser wordende "compacts" met een viewfinder, mijn eerste vereiste bij het aanschaffen van een compactcamera.
                            Het is inderdaad een zeldzaamheid aan het worden, compacts met een VF. Maar dan toch... ik kon er niet zoveel mee. Misschien omdat ik een bril draag. Of misschien omdat de zoeker erg klein is met veel vertekening en maar een beperkt deel van het uiteindelijke beeld beslaat
                            Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Working...
                            X