Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stap digitale compactcamera >>> DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stap digitale compactcamera >>> DSLR

Beste,

Momenteel heb ik een Sony DSC-W90 compactcamera, en ben zinnens om tegen het eindejaar eens de stappen naar een digitale spiegelreflex te zetten. Ondertussen ben ik wel al eens de mediamarkt binnengelopen en daar wat rondgekeken, maar daar zie je door het bos de bomen niet meer. Dan links en rechts wat gezocht, om te besluiten dat ik mij misschien beter toch wat verdiep in bepaalde termen (ISO, F-nummer, belichtingstijd, brandpuntsafstand, ...). Vervolgens ben ik mij gaan bezig houden om de fotos die ik heb gemaakt door een PHP script te gooien, dat mij alle EXIF-waarden gaf van de betreffende foto (altijd leuk bij een fotogallerij - www.pixbykris.be/portfolio.php), en dan daaruit beginnen "leren".

Nu zou ik graag, met een budget van een goede €500, uitkijken naar een DSLR. De fotos die ermee gemaakt worden zijn zowel binnen als buitenshuis (of s nachts). Gaande van natuurfoto's tot urbex (beperkte ervaring : zie http://www.pixbykris.be/overmij.html). De fotos binnen gaan voornamelijk van feestjes etc...

Eerlijk gezegd van lenzen ken ik helemaal niks, dus aanraders bij de body van merk x of y zouden ook leuk zijn, en vooral : waarom juist deze lens. Ook info over een extra flitser zou handig zijn : denk dat ik deze zo-ie-zo nodig ga hebben. Uiteraard zal het budget uitgebreid worden ivm een deftige tas, statief, ...

Wie kan mij een goed toestel aanraden in mijn budget (€500 voor body+lens/lenzen), en mij eventueel meer info bezorgen?

Ik heb reeds meerdere topics in dit genre gelezen, doch deze waren nogal specifiek op de persoon zijn wensen afgestemd, dus misschien dat het voor mij anders uitdraait dan deze mensen :-)

PS 1 : zal het maar op voorhand zeggen : handen zijn groot genoeg : zowat elk fototoestel van de mediamarkt en focilux gent in mijn handen gehad en niks woog mij teveel of was te groot
    PS 2 : site is volledig in opbouw en belange nog niet klaar, daar ben ik dus van op de hoogte
    PS 3 : zowel positieve als negatieve opmerkingen mbt de fotos op de site mogen (hoeft niet persé), doch hou in je achterhoofd dat je te maken hebt met een pure amateurfotograaf met zijn compaktcamera, die er niks van kent en wat dingen uitprobeert Ik kan tegen negatieve commentaar, doch dan het liefst opbouwende
    PS 4 : er zit een fout in het portfolioscript (je zal de eerste foto 2x zien : 1x zonder exif-waarden en 1x met exif-waarden, dit zal asap weg zijn)
    Sony Alpha 330 - 18/55mm (f3.5-5.6) - 55/200mm (f4.0-5.6) - 75/300mm (f4.5-5.6) - 18/70mm (f3.5-5.6) - 50mm (f1.8)

Re: Stap digitale compactcamera >>> DSLR

Met 500 EUR krijg je enkel een "mini" body... de grotere bodies zijn in het duurder segment. Je zal je budget bijna moeten verdubbelen.

Comment

Voor € 500 zul je moeten beginnen met één van de instap toestellen, (bijna) alle merken bieden zo'n toestel en ze zijn (bijna) allemaal met elkaar vergelijkbaar.

Enkele voorbeelden:
      Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm F:3.5-5.6 DC € 429
      Nikon D3000 + 18-55mm AF-S DX II VR € 509
      Olympus E-520 + 14-42mm + 40-150mm € 477,90
      Pentax K-m + 18-55mm + 50-200mm € 479,00
      Sony DSLR-A330L + 18-55mm + 4Gb SD-kaart + cleanKIT € 499,00

Dit is een sumiere selectie wat voor ongeveer € 500 mogelijk is met links naar een aantal wikels die hier dikwijls aangeraden worden (ik heb niet gekeken of ze nu het goedkoopst waren of niet maar het geeft je een idee).

Voordelen Canon Nikon: grootste groep gebruikers hier op het forum (en ook in het echte leven ), ruimste aanbod tweedehands.
      Voordelen Olympus, Pentax, Sony: beeldstabilisatie is ingebouwd in de body, meestal iets goedkoper (of bieden net iets meer voor je euro) hoewel de duurdere lenzen bijvoorbeeld ook echt duurder zullen zijn dan de kitlenzen
      Voordelen van de voorgestelde Olympus en Pentax deze hebben al een telezoom lens inbegrepen voor jou budget.

Al deze toestellen (bodys) naast elkaar.

Comment

Ik zou in jouw geval uitkijken naar een degelijk tweedehandstoestel, gezien je budget en wat je wil gaan doen...

Bij de andere merken weet ik het niet zo, maar je kan bv. zeker naar volgende tweedehandsset uitkijken :
        - KM 7D (voorganger Sony a700): dit is iets ouder semi-pro model, heel degelijk toestel, met ingebouwde beeldstabilisatie en bijzonder handig in gebruik. Ook magnesium body die tegen een duwtje kan.
        - KM/Sony 24-105 D (of KM 28-75/2.8 D)
        - Minolta 50/1.7 of Sony 50/1.8 DT

Zijn er nog centen over, dan is een KM 100-300 D Apo ook altijd interessant (of je kan meteen deze kiezen in combinatie met een kitlens 18-70 of 18-55 ipv 24-105 of 28-75...).
        En een tweedehandsflitser is ook gemakkelijk te vinden (Minolta 3600 HSD of zo...).

Wil je toch liever nieuw kopen, dan vind je hierboven al een interessant lijstje .
        Last edited by K-2; 8 oktober 2009, 11:46.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          Met 500 EUR krijg je enkel een "mini" body... de grotere bodies zijn in het duurder segment. Je zal je budget bijna moeten verdubbelen.
          Hou er ook rekening mee dat je gaandeweg een reeks lenzen zal kopen, doe dus nog eens maal 3 of 4
          Dit is niet om je te ontmoedigen of om snobistisch te doen, gewoon een reality check

500 EUR is te weinig, zeker als je bv natuurfotos ambieert

Als je het al eens gedaan hebt kan je inderdaad vanaf 1000 EUR een bruikbare set samenstellen met tweedehandsmateriaal

Gewoon ter illustratie (met het risico dat je verdrinkt in goede raad): voor vogelfotos zou ik je bv tweedehands een Canon 400D (ong 200 EUR) voorstellen met een EF 400 f:5.6 L (ong 850 EUR)
          Maar als je een 1000D kit koopt heb je ook meteen een 18-55 IS kitlens voor maar 229 EUR meer
          Het (zeer goede) lensje kost los nog maar 90 EUR, je prijs voor zekerheid en nieuw materiaal is maar 139 EUR en dus verwaarloosbaar
          Dat spaar je zo uit door je geen nutteloze accessoires zoals UV filters te laten aansmeren, en je geheugenkaartjes aan de laagste prijs ergens anders te kopen

Veel lezen dus, daar zijn deze fora voor
          Last edited by palombian; 8 oktober 2009, 12:39. Reden: je

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Hou er ook rekening mee dat je gaandeweg een reeks lenzen zal kopen, doe dus nog eens maal 3 of 4
            Dit is niet om je te ontmoedigen of om snobistisch te doen, gewoon een reality check

500 EUR is te weinig, zeker als je bv natuurfotos ambieert

Als je het al eens gedaan hebt kan je inderdaad vanaf 1000 EUR een bruikbare set samenstellen met tweedehandsmateriaal

Gewoon ter illustratie (met het risico dat je verdrinkt in goede raad): voor vogelfotos zou ik je bv tweedehands een Canon 400D (ong 200 EUR) voorstellen met een EF 400 f:5.6 L (ong 850 EUR)
            Maar als je een 1000D kit koopt heb je ook meteen een 18-55 IS kitlens voor maar 229 EUR meer
            Het (zeer goede) lensje kost los nog maar 90 EUR, je prijs voor zekerheid en nieuw materiaal is maar 139 EUR en dus verwaarloosbaar
            Dat spaar je zo uit door je geen nutteloze accessoires zoals UV filters te laten aansmeren, en je geheugenkaartjes aan de laagste prijs ergens anders te kopen

Veel lezen dus, daar zijn deze fora voor
            Natuurlijk heb je gelijk maar TS heeft momenteel een Sony W90 met lens 5,8-17,4 mm (vergelijkbaar met 35-105 mm in KB) om dan meteen een EF 400 f:5.6 L aan te raden gaat waarschijnlijk net te ver deze lens zal zeker tot zijn recht komen bij natuurfotografie maar zal voor de rest die TS wil niet echt bruikbaar zijn (foto's van feestjes enzo...). TS zou in mijn ogen beter starten met toestel met kitlens (of nog beter met twee lenzen dus ook de telezoom lens erbij) en kijken waar hij later naar toe wil en dan eventueel beter (en duurder) glas kopen.... maar dat is mijn gedacht maar en druist in tegen de algemene stroom hier om steeds beter (en duurder) aan te raden

Comment

Ik vrees dat ik mij iets verkeerd heb uitgedrukt Met natuurfotos bedoel ik niet specifiek vogels, maar gewoon een bos binnenstappen en foto's nemen. Telelenzen enzo zijn dus nog niet echt aan de orde :-) Het enige vliegende dat ik soms fotografeer zijn de vogels in het vogelasiel/vogelkliniek in Merelbeke, maar die zitten toch netjes in een grote kooi

Loont het de moeite om - gezien het merk van mijn compactcamera - bij Sony te blijven? Omdat bvb dan de menustructuur hetzelfde zou zijn, of maakt dit helemaal niks uit?

Eveneens wil ik benadrukken dat de €500 een huidig budget is, uiteraard besef ik ook wel dat als ik meer lezen zou kopen etc, deze fors omhoog zal moeten.

PS : heb geen problemen met tweedehandstoestellen. Misschien zelfs beter, daar dit mijn eerste stappen zijn in DSLR.
              Last edited by Krisken; 8 oktober 2009, 13:57.
              Sony Alpha 330 - 18/55mm (f3.5-5.6) - 55/200mm (f4.0-5.6) - 75/300mm (f4.5-5.6) - 18/70mm (f3.5-5.6) - 50mm (f1.8)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krisken Bekijk bericht
                Loont het de moeite om - gezien het merk van mijn compactcamera - bij Sony te blijven? Omdat bvb dan de menustructuur hetzelfde zou zijn, of maakt dit helemaal niks uit?
                Dat maakt totaal niets uit. Het menu van een compact is vrij beperkt. De handleiding heb je op een paar uurtjes doorgenomen.
                Het menu van een spiegelreflex is heel uitgebreid, en de handleiding moet je minstens een week doorworstelen om er iets van te kennen.
                Ik heb thuis 4 merken van toestellen, Ricoh, Olympus, Panasonic en Nikon... gaan voor wat je denkt dat je het best zal bevallen in de toekomst, en zeker niet merkgebonden blijven voor het menu.

Mvg

Chris

Comment

Menustructuur maakt inderdaad niets uit, vooral omdat de menu's van de Sony dslr's in grote mate op de handige menu van de KM 7D gebaseerd zijn, terwijl die van de compactjes daar los van staat... Gewoon verschillend dus.

Het enige (kleine) voordeel dat ik zie als je bij Sony blijft, is dat je de MMS-kaartjes ook in de dslr's van Sony kan gebruiken. Maar dat is niet het eerste wat je keuze zou moeten bepalen natuurlijk.

Hoe dan ook, als je snel een mooie set wil voor een redelijk bescheiden bedrag, kijk dan vooral naar tweedehands zou ik zeggen.
                  Toestellen hebben dikwijls slechts 10.000 clicks of minder, en kunnen dus voor niet te extreme hobbydoeleinden nog jaren mee. Veel mensen veranderen omdat ze graag steeds het nieuwste hebben, niet omdat er met de oude body iets fout is. En bovendien, als je geluk hebt, gaan ze naar FF, zodat er ook nog een stel lenzen mee aangeboden worden. Gewoon even goed rondkijken zou ik zeggen.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt voor deze snelle reacties!
                    Ik denk dan dat ik zou uitkijken naar sony (opnieuw), al was het maar voor die ingebouwde stabilisator, wat mij wel handig lijkt voor een beginner.

Qua kaartjes : ik heb vroeger nog met een HP315 foto's gemaakt, dus heb hier kaartjes genoeg liggen

Comment

Voor jouw budget zou ik een canon 1000D body (+-€350) met een 50mm F/1.8 (+-€100) aanraden.
                      De camera is een relatief goed toestel en met die lens zal je zeker en vast voor plezier beleven.

Je hebt uiteraard geen zoom en helaas ook geen breedhoek maar wel een toplens die je sowieso nog lang zal gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
                        Voor jouw budget zou ik een canon 1000D body (+-€350) met een 50mm F/1.8 (+-€100) aanraden.
                        ...
                        Je hebt uiteraard geen zoom en helaas ook geen breedhoek maar wel een toplens die je sowieso nog lang zal gebruiken.
                        Een 50/1.8 is geen toplens hé. Het is de meest basic prime die je kan bedenken...
                        En de beperking tot één en dezelfde brandpuntsafstand zal al snel tot frustratie leiden vrees ik .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
                          De camera is een relatief goed toestel en met die lens zal je zeker en vast voor plezier beleven.

Vervang die 50mm door een 18-55mm IS (€85), veel leuker/handiger voor een beginner.
                          Have fun!
                          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Een 50/1.8 is geen toplens hé. Het is de meest basic prime die je kan bedenken...
                            En de beperking tot één en dezelfde brandpuntsafstand zal al snel tot frustratie leiden vrees ik .
                            De 50mm f/1.8 is een zeer scherpe, lichtsterke lens; vandaar dat ik over een "toplens" praat (dat mag je van mij met een korreltje zout nemen).

Ik heb zelf een 50mm f/1.4 en die staat 90% van de tijd op mijn toestel; zonder frustratie.
                            De 18-55 heb ik indertijd zo snel ik kon buitengesmeten.

Kwestie van smaak :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                              Vervang die 50mm door een 18-55mm IS (€85), veel leuker/handiger voor een beginner.
                              Daar ben ik het dus persoonlijk niet mee eens.
                              Met de 50mm prime zal je foto's met superieure scherpte of ondiepe DoF of bij erg weinig licht (zonder flits) kunnen nemen, wat met die k(u/i)tlens niet zal lukken.

Voor mij is het énige voordeel van de kitlens op de 50mm prime de mogelijkheid tot breedhoek.

Anyway, nog eens: kwestie van smaak.

Comment

Working...
                              X