Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

    Hoi

    ik ben nieuw op dit forum. Ik heb relatief wat ervaring met het némen van foto's, maar het is lang geleden dat ik me zelf nog een nieuw toestel gekocht heb. Ik gebruik vaak het toestel van vrienden, maar het wordt tijd dat ik zelf eentje aanschaf.

    Dus ben ik op zoek naar nuttige info, en niet naar een verkooperspraatje...

    Ik heb tot nu toe altijd met Canon gefotografeerd. Ergens ligt me dat merk beter dan Nikon. Een tijdje geleden heb ik echter de Nikon D90 van een collega kunnen gebruiken, en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was.

    Er zijn 2 zaken waar ik vooral zal gaan fotograferen: concerten (niet van op het podium, eerder vanuit het publiek, dichtbij het podium) en op reis. Ik doe jaarlijks een reis van een maand en trek toch enkele duizenden foto's

    Ik heb veel topics gelezen hier op het forum, maar over deze specifieke onderwerpen kwam ik niet zoveel tegen. Vooral de concerten dan.

    Mijn budget is rond de 1000€.

    Ben ik als relatieve "beginner" voldoende gesteld met een D5000, of zou ik direct naar de D90 gaan? Of raden jullie de EOS 500D meer aan?

    Mijn collega, die ook een D3s heeft en reeds vele jaren met fotografie bezig is, raadde mij aan om zeker niet te besparen op de lenzen. Ik was eerst aan het zien naar de standaard 18-55 en 55-200 set, maar hij zei me misschien eerder voor een superzoom te gaan bv 18-200, vooral omdat ik heel avontuurlijk reis, en vaak niet de tijd heb om lenzen te wisselen, of de mogelijkheid niet heb om er verschillende mee te nemen. Nu lees ik hiet ZOVEEL negatieve dingen over, dat ik serieus begin te twijfelen. Gaat een relatieve leek als ik het verschil in kwaliteit effectief zien, of moet je daar een geoefend oog voor hebben? En is een 18-105 kwalitatief dan beter?

    Handig zou zijn als ik een weekendje beide combo's had voor te testen

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

    Bedenk dat je bij het fotograferen van concerten vaak in situaties terecht komt waar er weinig licht is. De camera die het meest betrouwbaar focust en de "schoonste" hoge ISO beelden produceert onder deze omstandigheden heeft dan de voorkeur. Je zou er ook aan kunnen denken om met lichtsterke lenzen te werken.
    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

      iets in de trend van een f1.4 lens? Probleem is dat ik me nu momenteel niet direct 3-4 lenzen ga kopen, en als ik bv een 50mm 1.4 koop, die kan ik toch niet echt voor andere zaken gaan gebruiken?

      Dat lijkt me eerder iets dat ik nadien nog ga aanschaffen.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

        Een superzoom geeft zeker goede foto's ik heb de 18-105 VR en de 18-270 van Tamron en zie hier geen noembaar verschil in de 18-105 komt zelfs nooit meer op mijn toestel
        kijk hier maar eens op mijn flickr stream alles is genomen met de18-270
        Het zijn trouwens altijd dezelfde paar klagers welke hier de superzooms afkraken
        Explore erwin vanbrabant’s 4,801 photos on Flickr!
        Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
        Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

          Oorspronkelijk geplaatst door wdwdlp Bekijk bericht
          Een superzoom geeft zeker goede foto's ik heb de 18-105 VR en de 18-270 van Tamron en zie hier geen noembaar verschil in de 18-105 komt zelfs nooit meer op mijn toestel
          kijk hier maar eens op mijn flickr stream alles is genomen met de18-270
          Het zijn trouwens altijd dezelfde paar klagers welke hier de superzooms afkraken
          http://www.flickr.com/photos/15756745@N06/
          akraken is denk ik een groot woord: maar zulke lenzen komen wel tekort met de snelheid van de AF, scherpte, en ze hebben vaak tonvorming

          bekijk dit maar eens:




          Het is altijd aan de gebruiker of hij die compromissen wil sluiten.
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

            Oorspronkelijk geplaatst door onemanarmy Bekijk bericht
            en als ik bv een 50mm 1.4 koop, die kan ik toch niet echt voor andere zaken gaan gebruiken.
            Die kun je voor allerlei andere zaken gebruiken. Op mijn Pentor heb ik nooit anders als een 50mm lens gehad en dan nog maar 2.8 denk ik.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

              Als je toch voor een superzoom opteert (allround vakantie) zou ik de Tamron AF 18-270 nemen die VC (Vibration Compensation = antibibber) heeft (€469).
              tamron.com 18-270 VC
              cameranu.nl Tamron_AF_18-270
              Deze is beschikbaar voor de meeste merken.
              De D90 is de betere van de drie, vooral door Nikon's 420-Segment 3D Colour Matrix Metering die beter presteert dan bij Canon, meer AF punten (11 i.p.v.9),...
              Kan jezelf even nalezen op onderstaande link:
              digitalreview.ca Canon EOS-500D-Compared-to-Nikon-D90
              Natuurlijk ga je met de bovenvermelde combinatie D90 + 18-270VC niet toekomen met je budget
              Bij bvb Cameranu.nl ga je dan 165 Euro erboven zitten (1165€).
              Misschien even verder sparen en direct het gewenste kopen?
              De D5000 heeft wel een draaibaar LCD scherm, maar is minder goed qua kwaliteit 230k t.o.v. 920k dots (D90).
              Meer vergelijk vind je hier tussen de drie:
              digitalreview.ca Nikon-D5000-D90-Compared-to-Canon-500D
              Succes met de aankoop.
              Last edited by willydp; 5 oktober 2009, 19:59. Reden: update
              Canon IXUS95IS + wenslijst :)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                Een superzoom geeft zeker goede foto's ik heb de 18-105 VR en de 18-270 van Tamron en zie hier geen noembaar verschil in de 18-105 komt zelfs nooit meer op mijn toestel
                De 18-105VR is absoluut geen slechte lens, het is echter geen concertlens maar voor dagdagelijkse fotografie is ze zeker aan te raden en wat de AF betreft is de Nikon sneller.

                Misschien eens kijken naar reviews op het internet:

                Conclusion
                The Nikon 18-105mm ƒ/3.5-5.6 definitely raises the bar for Nikon's current lineup of kit lenses; consistently sharp, even at large apertures, with good resistance to chromatic aberration. Corner shading is prevalent, but it's not a noticeable problem. Distortion is evident and irregular, but again, you're probably only going to notice it if you need your straight lines to be absolutely straight.

                The inclusion of VR to this level of lens is a welcome addition; we don't have pricing for the lens individually, but there will finally be an alternative to the 18-200mm VR for users who don't need that range of focal lengths. Nikon was able to improve the optical quality, reduce the weight, and presumably, the end price. It's easy to recommend the 18-105mm to Nikon shooters as an excellent walk-around lens.

                Mijn voorkeur gaat in de toekomst uit naar een 16-85VR of de Sigma 17-70

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door onemanarmy Bekijk bericht
                  iets in de trend van een f1.4 lens? Probleem is dat ik me nu momenteel niet direct 3-4 lenzen ga kopen, en als ik bv een 50mm 1.4 koop, die kan ik toch niet echt voor andere zaken gaan gebruiken?

                  Dat lijkt me eerder iets dat ik nadien nog ga aanschaffen.
                  OK, stel dat je een concert wilt fotograferen buiten in de avond of in een zaal. Vaak heb je dan alleen de stageverlichting tot je beschikking. Het is niet ongebruikelijk dat je dan bijvoorbeeld f/2.8, ISO 1600 nodig hebt om een goede sluitertijd te realiseren (om beweging te "bevriezen"). Als je lens nu maar tot f/5.6 gaat, dan heb je in feite ISO6400 nodig - als we uitgaan van f/2.8/ISO1600. Maar als je lens nu tot f/2 gaat, dan kom je weg met ISO800. Snap je dit?

                  Hoe lager de ISO waarden, hoe schoner het beeld (minder ruis). Daarbij laat een lichtsterkere lens meer licht toe op de AF sensor, waardoor deze beter functioneert dan wanneer je een f/5.6 lens gebruikt. Daarbij wordt het middelste AF punt van Canon cameras extra gevoelig als je deze gebruikt met f/2.8 (of groter: f/2, f/1.8. f/1.4, etc) lens.

                  Om deze reden worden de Canon 85mm f/1.8 en 135L f/2 vaak gebruikt voor concertfotografie bij weinig licht.

                  Nu zal de ene camera betere resultaten geven op bijvoorbeeld ISO3200 dan de andere. Mijn 5D2 durf ik gerust te gebruiken op ISO6400. Maar met mijn D90 (die ik inmiddels heb verkocht) durfde ik niet voorbij de ISO1600 te gaan. Over het algemeen zullen full frame cameras betere resultaten geven op hoge ISO waarden dan crop cameras. Dit komt omdat de sensoren van de full frame chip meer licht opvangen.
                  Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                    Ok, dit is zeer nuttige info!

                    ik denk dat ik ga beginnen met me een body te kopen met een superzoom lens, en binnenkort dan een 85mm f/1.8 lens. Die superzoom kan ik dagdagelijks gebruiken, en in de toekomst kan ik dan nog eenvoudig overschakelen op iets beter.

                    Qua merk ben ik er nog niet uit. Ik ga gewoon nog even naar de winkel gaan en zien wat er best in de hand ligt. Nikon lijkt steeds meer en meer mijn voorkeur te krijgen.

                    Ik heb nog 1 klein vraagje: is er een groot kwaliteitsverschil tussen een Nikon/Canon lens en bv die Tamron lenzen? De 18-200mm van Canon kost bv een pak minder dan die van Nikon, terwijl die Tamron (natuurlijk 18-270) ergens tussenin zit. Of zijn Canon lenzen in het algemeen goedkoper?

                    Bij de Nikon 18-105 vrees ik dat ik niet genoeg zoom ga hebben.

                    thanks!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door onemanarmy Bekijk bericht
                      Ok, dit is zeer nuttige info!

                      ik denk dat ik ga beginnen met me een body te kopen met een superzoom lens, en binnenkort dan een 85mm f/1.8 lens. Die superzoom kan ik dagdagelijks gebruiken, en in de toekomst kan ik dan nog eenvoudig overschakelen op iets beter.

                      Qua merk ben ik er nog niet uit. Ik ga gewoon nog even naar de winkel gaan en zien wat er best in de hand ligt. Nikon lijkt steeds meer en meer mijn voorkeur te krijgen.
                      Dit lijkt me een goede strategie

                      Zowel Nikon als Canon maken een optisch uitstekende 85mm 1.8 lens.

                      Pas wel op dat de Nikkor AF-D 85mm 1.8 niet op de Nikon D5000 werkt, omdat deze camera geen ingebouwde AF motor heeft en de lens ook niet. De Nikkor AF-D 85mm 1.8 werkt wel gewoon op de D90 (omdat deze camera wel een ingebouwde AF motor heeft).

                      Zie ook deze draad: http://forum.belgiumdigital.com/f9/h...-a-269139.html
                      Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                        Het is hoe je het bekijkt, ik vond kleur/weergave net iets belangrijker. De 18-105VR en 18-200VR schelen niet zoveel. En je kan nog steeds croppen. En...ik heb beide lenzen gehad en besloten om de 18-200VR te verkopen. De 18-200VR is een hele goeie wandellens, don't get me wrong maar om het prijsverschil te verantwoorden...mmmm voor mij persoonlijk niet als je de output bekijkt van beide lenzen. Er is een nieuwe versie uit van de 18-200VR (II) maar die kost rond de €1000 dacht ik. Ik zou wel bij Nikon blijven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                          hoi

                          even om te laten weten dat ik de Nikon D90 met 18-105mm VR kitlens gekocht heb. Ik ben best tevreden over het bereik...

                          Het toestel is redelijk fantastisch!!

                          Nu even sparen om de andere lens te kopen (lichtsterk) en we zijn vertrokken

                          thanks voor alle hulp!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 500D - Nikon D5000 - Nikon D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door onemanarmy Bekijk bericht
                            hoi

                            even om te laten weten dat ik de Nikon D90 met 18-105mm VR kitlens gekocht heb. Ik ben best tevreden over het bereik...

                            Het toestel is redelijk fantastisch!!

                            Nu even sparen om de andere lens te kopen (lichtsterk) en we zijn vertrokken

                            thanks voor alle hulp!
                            Veel plezier ermee
                            Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                            Comment

                            Working...
                            X