Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studio en camera voor close-up fotografie stillevens (NIEUW BUDGET)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• studio en camera voor close-up fotografie stillevens (NIEUW BUDGET)

Beste,

Even over mezelf:
    Ik ben een regelmatige lezer van dit forum uit een grote interesse in fotografie.
    In mijn beroep als product ontwikkelaar voor chocolaterie Ickx/Dragee/Rosenberg import
    kom ik met regelmaat in contact met fotograven. Zelf heb ik in mijn midelbare opleiding 1 jaar
    fotografie gestudeerd, hier ben ik wel niet verder dan b/w fotografie geraakt, wel heb ik hier een
    basis ontwikkeld.

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft ervoor gekozen meer fotografie zelf te doen.
    Wat ik wel leuk vindt omdat ik het met plezier doe, alleen mijn kennis over apparatuur is behoorlijk
    beperkt.

Wij zouden een kleine studio willen aanleggen voor het fotograferen van pralines en verpakte chocolade.
    Momenteel beschikken we over een digitale camera (Nikon Coolpix 8700) waar ik NIET goed mee kan werken
    dus zou ik een nieuwe spiegelreflex met bijhorende lens willen kopen.

Wat zou de beste camera zijn voor dit soort fotografie ?
    Welke lens is het best ?
    En wat hebben we nodig voor een goede studio ? (lichten,..)

NIEUW BUDGET 3000-4000 EURO

Na alle sugesties heb ik met veel moeiten iets proberens amen te stellen. (opnieuw)

Camera:
    Canon EOS 50D of Canon EOS 500D

lenzen:
    50mm F1.4 ø 49mm
    Macro lens ▪ 100 mm ▪ f/2.8

Flitsers:
    SET-MIQRO-PRO-3

Graag jullie mening en verdere suggesties..

Mvg
    Niels

Alvast bedankt !!!
    Last edited by NielsIckx; 9 oktober 2009, 10:09.

Re: studio en camera voor close-up fotografie stillevens

zelf heb ik hier niet al te veel ervaring mee. Maar online via google vind je alvast een schat aan informatie. Ik stel voor om eerst hier eens wat rond te snuffelen en dan met verdere vragen hier op het forum te komen.

en er zijn er nog veel meer te vinden via google en "product fotografie tutorial" , "tutorial product photography" , "mini studio tutorial" etc....
    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      zelf heb ik hier niet al te veel ervaring mee. Maar online via google vind je alvast een schat aan informatie. Ik stel voor om eerst hier eens wat rond te snuffelen en dan met verdere vragen hier op het forum te komen.

en er zijn er nog veel meer te vinden via google en "product fotografie tutorial" , "tutorial product photography" , "mini studio tutorial" etc....
      U hebt gelijk veel op Google te vinden maar dat geeft me vaak geen zeker gevoel bij het oplossen van deze vragen. Ik denk dat hier wel veel mensen met veel ervaring zullen zitten, die een vertrouwbare mening zullen geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NielsIckx Bekijk bericht
        U hebt gelijk veel op Google te vinden maar dat geeft me vaak geen zeker gevoel bij het oplossen van deze vragen. Ik denk dat hier wel veel mensen met veel ervaring zullen zitten, die een vertrouwbare mening zullen geven.
        je vraagt de beste camera zonder een budget op te geven. De beste camera's zullen ongetwijfeld technische camera's zijn, maar deze kostten als snel boven de 25.000 euro en ik veronderstel dat dat niet echt binnen het budget is

wat mij hier te binnen schiet qua toestel en lens is:

-canon 5DmkII / canon 1DSmkIII / nikon D3X als je veel pixels wil
        -canon 5DmkI / nikon D700 / nikon D3 als veel pixels niet zo belangrijk is
        -lenzen; canon 90mm TS-E (scherpstelvlak verleggen) 85mm 1.2L , 135mm f2, 50mm 1.2, 100mm f2.8L IS macro (en equivalenten van andere merken)...

van flitsers heb ik geen verstand dus ga ik mij daar ook niet over uitspreken
        hangt er ook nog vanaf wat voor foto's je juist wil. wil je echt full close-ups van één praline, zal je sowieso naar de macro lenzen moeten gaan. Wil je dozen etc. fotograferen dan kan je nog wel verder zonder macro lens

voila, ik heb hier nu de aanzet gegeven, ik laat het aan de experts om verder te discussiëren. Ik zou je met plezier meer willen helpen maar van dit onderwerp heb ik echt geen kaas gegeten
        Last edited by Matthias; 28 september 2009, 15:08.
        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          je vraagt de beste camera zonder een budget op te geven. De beste camera's zullen ongetwijfeld technische camera's zijn, maar deze kostten als snel boven de 25.000 euro en ik veronderstel dat dat niet echt binnen het budget is

wat mij hier te binnen schiet qua toestel en lens is:

-canon 5DmkII / canon 1DSmkIII / nikon D3X als je veel pixels wil
          -canon 5DmkI / nikon D700 / nikon D3 als veel pixels niet zo belangrijk is
          -lenzen; canon 90mm TS-E (scherpstelvlak verleggen) 85mm 1.2L , 135mm f2, 50mm 1.2, 100mm f2.8L IS macro (en equivalenten van andere merken)...

van flitsers heb ik geen verstand dus ga ik mij daar ook niet over uitspreken
          hangt er ook nog vanaf wat voor foto's je juist wil. wil je echt full close-ups van één praline, zal je sowieso naar de macro lenzen moeten gaan. Wil je dozen etc. fotograferen dan kan je nog wel verder zonder macro lens

voila, ik heb hier nu de aanzet gegeven, ik laat het aan de experts om verder te discussiëren. Ik zou je met plezier meer willen helpen maar van dit onderwerp heb ik echt geen kaas gegeten
          Bedankt alvast !

Budget alles bij elkaar tussen de 700 en 1500 euro.
          inclusief camera..
          De camera moet ook niet te ingewikkeld zijn.. er gaan wat amateurs mee aan de gang dus.

Comment

inclusief camera..
            oei, dat gaat spannend worden

als je budget zo laag is dan ga je serieus wat compromissen moeten maken. Aangezien het voor het bedrijf is zal alles nieuw moeten aangekocht worden op factuur en dat geeft nog minder speelruimte.

bvb. body+geheugen+statief+tas+lens(en) en dan zit je al (heel) snel boven de 1000 euro. Wat nog maar heel weinig geld overlaat voor flitsers en mini studio.
            5DmkIII en wat glas

Comment

En dan heb je nog een lichttent, verlichting nodig, achtergronden, kleurfilters en kennis van productfotografie.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De materie die je beschrijft ken ik zeer goed en uit ervaring weet ik dat dit een lastige opgave wordt , alles smelt zeer vlug en het blinkt dus een licht tent ,klein model zal volstaan ,verlicht met led ,geven minder warmte in de tent .
                Voor grotere sierstukken strobist-verlichting volstaat , plu en flash .
                camera : canon rebel + prime 50 mm 1,8
                nikon d3000 +prime 50 mm 1,8
                totaal past in je je kostenplaatsje .
                ZEKER geen pola filter vergeten ,cacaoboter reflecteert enorm het licht .
                Dit volstaat zolang je geen superlatieven verwacht .
                Ps. er bestaan een camera principe om juwelen te fotograferen ,grote van een praline moet ook kunnen ,daar kun je ook behoorlijke resultaten mee boeken al is de resolutie niet er hoog dus eerder voor interne afbeelding .

Comment

Als het enkel voor studiofotografie is kan ik de Sigma SD14 ook aanraden..! In combinatie met een (macro) prime (welke vaak zeer scherp zijn) moet dit prima binnen budget passen. De camera is momenteel namelijk behoorlijk goed geprijsd (400 euro bij importeur, is wel een camera van 3 jaar oud)...

Voordeel: Erg scherp, en goede weergave van kleuren (werken in RAW).
                  Nadeel: Geen automatische programma's en "slechts" 4,6MP

Zoek maar op google naar vergelijkende tests voor dit soort fotografie tussen de Sigma en de Canon 5D
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Camera en een objectief zal wel lukken voor het budget dat je opgeeft. Zoals hier reeds gezegd mag je dan geen topkwaliteit verwachten maar het is een begin. Hoe je voor het zelfde budget ook nog aan een basis van studiomateriaal moet geraken zie ik niet onmiddellijk. Continu licht is wegens te hoge warmte-ontwikkeling geen optie, dus (duurdere) flitsen zijn denk ik onontbeerlijk. Reken ook nog de werkuren die er verloren zullen gaan door experimenteren en testen, en ik denk dat het budget toch bijgesteld zal moeten worden... Hetzelfde geldt voor nabewerking: hoe perfect de chocolade er ook zal uitzien voor jouw ogen: op foto wordt iedere imperfectie heel zichtbaar. Ik werk geregeld voor een chocolatier en weet uit ervaring dat zijn opdrachten de meest arbeidsintensieve zijn voor mij wat betreft nabewerking en retouche. Ook die tijd moet je in acht nemen en meerekenen in het kostenplaatje.

Mijn mening voor wat die waard is...

Roeland
                    www.135mm.be
                    @135mm_leuven
                    info@135mm.be

Comment

De ervaring die ik heb is niet met chocoladeprodukten, dat alleen maakt alleen al heel erg veel uit, maar ik zou toch kiezen voor een zo koel mogelijke verlichting.
                      Aangezien het statische opnames zijn van op statief heb je niet zo veel licht nodig;
                      Qua licht zou ik dus kiezen voor een belichting met fluorecentie daglicht lampen.
                      Een opnametafel is onmisbaar voor dit werk, dan kan je ook onder je onderwerp licht plaatsen en werk je schaduwloos.
                      Qua camera kan je kiezen voor een cropsensor of een full frame, voor uw specifiek belangrijk wegens de dieptescherpte. een full frame gaat je meer detail geven in de opnames maar minder dieptescherpte als een cropsensor.
                      Qua lens zou ik kiezen voor een 100 mm Macrolens, is uitstekend voor de scherpte en is het onderwerp wat groter ga je wat meer afstand nemen.

Het voorgestelde budget gaat onvoldoende zijn, maar beter iets meer investeren dan fout aan te kopen, dus bespreek dat nog eens.

Het goedkoopste dat kwaliteit geeft en mij op dit moment te binne schiet:
                      Body EOS 5D (tweedehands) 1000 Euro of body EOS 40 D tweedehands 500 euro
                      Macrolens EF 100M F2,8 USM 600 Euro nieuw 300 tweedehands
                      Opnametafel 60cm breed van Falconeyes 110 Euro nieuw
                      Licht ook van Falconeyes tussen de 500 en de 700 Euro nieuw coldlight nog niet gezien tweedehands
                      Klein gerief, zoals statief, kop, kaarten, enz 400 Euro

Hopend U van dienst te zijn met deze info !

MVG, Jeff c.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

inclusief camera..
                        De camera moet ook niet te ingewikkeld zijn.. er gaan wat amateurs mee aan de gang dus.
                        Oei, Voor dat bedrag heb je juist een Instap DSLR met kitlens, een statief en eventueel nog een goedkope externe flits of DSLR met betere macrolens.

Terwijl ideaal een technische camera gebruikt wordt of een Pro DSLR met degelijke lenzen.
                        Je zal op statief moeten werken, een opnametafel is niet onhandig en als verlichting gebruik je best light pads (speciale led verlichting die geen warmte ontwikkeld).
                        Allemaal vrij duur materiaal.
                        Daarbovenop komt dan natuurlijk het feit dat je nog maar ruwe beelden hebt die nog dienen verwerkt te worden en waar je software en manuren voor nodig hebt.

Dat als het is om foto's te maken om reclame te maken voor uw product, als het daarentegen is om wat foto's te maken om intern te gebruiken als documentatie dan raad ik eerder een degelijke compact aan.
                        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Bedankt allemaal voor de informatie !!
                          Zeer leerrijk en interessant !

Wel even meegeven dat ik van opleiding grafisch ontwerper ben ! en doorgegroeid ben naar de ontwikkeling.
                          Dus fotobewerking is geen probleem.. we hebben ook het hele Adobe cs3 pakket in huis hier.

Ik zal vandaag eens opnieuw een budget voorleggen, maar iedereen weet da het niet DE tijden zijn hé.. ik laat het nog weten.

Mvg
                          Niels

Comment

NIEUW BUDGET 3000-4000 euro (dwz camera + lens(en) + studio materiaal)

Wat enkele goede argumenten niet kunnen doen !!!

Graag nog wel rekening houden dat hier een AMATEUR mee gaat werken.
                            (die wel bereid is een cursusje te volgen)

Wat extra info over het materiaal dat jullie aanraden zou zeer leerijk voor me zijn (dus wie daar zin heeft !)
                            Last edited by NielsIckx; 29 september 2009, 15:11.

Comment

Re: studio en camera voor close-up fotografie stillevens (NIEUW BUDGET)

Het is allemaal zo omslachtig van alles in een posting te vervatten.
                              Ik zou je willen vragen als je niet van te ver moet komen kom is op bezoek
                              dan kan je een idee vormen van de setup. Eventueel wil ik ook wel is naar de firma komen hoor, ook als het niet te ver uit de buurt is natuurlijk. Ik woon in de Anrwerpse omgeving. Een uurtje praten geeft zoveel meer informatie.

MVG, Jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                              X