Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2de hands : en waar op letten ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2de hands : en waar op letten ?

Ik ben van plan om een digitaal fototoestel te kopen. Nieuw is het me een beetje te duur.
    Ik ben ook maar een beginner. dus ik dacht aan 2de hands

zoals deze :

Maar waar moet ik zeker op gaan letten als ik zoiets koop ?
    Ik weet dat de lens belangrijk is.. ik zou graag een 18-200 hebben.. of is dit niet ge juiste keuzen ?

alvast bedankt xx
    Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Re: 2de hands : en waar op letten ?

eerst en vooral kijken welk budget je wilt uitgeven.
    300 of 700 euro is een wereld van verschil.

welk toestel zou je willen kopen?
    een D60 is een instapmodel, een D80 zit een klasse hoger

lens: hoe meer zoom, hoe meer vertekening, maar ook hoe minder wisselen van lenzen. Daar moet je dus ook een keuze in maken.

wat is iets waard: hangt af van de nieuwprijs en van de staat van het toestel. een 2de hands D40X voor 400 euro zou ik duur noemen, bij een D700 zou ik het ook niet kopen omdat ik het niet vertrouw (te goedkoop). Hiervoor kan je gewoon wat rondzoeken, zeker bij camera's die nog regelmatig te vinden zijn, kan je prijzen vergelijken. Hier vragen wil ook wel eens lukken, maar ik heb er zelf geen idee van
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

hier de aangeboden sectie doorzoeken staat wel iets in hoor
      nikon stuff

Comment

Nogal wat mensen die BD enkel gebruiken voor koop/verkoop. Dat zie je aan hun forum-status, maar als het aangebodene van mensen komt die al wat langer lid zijn van BD, en ook in andere forumonderdelen actief zijn, is het vrij makkelijk (een beetje van) de geschiedenis van hun camera/lens (of wat dan ook) na te gaan.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom178 Bekijk bericht
          Maar waar moet ik zeker op gaan letten als ik zoiets koop ?
          Waar je bv. op kan letten :
          • Hoeveel clicks heeft de body er op zitten ?
          • Lijkt hij goed onderhouden of niet ?
          • Als hij professioneel gebruikt geweest is, is dat meestal geen voordeel (en ga je in beide vorige puntjes de resultaten van zien).
          • Verder, zeker de camera grondig testen voordat je hem koopt: dus zien of AF, lichtmeting, alle knoppen edm correct werken.
          • Er een factuur met restgarantie bij krijgen is natuurlijk altijd een voordeel.
          • Wat lenzen betreft: deels hetzelfde (prof. gebruikt, uiterlijke beschadiging,... ?) en ook nog speciek: stof, schimmel of andere troep binnenin (check door diafragma open te draaien en de lens naar een lichtbron te houden), AF correct (dus geen front- of backfocus), manuele focus- en zoomring werken soepel en precies, geen of aanvaardbare speling op lensonderdelen...

Als je e.e.a. goed nakijkt voordat je betaalt, dan heb je daarna ook zelden of nooit een probleem. Dat is althans mijn ervaring.

Succes !
          Last edited by K-2; 29 september 2009, 11:31.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Hoeveel clicks heeft de body er op zitten ?
            Juist ja, inderdaad zeer belangrijk, bij Canon kun je dit nooit exact achterhalen ! Bij andere merken (Nikon, Pentax, Oly) is dit makkelijk te checken.
            Opgepast dus !

En daarbij komt: elke camera uit de semi-pro serie heeft bij elke verkoper enkel als backup gediend !
            It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
              ...bij Canon kun je dit nooit exact achterhalen !
              Ik denk dat je, vanaf de 40D, daar wel een tooltje voor kunt downloaden. Dat 40D-Shuttercount progje werkt zelfs op mijn 50D. Maar ik geef toe dat het bij andere merken makkelijker gaat.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                Juist ja, inderdaad zeer belangrijk, bij Canon kun je dit nooit exact achterhalen ! Bij andere merken (Nikon, Pentax, Oly) is dit makkelijk te checken.
                Opgepast dus !

En daarbij komt: elke camera uit de semi-pro serie heeft bij elke verkoper enkel als backup gediend !
                wrs soms wel.
                het lijkt me sterk dan ene Francis een fuji S5 als hoofdtoestel gaat gebruiken als er ook een D3 in huis is
                Dus als je toestel ouder is dan hetgene wat hij/zij nu gebruikt, is het niet noodzakelijk altijd een backup geweest (kan het wel geworden zijn).
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                X