Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji s200exr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fuji s200exr

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    Iedereen doet natuurlijk maar wat hij wil, wenst of graag doet. Maar ik heb dit al eens
    geschreven: geen verwendere lui dan fotografen. Ik ken muzikanten, filmfanaten,
    sportlui en andere vrijetijdsbesteders. Maar alleen bij fotografen hoor je zo vaak over
    wat ze zoal moeten meesleuren. Die andere mensen nemen dit waarschijnlijk voor lief.
    Voor een fotograaf lijkt alles te veel, te moeilijk, te. Ik denk dat ze liefst van alles nog
    zouden fotograferen met een knoopsgat.
    Zelf heb ik een Canon 50D met een behoorlijke lens op. Ik ervaar dit nooit als gesleur,
    maar als een eer om het mogen mee te nemen en onderweg een leuke foto te trekken.
    hangt er ook wel vanaf in welke situatie je zit hé.
    • als ik ga snowboarden, dan neem ik graag mijn toestel mee om af en toe eens wat foto's te pakken. Met mijn 1D + 17-40 + 100-400 + 8mm fisheye vind ik dat sleuren op dat moment ja
    • als ik op shoot ga in de sneeuw in een skigebied, neem ik nog 2x zoveel gerief mee in de rugzak, maar dat vind ik niet sleuren, omdat ik er nu eenmaal ben om foto's te nemen
    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      hangt er ook wel vanaf in welke situatie je zit hé.
      • als ik ga snowboarden, dan neem ik graag mijn toestel mee om af en toe eens wat foto's te pakken. Met mijn 1D + 17-40 + 100-400 + 8mm fisheye vind ik dat sleuren op dat moment ja
      • als ik op shoot ga in de sneeuw in een skigebied, neem ik nog 2x zoveel gerief mee in de rugzak, maar dat vind ik niet sleuren, omdat ik er nu eenmaal ben om foto's te nemen
      Bedankt om me te nuanceren. Je hebt een goed punt.

Comment

Mijn vraag naar ervaringen met dit toestel eindigt schijnbaar steeds in een goed, beter, best spelletje tussen de forumleden.
        Mijn budjet is -500€ en daarom kies ik liever voor een top compact dan voor een goedkope spiegelreflex, als ik een winkel binnenstap voor een spiegelreflex begint dit spelletje ook en kom ik niet buiten onder de 1000€.
        Dus daarom graag wat ervaringen met de fuji.

MJ

Comment

MJ, inderdaad, ik geef je overschot van gelijk hoor, maar toch menen de meesten die reageren het wel goed hoor, alleen, in hun enthousiasme vergeten ze al eens on topic te blijven en stellen ze zaken voor waarvan zij heel tevreden zijn.
          Helaas kan ik je niets concreet vertellen over de Fuji S200EXR aangezien ik het toestel zelf niet bezit.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Goed,

Bij deze even mijn voorlopige bevindingen... let wel ik ben geen expert he lol.

Ik heb met de Fujis 200 exr 'geknoeid' sinds ik hem heb en ik moet eerlijk zijn, het resultaat bevalt me enorm. De kleuren, details en de kwaliteit van de foto's zijn prachtig en moeten niet onderdoen voor de meeste dslr camera's. De foto's die ik gemaakt (vooral binnen- wegens het slechte weer en de vroege duisternis buiten) heb van de huisdieren met flits en zonder flits bij beperkt licht zijn aan elkaar gewaagd want de 2x stabilisator die in het toestel zit (moet je wel activeren) doet erg goed zijn werk bij onvaste hand en minder goede lichtsituaties waarbij je liever geen flits wil gebruiken.

Het toestel ligt heel comfortabel in de hand en weegt net niet te zwaar om goed uit de hand te kunnen fotograferen met de telefunctie, mits je natuurlijk een vrij vaste hand hebt anders is ook bij dit toestel een statief aangewezen bij het gebruik van de tele.

Het gebruikte materiaal voor de behuizing voelt degelijk aan en lijkt me toch van degelijke makelij te zijn.

De af reageert net iets ('t is maar een fractie hoor) trager dan bij de dslr's die ik gehad heb maar ik vind het persoonlijk niet echt erg aangezien ik vroeger meestal manueel focuste. Ik had eigenlijk een beetje angst dat de af functie lawaaierig zou zijn, maar inets is minder waar, het toestel maakt niet meer (ook niet minder) lawaai dan een spiegelreflex.

De macrofunctie is heel erg handig en maakt degelijke macro's (ik ben spinnenliefhebber en die beestjes zijn mijn favoriete onderwerp op een zomerse vooravond..) ik heb de macro wel moeten testen op miniatuurtjes van bloemen (schaal:1/12de). Waar ik enorm door verrast ben was de supermacrofunctie in dit toestel. Als je deze inschakelt kan je tot op 1cm van je object of onderwerp naderen en scherpstellen. Je kan er dus heel mooie macro's mee maken... misschien dat de scherptediepte wel niet zo mooi zal zijn als met dslr en macrolens (hoewel ik dat nog moet uittesten in de natuur) maar ik denk dat je dat met een gezonde portie creativiteit wel kan oplossen.

Net als bij een spiegelreflex heb je ook de M, A, S, P standen, hier kan ik me dus nog steeds volledig mee uitleven en dit maakt (vooral samen met de zoomring) dat ik de aankoop van dit toestel niet ervaar als een stap terug. Naast deze standen kan je ook kiezen voor de vaste programma's en andere functies.

Zoals bvb die EXR stand, die geeft helderdere foto's met zo min mogelijk ruis en enorm veel detail en een hoog dynamisch bereik. 't Is wel zo dat de camera automatisch de instellingen gaat aanpassen aan het gekozen onderwerp. Ik kan dan wel zelf niet spelen met diafragma en sluitertijden maar toch zijn de foto's die ik hier mee gemaakt heb, 8 keren op de 10 erg mooi en naar het gewenste resultaat.

Verder dan deze standen ben ik nog niet geraakt, maar ik hou jullie op de hoogte. Ik zal proberen wat foto's te posten (eerst uitzoeken hoe ik dat best en volgens de forumregels kan doen)

groetjes Manuela

Comment

als je overweg kan met de nieuwe imagshack lukt dat wel

Comment

Manuela, thanks, das tenminste een uitleg waar ik iets aan heb.

MJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  MJ, inderdaad, ik geef je overschot van gelijk hoor, maar toch menen de meesten die reageren het wel goed hoor, alleen, in hun enthousiasme vergeten ze al eens on topic te blijven en stellen ze zaken voor waarvan zij heel tevreden zijn.
                  Helaas kan ik je niets concreet vertellen over de Fuji S200EXR aangezien ik het toestel zelf niet bezit.
                  Tuurlijk menen die het goed, maar verder heb ik daar niet veel aan en andere fuji of toekomstige fuji gebruikers ook niet.
                  Toch bedankt iedereen.

MJ

Comment

Graag gedaan MJ,

Het zijn gewoon maar persoonlijke bevindingen hoor, geen professionele uitleg

Goed nog een update..;

Om verder te gaan over de verschillende programma’s;

Naast diegene die ik al eerder geprobeerd heb zijn er ook nog de programmastanden SP, Auto, Video, FSB, C1 en C2

Auto, voor wie zelf niets wil doen en/of , gezellige en snelle kiekjes wil maken.
                    Video, uiteraard voor te filmen, hoewel dat voor mij overbodig is, kan het voor anderen wel interessant zijn natuurlijk..

FSB, heb ik nog niet uitgetest. Daar moet ik eerst wat over lezen en informeren denk ik

De SP stand laat me kiezen, tussen voorgeprogrammeerde standen zoals, laag licht, natuurlijk licht, portret, natuurlijk licht+flits, landschap, sport, nacht, nacht met statief, zonsopgang, sneeuw, strand, bloemen, tekst en nog enkele anderen waaronder ook ‘pro laag licht modus’. Deze laatste beviel me wel. Iedere keer ik afdrukte om een foto te nemen nam de camera er vier (ik denk met verschillende belichting ofzo, ben er nog niet echt uit) en combineerde deze vier foto’s in één foto met als gevolg dat bewegingsonscherpte en ruis aanzienlijk verminderden en de foto mooier werd.
                    Ook de nachtprogramma’s zijn heel handig trouwens en de foto’s genomen in deze stand zijn erg geslaagd naar mijn mening.

En dan heb je nog de c1 en c2 functies, daar kan je je eigen voorkeursinstelling in programmeren.

De camera heeft ook een functie continue fotograferen, en handige ‘shortcut-knoppen’ om de witbalans (ook mogelijkheid tot het bewaren van persoonlijke witbalans instellingen), de belichting en de iso (van iso 100 tot 3200) ten allen tijde te kunnen aanpassen, ook dat maakt de stap minder opvallend. Het systeem van diafragma en sluitertijd instellen scheelt niet zoveel van de dslr’s dus ook dat is mooi meegenomen. En het toestel beschikt ook over een ae-vergrendelingsknop (kan ook altijd van pas komen). Wat ik wel gemerkt heb de eerste keren dat ik foto’s nam met flits, dat deze zich lijkt aan te passen.. de ene foto is zachter ‘geflitst’ dan de andere en de flits gaat bij sommige foto’s zelfs meerdere keren af. Ik ben dat even gaan nalezen in de handleiding en het toestel blijkt over een intelligente flits te beschikken.. De camera analyseert de lichtsituatie en op basis daarvan wordt er harder of zachter geflitst (indien je voor flitsen kiest natuurlijk) en zoals ik mogen merken heb maakt dat de foto’s een pak natuurlijker wanneer geflitst wordt (of moet worden).

Oh ja, je kan eveneens gebruik maken van histogrammen, dat even tussendoor.

Je kan een afstandsbediening gebruiken maar je moet ze dan wel bijkopen. Er is wel een instelling waar je de zelfontspanner kan instellen op 2 seconden of 10 seconden (meer keuze is er niet) als je geen gebruik wil maken van een afstandsbediening.

Manier van focussen kan ook ingesteld worden met een draaiknopje naast de lens en op de lens is naast de zoomring ook een focusring aanwezig (geen gedoe met toetsjes drukken), ik kan kiezen tussen, manueel, af-c (continue autofocussen) of eenmalig af-s
                    Het toestel heeft trouwens een intern geheugen van 47 mb, naast de SD/SDHC kaartjes van verschillende grootte die je kan gebruiken en een aansluiting voor een externe flitser. De (Li-ion) batterij is oplaadbaar, net zoals bij dslr (geen gedoe met gewone batterijen dus) en ze gaat heel lang mee (ik heb nog niet moeten herladen en ik heb toch al aardig wat geknoeid lol).
                    Je kan ook (net als bij de meeste digitale toestellen) je taal kiezen. Je kan composities ‘live’ zien op het lcd-scherm of door de view finder, je kan heel snel omschakelen van de ene naar de andere mogelijkheid doormiddel van een knopje dat naast het lcd scherm staat. Kan handig zijn (of ook niet hehe)

En als laatste nota, ik ben brildrager sinds mijn 7de en de view finder is wel degelijk goed geschikt voor brildragers.

Dit gezegd zijnde, (foto’s volgen één dezer dagen als ik wat meer tijd heb om ze te uploaden) hoop ik dat mijn (onsamenhangende en rommelige weliswaar) uitleg over de Fuji Finepix S200 EXR mensen wat geholpen heeft. Ik ben alvast erg tevreden over de aankoop maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat anderen er zo zullen over denken. Mijn raad aan potentiële twijfelaars, ga hem eens uittesten als je kan.

Groetjes Manuela

PS; nog vergeten te vermelden, het telebereik van de fuji is ook niet te onderschatten, ik zou zelf niet gaan naar het maximum maar 3/4de is al ruim voldoende om nog degelijke foto's te maken van een object veraf - let's say +/- 15 a 20 meter - verder weg en de foto is niet zo scherp meer (wat vrij normaal is denk aangezien het een 'mix' van zowel macro als tele is.. ik veronderstel dat beide niet perfect aanwezig kunnen zijn in één toestel..maar ik kan fout zijn natuurlijk)
                    Last edited by Manuela; 19 juli 2010, 17:06.

Comment

Manuela heb je nog verder nieuws,en wat betaalde jij voor je toestel
                      sta op punt om zo ene te kopen,maar ik twijfel nog ofwel ikon D 90 ofwel sony 550 of de 450 wat denken jullie

Comment

Sorry voor de late reactie, ik betaalde toen iets meer dan 400€ maar ondertussen zijn ze al te koop voor een 360€ aangezien er blijkbaar al een opvolger is.

Mijn ervaring met de S200 exr is niks dan positief, toegegeven het vroeg een kleine aanpassing komende van een D80 met bijhorende accessoires. Wat die lichtsterkte betreft dat moet ik wel beamen, als er binnen voldoende licht is door bvb veel buislampen ofzo dan gaat het nog om er foto's mee te nemen uit de vrije hand, maar in de donkerdere ruimten is een flits toch wel een aanrader.

Hier zijn een aantal voorbeeld van binnenhuis met middelmatige belichting, zonder en met flits (zwart wit en kleur, ik ben nml nogal een mono- gek)

zonder flits:

met flits:

De flits is wel regelbaar en je kan 'intelligent' flitsen zoals ze het noemen. maar dus als het echt wel vrij donker is binnen dan is idd een flits wel aan te raden, aangezien ik bijna niet binnen en/of in huis fotografeer heb ik er weinig last van.

Ik heb de S 200 exr nu een jaar en vind het persoonlijk een heel veelzijdig toestel en de kwaliteit van de foto's is echt wel heel goed en moet helemaal niet onderdoen voor een spiegelreflex.

gebouwen:

macro:

natuur:

Hopelijk ben je hier wat mee en heb ik geen regels gebroken door zoveel foto's in één bericht te steken.

groetjes Manuela
                        Last edited by Manuela; 29 november 2010, 20:59. Reden: link werd niet juist weergegeven

Comment

Dank u voor de nuttige info
                          vertel komt er weer een nieuw Fuji toestel op de markt ?????

Comment

Ja, er is een nieuwere fuji bridge op de markt momenteel, eentje waarmee je bewegende beelden heel erg mooi kan vastleggen de Fujifilm FinePix HS10 met maar liefst 30x optische zoom. Een vriendin van mij kocht het toestel 3 maand geleden en het heeft ongekende mogelijkheden zo blijkt. Als er één ding is waar ik dan toch spijt van heb, het feit dat ik geen 4 maand langer gewacht heb tot deze uitkwam. hehe

ik ben altijd een grote fan geweest van Nikon en ik zal dat niet onder stoelen of banken steken maar sinds ik kennis gemaakt heb met fuji s200 exr, heeft fuji toch ook een speciaal plaatsje in mijn hart hoor.

Wat de prijs betreft daar ben ik niet zeker van maar dat kan je wel online vinden denk ik.

ps: er is echter wel één groot minpunt momenteel.. ik was het bijna vergeten. Het RAF formaat van de Fuji s200exr (de RAW zoals ze zeggen) wordt voorlopig nog niet herkent door de meeste bewerkingsprogramma's. Maar Adobe (van onder andere photoshop) zou daar wel mee bezig zijn om een update van hun software te maken. Momenteel fotografeer ik in JPEG formaat.. maar normaliter zou ik dat in RAW/RAF formaat doen. ik kan wel programmatjes gaan zoeken om het fujiformaat om te zetten naar RAW maar ik vind het te omslachtig, dus ik wacht geduldig tot adobe met een oplossing komt.

Dat gezegd zijnde..

Groetjes Manuela
                            Last edited by Manuela; 29 november 2010, 22:08. Reden: aanvulling

Comment

Goede review over deze bridge camera,heeft me goed geholpen
                              Heb ook net een s200exr aanschaft en super tevreden van,de hs10 zou idd beter zijn op gebied van filmkwaliteit en zoom,minder in fotokwaliteit .
                              Heb de afgelopen 10 jaar geen deftige camera vastgehouden dus met de hs10 had ik even blij geweest vermoed ik
                              De prijzen van deze twee zitten op hetzelfde niveau momenteel(+-300 euro).
                              Het enige nadeel voorlopig vond ik het niet uitklapbaar scherm,dat de camera iets groter en zwaarder is dan zijn soortgenoten is vind ik persoonlijk aangenamer.
                              Een mooie opstapper voor me om budgetvriendelijk terug de kneepjes te oefenen van het plaatjes schieten.

thx voor de info

Comment

Working...
                              X