Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fijnafstelling AF canon 50d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fijnafstelling AF canon 50d

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
    Ja dat is wat ik bedoelde. Een type lens per afstelling en dat dan 20x keer. Sorry als ik wat onvolledig overkwam

Het is trouwens ook mogelijk om dit voor niet Canon lenzen met een Canon mount te doen (zoals Sigma, Tamron, etc)
    En wat doe ik dan met mijn 70-200 als ik die gebruik op een andere body die dit niet kan?? :s
    ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
      En wat doe ik dan met mijn 70-200 als ik die gebruik op een andere body die dit niet kan?? :s
      Mee leren leven of naar de fabriek sturen voor afstelling.

Comment

Aan de lens verandert niets. In theorie zou de lens op de ene body een correctie nodig kunnen hebben en op een andere body niet (of andere correctie waarden). Bodies kunnen namelijk net als lenzen afwijken.

Als de lens niet goed is op een body die geen AF afstelling heeft, dan zit er maar 1 ding op... naar Canon ermee Als Canon de lens dan opnieuw afstelt zul je de bodies met AF afstelling ook weer opnieuw moeten afregelen.

Idealiter zouden alle Canon lenzen en bodies gelijk afgesteld moeten zijn als je ze nieuw in de winkel koopt. Helaas is dit niet altijd zo en hanteert Canon vrij ruime marges vanuit de fabriek.

Je kunt al je spullen naar Canon brengen, zodat ze alles op elkaar kunnen afstemmen (als er problemen mee zijn natuurlijk). Canon doet dit onder garantie. Je bent alleen je spullen een paar weken kwijt (als je geen CPS lid bent).
        Last edited by Daan B; 27 september 2009, 14:54.
        Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
          Aan de lens verandert niets. In theorie zou de lens op de ene body een correctie nodig kunnen hebben en op een andere body niet (of andere correctie waarden). Bodies kunnen namelijk net als lenzen afwijken.

Als de lens niet goed is op een body die geen AF afstelling heeft, dan zit er maar 1 ding op... naar Canon ermee Als Canon de lens dan opnieuw afstelt zul je de bodies met AF afstelling ook weer opnieuw moeten afregelen.

Idealiter zouden alle Canon lenzen en bodies gelijk afgesteld moeten zijn als je ze nieuw in de winkel koopt. Helaas is dit niet altijd zo en hanteert Canon vrij ruime marges vanuit de fabriek.

Je kunt al je spullen naar Canon brengen, zodat ze alles op elkaar kunnen afstemmen (als er problemen mee zijn natuurlijk). Canon doet dit onder garantie. Je bent alleen je spullen een paar weken kwijt (als je geen CPS lid bent).

Effe recapituleren, ik heb op m'n 50d nog geen afstelling gedaan van de 70-200. Ik gebruik hem niet omdat hij niet scherp stelt waar ik wil. Als Canon hem afstelt hoef ik toch niets aan de body te doen?

2, met opsturen naar canon en alles op elkaar afstemmen bedoel je BODY en LENS en beide dus enkele weken kwijt???

Kan ik niet informeren waar ik de lens gekocht heb naar een ander exemplaar?
          Last edited by AndriesDeLeener; 27 september 2009, 18:40.

Comment

Ook even recapituleren.
            Een lens die last heeft van frontfocus of backfocus kan in de 50D dmv fijnafstelling gecorrigeerd worden.
            Bij een body waar dat niet kan zal de lens afgesteld moeten worden door Canon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Ook even recapituleren.
              Een lens die last heeft van frontfocus of backfocus kan in de 50D dmv fijnafstelling gecorrigeerd worden.
              Bij een body waar dat niet kan zal de lens afgesteld moeten worden door Canon.
              Oke bedankt. Body moet dus niet mee verzonden worden?

Comment

Effe recapituleren, ik heb op m'n 50d nog geen afstelling gedaan van de 70-200. Ik gebruik hem niet omdat hij niet scherp stelt waar ik wil. Als Canon hem afstelt hoef ik toch niets aan de body te doen?

2, met opsturen naar canon en alles op elkaar afstemmen bedoel je BODY en LENS en beide dus enkele weken kwijt???

Kan ik niet informeren waar ik de lens gekocht heb naar een ander exemplaar?
                De afstelling van de 50D is erg eenvoudig in die zin dat ze de focus voor alle brandpuntsafstanden in 1 keer afstelt. Als er afwijkingen zijn tussen de verschillende brandpuntsafstanden (bijv op 70mm wel scherp en op 200mm niet), dan kun je dit met de 50D afstelling niet corrigeren. Je zult de lens dan moeten opsturen. Canon zal de lens dan afstellen op hun referentie body. In principe kan de lens dan nog steeds niet goed zijn op jouw 50D (omdat de body afwijkt van de norm), maar nu zou de eenvoudige afstelling van de 50D wel moeten werken omdat de lens is gecorrigeerd voor alle brandpuntsafstanden. Dus alleen de lens insturen zou in dit geval genoeg moeten zijn. Maar ik weet natuurlijk niet of jouw lens verschillende correcties nodig heeft voor verschillende brandpuntsafstanden
                Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Ik dacht al, wat ik ook doe, mijn foto's zijn niet echt scherp met de 5DII, ik word oud denk ik dan. Maar de foto's van de 40D zijn dan weer wel picco.
                  Maar na dit hier gelezen te hebben ben ik ook even in die menu's gedoken, en enkele foto's gemaakt met zo 'n testblad.
                  De lens 24 -105 begint eigenlijk na de centerstreep tot ongeveer -30 lekker te zijn, denk op -14 dat dit het scherpste is..
                  Ik zal nog even het boekje moeten naslaan, want met de setknop kom in niet aan het deel om de - of + te activeren.
                  Hopelijk kan ik het zo oplossen.Natuurlijk weer met dank, en door onze vriend Black bandit, door zijn uitleg hier (zonder poespas van linken en zo, merci man.)
                  Weet wel dat het een iets ouder post is, maar nog actueel genoeg denk ik.
                  Klein kodakske

Comment

Volg ik effe, mijn 70-200 stelt fameus naast de kwestie scherp.
                    Ik meen hetzelfde probleem te hebben. Niet zo lang geleden kocht ik een tweedehands ef 27-200 f2.8 L IS USM en, vooral bij diafragma 2.8, heb ik vaak bedroevende resultaten.
                    Ik voel er mij niet al te best bij. Toch wat geld uitgegeven en dan dit als resultaat. Soms heb ik evenwel haarscherpe foto's dus écht stuk is die lens bijlange na niet...

Maar deze uitleg helpt me misschien verder.
                    Het is in elk geval een uitleg van Black Bandit waar men wat aan heeft. Bedankt.
                    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

Comment

Ik had ook redelijk wat missers met mijn 17-55 2.8IS op mijn 40D body.
                      Vorige week alles teruggekregen van ROFA voor calibratie. Mijn lens werd ok bevonden en zojuist even een paar batterijen bij mekaar gezet.
                      Dit kon ik dus ZEKER NIET voor de afstelling. Ik ben tevreden.
                      http://img576.imageshack.us/img576/9916/test002large.jpg

Uploaded with ImageShack.us

[Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                      Last edited by LesC; 9 november 2010, 23:35.

Comment

Op aanraden van Bandit
                        afstandbediening, spiegel op, statief.
                        Flesjes van 1;5 dik, tegen elkaar, op de blauwe scherpgesteld. F4 - 105 mm met 24-105

Dit was niet te halen met de originele setting, die -14 in het midden gaf
                        Bedankt.
                        Klein kodakske

Comment

Working...
                        X