Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fijnafstelling AF canon 50d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fijnafstelling AF canon 50d

Hallo beste mensen,

Ik las dat je op de canon 50d een fijnafstelling van de AF kon doen van het toestel voor een bepaalde lens. Het staat echter niet echt duidelijk in de manual hoe dit gebeurt (of ik heb eroverheen gelezen).
    Weet er iemand hoe dit dient te gebeuren? Of kan iemand verwijzen naar een goed en duidelijk artikel hierover?

Dank bij voorbaat
    Philippe
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Re: fijnafstelling AF canon 50d

Zelf gebruik ik DEZE, valt goed mee. Maar HIER staat er ook eentje, met goeie patronen bij.

Trouwens, dit is per lens instelbaar, en gaat automatisch mee met de lens.

Comment

Ik gebruik gewoon een aantal batterijtjes, die zet ik op een schuine lijn ten opzichte van de camera, en stel scherp op de batterij in het midden. Als er dan een batterijtje wat meer vooraan scherper op de foto staat, dan is er sprake van frontfocus, en moet je de instelling van de camera wat naar rechts (+) corrigeren. Als er een batterijtje meer achteraan scherper is, dan corrigeer je naar links (-).
      Dit herhaal je tot de batterij waarop je hebt scherpgesteld ook het scherpst op de foto staat.

De camera zet je op een statief, gebruik de timer of een afstandsbediening, en mirror-lock-up, dan vermijd je trillingen die een verkeerd beeld zouden kunnen geven

Je werkt ook in de AV (diafragmakeuzestand) met het diafragma zo ver mogelijk open, zet de camera op iso 100, dan zijn de foto's het scherpst.

Telelenzen test ik zelf altijd op de langste brandpuntsafstand, maar het is wel mogelijk dat je dan een ander resultaat krijgt in de breedste stand. Sommige objectieven hebben een andere afwijking in de breedste en langste stand, en dan moet je een compromis maken, of de lens terugsturen om ze te laten bijregelen.

Werk niet op de kortst mogelijke scherpstel-afstand. Zet de camera net iets verder van het onderwerp, want heel wat objectieven hebben het moeilijk in de kortst mogelijke afstand.

Test achteraf het objectief in gewone omstandigheden, normaal heb je dan geen problemen, maar het is mogelijk dat je nog wat moet "fijnregelen".

Maak je geen zorgen dat je iets verkeerd zou doen, je kan de correctie altijd terug aanpassen of annuleren.

Neem rustig de tijd, dan krijg je het maximum uit elk objectief dat je gebruikt.

Let er wel op, dat wanneer je een bepaald objectief varvangt door een nieuw, dat je dan ook opnieuw die fijnafstelling moet uitvoeren.

Volgens mij heb je geen speciale programma's of apparaten nodig, je kan gemakkelijk zelf wel iets verzinnen dat als onderwerp kan dienen voor de fijnafstelling.

Deze opstelling werkt voor mij prima, dit is de laatste testfoto van de 16-35 f2,8 L II op 35mm - f2,8:
      Last edited by Black B@ndit; 21 september 2009, 19:01.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Volg ik effe, mijn 70-200 stelt fameus naast de kwestie scherp.
        ::: Flickr :::

Comment

Knappe uitleg, Bart.! Staan die batterijtjes tegen elkaar, want dat is niet zo goed zichtbaar?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Knappe uitleg, Bart.! Staan die batterijtjes tegen elkaar, want dat is niet zo goed zichtbaar?
            Het maakt niet of ze tegen elkaar staan, ze moeten gewoon op een schuine lijn staan ten opzichte van de camera. Als er minder verschil is in afstand ten opzichte van de camera, dan wordt de meting nauwkeuriger, zet ze dus niet te schuin.

Probeer de camera wel zo te plaatsen dat het midden van de lens even hoog zit als het midden van de batterijtjes (net boven de rand van de tafel dus).

De speciale (dure) apparaatjes zullen wel iets handiger zijn, maar sinds ik al mijn objectieven op deze manier heb afgeregeld zijn de foto's veel scherper, en dat is waar het om gaat.

Ik heb nog steeds de indruk dat Canon het niet zo nauw meer neemt met de afregeling van de nieuwe camera's sinds je ze zelf kan corrigeren. Op de 1D MKIII moet ik alle lenzen corrigeren, op de 40D heb ik met geen enkele lens scherpstelproblemen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Dank voor de uitleg. Ik zal er eerlang ook eens aan beginnen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het moiré patroon zoals in de links van mijn post werkt ook goed hoor, geen batterijtjes kopen. :-)

Comment

Als ik op mn 50d die instellingen toepas gaan die instellingen automatisch mee naar andere body's?

1v d dagen is testen.

Grtz
                  ::: Flickr :::

Comment

Als ik het goed heb dan adviseert Canon om de lens af te stellen op een afstand die overeenkomt met 50x de brandpuntsafstand (bij een zoomlens de langste afstand).

Sommige lenzen hebben verschillende AF afstellingen nodig voor verschillende afstanden.

Ik vind de AF afstelling (1Ds3/5D2) goed werken voor mijn primes. Ik stel ze dan af op de afstand waarop ik ze het meest gebruik. Als een zoomlens goed afgesteld is, dan kan de camera afstelling ook goed werken. Maar vaak zit er verschil in de AF afstelling tussen de verschillende brandpuntsafstanden van een zoomlens. De camera AF afstelling werkt dan niet omdat deze alles in 1 keer opschuift (en dus niet per individuele brandpuntsafstand is in te stellen). Een tripje naar Bergen op Zoom is dan handiger
                    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                      Als ik op mn 50d die instellingen toepas gaan die instellingen automatisch mee naar andere body's?

1v d dagen is testen.

Grtz
                      Denk ik niet, nee. Het is namelijk de combinatie lens+body die je bijregelt: op mijn body gedraagt die welbepaalde lens zich zo. Ik vrees bijvoorbeeld dat ik mijn 55-250mm niet kan afstellen op mijn 50D en dan hopen dat die lens zich op mijn vrouw haar 350D op exact dezelfde manier zal gedragen.
                      Enfin, da's toch mijn gedacht. Als het niet klopt, zal men het hier wel komen zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Denk ik niet, nee. Het is namelijk de combinatie lens+body die je bijregelt: op mijn body gedraagt die welbepaalde lens zich zo. Ik vrees bijvoorbeeld dat ik mijn 55-250mm niet kan afstellen op mijn 50D en dan hopen dat die lens zich op mijn vrouw haar 350D op exact dezelfde manier zal gedragen.
                        Enfin, da's toch mijn gedacht. Als het niet klopt, zal men het hier wel komen zeggen.
                        Je stelt inderdaad niet de lens zelf af, maar laat de body correcties uitvoeren voor een bepaalde lens. De body kan overigens maar een afstelling voor een bepaald type lens opslaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                          ...De body kan overigens maar een afstelling voor een bepaald type lens opslaan.
                          Is dit in tegenspraak tot wat de manual p.180 zegt onder AF microadjustment (citaat uit de E manual die ik als pdf op mijn Mac heb staan):

Adjustments for up to 20 lenses can be registered in the camera. When a lens whose focus adjustment has been registered is attached to the camera, its point of focus will be shifted accordingly. If adjustments for 20 lenses have already been registered and you want to register an adjustment for another lens, select a lens whose adjustment can be overwritten or deleted.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                            De body kan overigens maar een afstelling voor een bepaald type lens opslaan.
                            Alleen de lens die er op dat moment op zit, inderdaad, en logisch. Maar ja kan wel verschillende lenzen opslaan. En de body wet welke lens er op zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              Alleen de lens die er op dat moment op zit, inderdaad, en logisch. Maar ja kan wel verschillende lenzen opslaan. En de body wet welke lens er op zit.
                              Ja dat is wat ik bedoelde. Een type lens per afstelling en dat dan 20x keer. Sorry als ik wat onvolledig overkwam

Het is trouwens ook mogelijk om dit voor niet Canon lenzen met een Canon mount te doen (zoals Sigma, Tamron, etc)

Comment

Working...
                              X