Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitersnelheid bij flitsen bij Sony DSC-H50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluitersnelheid bij flitsen bij Sony DSC-H50

Hallo, ik heb zopas van het bestuur van een country-dansclub een Sony dcs-h50 gekregen om voor hun website foto's te maken van hun evenementen (ik doe dat al lang, maar met mijn eigen zeer beperkte en bescheiden apparatuur) ...
    Wat ik mij nu afvraag, en nergens op het net kan terugvinden, is de sluitersnelheid waarbij de flits afgaat. De verkoper vertelde mij dat dit 1/125 seconde is, maar als ik een foto neem met flits en dan ga kijken in de 'EXIF' data dan zie ik telkens 1/40 staan.
    Ik kan niet aannemen dat de flits op deze lage snelheid afgaat, dat moet immers voor veel onscherpe foto's zorgen, nee? Het is belangrijk om een hoge snelheid te hebben want meestal zijn het foto's van dansende mensen ...

Heeft er iemand een idee of ik die data verkeerd interpreteer en/of wat de sluitersnelheid is bij het nemen van een foto met flits?

Bedankt
    Vito

Re: sluitersnelheid bij flitsen bij Sony DSC-H50

Dat zal best kunnen op een 1/40ste, de flits bevriest de beweging.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Normaal kan je dat toch instellen in het menu, bij Nikon alvast "LANGSTE SLUITERTIJD BIJ FLITS" genaamd.

Zoals hjanssen reeds zei, de flits bevriest de beweging, indien er niet teveel ander licht voorhanden is, maar indien meer ander omgevingslicht, zal je sluitertijd ook automatisch korter worden.

Comment

hangt er van af... de flits zelf duurt slechts heel kort... 1/800 of nog veel sneller, naargelang de sterkte van de flits...

De diafragma opening samen met de flits kracht bepalen samen de belichting van het voorwerp.
        de sluitersnelheid van het toetsel laat toe om ook de omgevings licht toe te laten...
        Typisch is dat 1/60 op bijvoorbeeld een Nikon toestel. Maar je kan dit ook manipuleren...

In principe zal de flits dus het object bevriezen, tenzij, er genoeg licht binnen komt door de lage sluitersnelheid. als je bijvoorbeeld zonder flits een foto kan maken op F2.8 en 1/30 en je neemt de foto op F4 en 1/30 dan zal de flits die extra stop compenseren. Als je F4 en 1/15 gebruikt, zal de flits 2 stops compenseren... etc...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

waarschijnlijk heeft dit toestel een slow-sync flash mode.
          de bedoeling hiervan is dat het toestel het flits licht tracht te mengen met het aanwezige licht, dit om de aanwezige lichtsfeer te behouden. In dit geval worden er lage sluitersnelheden gebruikt om het aanwezig licht te registreren. De flash gaat zo als invulflits dienst doen .

Waarschijnlijk zal je toestel op deze slow-sync mode staan.
          Als dit zo is kun je de flits eens op auto zetten dan kun je de verschillen zien.

hopelijk helpt dit je probleem op te lossen.

Comment

De instellingen voor flits zijn beperkt tot 'voor' en 'achter' wat te maken heeft met het moment waarop de flitser afgaat tov de sluiteropening (bij mij op 'voor' ingesteld), en uiteraard zijn er instellingen voor automatisch, niet of altijd flitsen en dus ook voor slow sync flitsen, maar ik stel het altijd in op automatisch, nooit op slow sync.

Afijn, ik ga deze namiddag toch eens terug naar de winkel waar we het toestel gekocht hebben, ik moet toch een reserve batterij hebben, en dan zal ik eens horen wat de uitleg van de verkoper is.

Ik plaats het hier wel in't forum.

Vito

Comment

Flitssynchronisatie en flitsen zijn een heel zwak punt bij Sony, heb ik ondervonden bij mijn Sony R1.

Comment

Tja, de verkoper wist er eigenlijk geen zinnig antwoord op te geven .... hij vermoedt dat bij volledig open diafragma de flits afgaat op 1/40 maar dat de eigenlijk sluitertijd toch 1/125 seconde is. Tegen woensdag weet hij meer .... hopelijk ik ook

Comment

heb je het in de praktijk al eens uitgetest, ik denk dat je daarover een verkeerd idee hebt.
                  ales hangt af van de intelligentie van het flitsysteem.
                  Kiest het toestel een andere snelheid als je meer omgevingslicht hebt ?

Ik zou verwachten dat bij meer ligt de sluitersnelheid kleiner wordt, om plat uitgelichte en kapotgeflitste beelden te vermijden.

Veronderstel even dat je in een perfect donkere omgeving een opname met flits maakt van een bewegend onderwerp, dan mag de sluiter 24 uur open staan, toestel zal enkel iets registreren tijdens afgaan van de flits (+/ 1/800s)

Als je nu die zelfde opname maakt op een sluitersnelheid van 1/15, 1/40, 1/125s ... zal het resultaat juist hetzelfde zijn. De flits bepaalt de tijd dat het onderwerp belicht wordt (1/800s) en bevriest de beweging.

Bij veel licht is het juist omgekeerd en heb je best een zo hoog mogelijke sluitersnelheid om teveel invloed van omgevingslicht te vermijden.
                  De maximale flitssynhcronisatie tijd van het toestel zal waarschijnlijk 1/125s zijn.
                  Op auto mode zal het toestel die sluitersnelheid kiezen dat hij denkt van het meest optimaal te zijn voor de gegeven lichtomstandigheden.

Zonder flits moet je een zo hoog mogelijke sluitersnelheid kiezen om beweging te bevriezen, met flits bepaalt het aanwezige licht de optimale sluitersnelheid, beweging wordt bevroren door de flits, meestal 1/800s.

Voor gewone alledaagse foto's gebruik ik op fuif 1/30s bij f5,6 a f8, maar dan is er al veel van gekleurd sfeerlicht kapot geflitst.

Voor meer dynamische en sfeervolle beelden ga ik tot zelfs 1/5s bij zelfde diafragma, en met flitsen op 2de sluitergordijn.
                  Het zelfde bereik je waarschijnlijk in de slow-sync mode van je toestel met de instelling achter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Voor meer dynamische en sfeervolle beelden ga ik tot zelfs 1/5s bij zelfde diafragma, en met flitsen op 2de sluitergordijn.
                    Het zelfde bereik je waarschijnlijk in de slow-sync mode van je toestel met de instelling achter.
                    Dit is wat er in de handleiding staat over de flits:

Langzame synchro (Flitser altijd aan)
                    De sluitertijd is lang in een donkere omgeving om de achtergrond helder op te kunnen
                    nemen die buiten het bereik is van het flitslicht.

Voor Gebruik doorgaans deze instelling. Aangezien de flitser
                    onmiddellijk afgaat na het vrijgeven van de sluiter, ligt het
                    tijdstip van uw opname dichter bij het vrijgeven van de
                    sluiter.

Achter (REAR) Gebruikt voor het opnemen van een bewegend onderwerp,
                    enz. Aangezien de flitser onmiddellijk afgaat voor dat de
                    sluiter dicht is, kunt u het spoor van het licht of van de
                    beweging weerspiegelen achter het opgenomen onderwerp.

Vito

Comment

De verkoper wist vandaag nog niets over mijn probleem, de vertegenwoordiger komt pas toekomende week ... maar, ik heb thuis een test opname gedaan van een zeer snel ronddraaiende ventilator (op de snelste versnelling, en da's erg snel hoor).
                      Om jullie een idee te geven heb ik beide foto's op de website van onze wijkvereniging gezet, foto 120 is genomen met flits sync op "achter", foto 121 is genomen met flits sync op "voor".
                      Voor mij geen verschil ... in de EXIF staat dat de sluitertijd 1/39 s is ....

Nu vind ik beide foto's zeer geslaagd gelet op de enorme snelheid waarmee de ventilator draaide.

Maar wat denken jullie?
                      De foto's staan hier:

PS: Met een beetje geluk ga ik straks opnames maken van dansende mensen (country) en daar draait het eigenlijk om. Als dat goed is dan ben ik tevreden

Vito

Comment

Hmm, ik zie wel verschil.
                        Eerste is scherp en bijna geen bewegingsslierten van de ventilator.
                        De tweede is onscherp en je ziet de beweging van de wieken van de ventilator veel meer.
                        Even uitvergroten en dan zie je het verschil.
                        Succes
                        Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Working...
                        X