Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geruchten camera met 35mp FF sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: geruchten camera met 35mp FF sensor

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    midframe users schakelen meer en meer over op 1dmskII, D3x en a900 voor een deel van hun studio werk, is veel handiger in gebruik.
    veel reklamefotokes die je ziet op straat en in de boekskes zijn met DSLR gemaakt zelfs met APS, Je hebt een verkeerd beeld over die wereld.
    Mijn conclusie is dan dat die mf gebruikers helemaal geen mf nodig hadden als het met een APS-C ook kan.

Ik maak voor een vriend foto's van grote tot zeer grote machines en de afdrukken komen te hangen op beurzen, vaak manshoog en van op zeer korte afstand bekeken.
    Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dit met een APS-C te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Mijn conclusie is dan dat die mf gebruikers helemaal geen mf nodig hadden als het met een APS-C ook kan.

Ik maak voor een vriend foto's van grote tot zeer grote machines en de afdrukken komen te hangen op beurzen, vaak manshoog en van op zeer korte afstand bekeken.

Maar mischien wel met een D3X,of,met de op stapel staande DSLR's met 35-46MP?
      Die een grotere scherptediepte bieden dan de MF,een veel groter lenzenaanbod en handzamer in het gebruik.

Walter
      D850

Comment

T’ja, wij zijn zelf machineconstructeur en wij bouwen ook installaties die soms een oppervlaktes beslaan van 200m op 50m en meer, ik maak zelf de foto’s voor wanden op beurzen wat aan te kleden en dat doe ik zonder probleem met m’n 5D , niks mis mee en onze klanten vinden daar al helemaal niks mis mee als we onze orderportefeuille bekijken
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Maar mischien wel met een D3X,of,met de op stapel staande DSLR's met 35-46MP?
          Walter
          Misschien is dat zo, ik denk van niet.

Die een grotere scherptediepte bieden dan de MF,een veel groter lenzenaanbod en handzamer in het gebruik.
          Walter
          Aangaande scherptediepte is uw stelling onjuist.
          Er zijn genoeg lenzen voor mf camera's.

Comment

midframe users schakelen meer en meer over op 1dmskII, D3x en a900 voor een deel van hun studio werk, is veel handiger in gebruik.
            veel reklamefotokes die je ziet op straat en in de boekskes zijn met DSLR gemaakt zelfs met APS, Je hebt een verkeerd beeld over die wereld.

alles is aan het opschuiven, de compacts knabbelen aan het instap DSLR segment, high end aps aan de low end FF, high end FF aan de low end MF....

verder is er geen sprake van een dslr, wel om een specifiek studiotoestel.

ik kan best begrijpen dat dit onderwerp je niet interesseert , maar ik lees meestal de zaken die ik niet relevant vind niet.
            Zelf gebruik ik regelmatig de Leaf Aptus-II 10 op een Linhof technische camera bij een vriend, CCD afmetingen 56mm X 36mm en 56 megapixels, (Ik ben er jaren meegegaan in bijberoep als hulpje ) wat denk je, heb ik dan een verkeerd beeld over die wereld ?

DR waarde 12 f stops dacht ik, ruis 0,0.

Deze ruggen kan je plaatsen op allerlei toestellen zoals Bv een Mamiya of Hasselblad als het draagbaar moet zijn, enige vereiste is dat het een middenformaat camera moet zijn vanwege de vereiste beeldcirkel van de objectieven

Waarom denk je dat ze zoveel pixels op een 24mm X 36mm sensor willen proppen, juist omwege van het kunnen gebruiken van de gewone KB objectieven, dat is alles, maar de optische wetten van zelfs de beste KB objectieven schieten hier te kort, juist vanwege die kleinere beeldcirkel, (scheidend vermogen van een objectief weet je wel) natuurlijk zal je een grote foto hebben qua pixels, maar of je KB glaswerk dat ook zal aankunnen en scherp houden, vergeet het maar.

Zo een Leaf rugje spuwd (in 16 bits) bestanden van méér dan 300Mb per foto, weet jij eigenlijk wel goed wat dat is naar nabewerking toe.

Toegegeven, ik heb zeer slechte ervaringen met Sony camera's, en sony interesseert mij inderdaad niet meer, Ik zeg hier niet dat de sensors niet goed zijn, maar alles wat er rond hangt en wat sony is trekt op geen b**llen, dat ze daar maar eerst eens zorgen een degelijk flitssysteem maken te hebben.

Comment

Aangaande scherptediepte is uw stelling onjuist.

Tiens?
              Enige verduidelijking graag.

Walter
              D850

Comment

Mag ik U vragen met welk toestel U dit dan wel doet?

Ik kan mij voorstellen dat de pixel kwaliteit (en pixel gebruik ik hier wel als zijnde het kleinste element van de foto en niet als sensor element) van de toestellen van morgen uit een lagere reeks de kwaliteit kan halen van toestellen uit een hogere reeks van gisteren (en ja gisteren en morgen zijn hier natuurlijk figuurlijk gebruikt).

Dus als er een nieuwe sensor ontwikkeld zou worden (want we spreken hier toch nog over een "gerucht") dan zou deze inderdaad voor sommigen een oplossing kunnen bieden voor hun noden. Of deze nieuwe sensor nu voor iedereen nodig is is een andere vraag, misschien is/zou het voor vele gebruikers beter zijn de bestaande sensoren verder te optimaliseren (vele gebruikers hebben voldoende aan 6 of 12 of 18MP). Ik hoop alleen maar dat het bij DSLR's niet dezelfde weg opgaat als bij compacts (wat er natuurlijk wel aan het gebeuren is) maar dat ze de pixelkwaliteit nog verder zullen uitbouwen zonder teveel energie te steken in meer en meer pixels.

Comment

Tiens?
                  Enige verduidelijking graag.
                  Walter
                  Omdat met een D3X de nadelige gevolgen van diffractie zichtbaar worden boven f/11 (boze tongen beweren f/8 !!) en bij mijn mf bij f/45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                    Mag ik U vragen met welk toestel U dit dan wel doet?

Ik kan mij voorstellen dat de pixel kwaliteit (en pixel gebruik ik hier wel als zijnde het kleinste element van de foto en niet als sensor element) van de toestellen van morgen uit een lagere reeks de kwaliteit kan halen van toestellen uit een hogere reeks van gisteren (en ja gisteren en morgen zijn hier natuurlijk figuurlijk gebruikt).

Dus als er een nieuwe sensor ontwikkeld zou worden (want we spreken hier toch nog over een "gerucht") dan zou deze inderdaad voor sommigen een oplossing kunnen bieden voor hun noden. Of deze nieuwe sensor nu voor iedereen nodig is is een andere vraag, misschien is/zou het voor vele gebruikers beter zijn de bestaande sensoren verder te optimaliseren (vele gebruikers hebben voldoende aan 6 of 12 of 18MP). Ik hoop alleen maar dat het bij DSLR's niet dezelfde weg opgaat als bij compacts (wat er natuurlijk wel aan het gebeuren is) maar dat ze de pixelkwaliteit nog verder zullen uitbouwen zonder teveel energie te steken in meer en meer pixels.
                    Ik doe dat met een Linhof 679, o.a. vanwege perspectief correctie.
                    Ik hoop dat er geweldige vooruitgang geboekt gaat worden voor wat betreft pixelkwaliteit.
                    Als dat zo is dan zullen ook de mf ruggen in kwaliteit toenemen.

Comment

Omdat met een D3X de nadelige gevolgen van diffractie zichtbaar worden boven f/11 (boze tongen beweren f/8 !!) en bij mijn mf bij f/45.

Ha op die manier,vanwaar dit grote verschil?

Walter
                      D850

Comment

Omdat de diameter van de maximaal toegestane verstrooiingscirkel toeneemt met de grootte van het film/sensor formaat.

Comment

toch wel, alles hangt af van de toepassing
                          hebben al verschillende reclamefoto's op straat gehangen genomen met 8mp APS toestellen. Je gaat daar ook niet met je neus tegenhangen, en je bekijkt die van op afstand. De budgetten die sommige fabrikanten vrijmaken voor een fotograaf zijn vrij laag.
                          Momenteel zijn FF's relatief vrij goedkoop ,binnen een paar maand of zelfs vroeger verwacht ik te verkrijgen vanaf 1600€.

Aan de andere kant heb je producenten van exclusieve merken die 20000€ en meer willen spenderen voor een reclame foto, als je zulk product koopt betaal je ook ongeveer 60% marketing kosten ! Die foto's worden meestal door MF of met grootbeeld gemaakt daar is voldoende budget voor.

Met de komst van de 20mp+ toestellen schakelen heel wat fotografen over van MF naar kleinbeeld FF. Dat is waar Canon als eerste ook op mikte met zijn 1ds toestellen.

Verschil beeldkwaliteit tussen low-end MF's en de 20mp toestellen is beperkt, en triviaal voor vele toepassingen. Kleinbeeld is goedkoper en ook handiger in gebruik.

D e Leica S2 heeft een 30x45mm 37,5mp Kodak senso, dit kost rond de 20000 euro. Dus leica vindt dat er een markt is voor zulke toestellen.
                          Als Sony met die 35mp op de markt zou komen zal die waarschijnlijk stukken goedkoper zijn, toestel zal globaal wel niet zelfde kwaliteit halen maar de verschillen zullen ook hier eerder beperkt zijn, en voor velen zal de prijs doorslaggevend zijn volgens mij.

Als ik ruw schat komt een 7/6 analoog MF beeld zowat overeen, wat resolutie betreft, met een 25mp digitaal.

Een bedenkertje:
                          De beeldkwaliteit van de 1dsmkiii en de 5dmkii liggen heel dicht bij elkaar, je moet die beelden eens vergelijken met de 7d (18mp APS) ! Alles evolueert heel snel.

Als ik hier 2 jaar terug schreef dat APS op een paar jaar naar 18mp zou gaan verklaarde me haast iedereen, zoals gewoonlijk, gek, en dat zulk toestel heel slecht wat DR en ruis betreft zou zijn.
                          Ik denk dat vandaag het beste APS toestel op, of toch bijna, de markt 18mp APS zal zijn.
                          Als je optimaal wilt profiteren van zulk toestel moet je wel beschikken over de juiste lenzen.

Btw samen met het 35mp toestel zou volgens de geruchten sony ook nog een paar CZ en sony G-prime lenzen lanceren.

Comment

Vreemd!
                            Mijn betoog is gebaseerd op een zeer grote afdruk die vanaf korte afstand bekeken wordt.
                            Gezien de omvang van uw kennis moet u eenvoudig uit kunnen rekenen hoeveel pixels u nodig heeft bij een bepaalde kijkafstand, om een afbeelding als scherp te kunnen ervaren.

Je kunt van een 3 MP camera een foto afdrukken van 30 meter lang, vermits je die foto op een afstand van 50 meter bekijkt!
                            Reken u nu eens uit hoeveel pixels er nodig zijn om een foto van 3 x 2 meter op een afstand van 1,5 meter te bekijken en welke ff of aps in staat is een daartoe geschikt bestand af te leveren.
                            Last edited by ViewFinder; 18 september 2009, 12:15.

Comment

Met de komst van de 20mp+ toestellen schakelen heel wat fotografen over van MF naar kleinbeeld FF. Dat is waar Canon als eerste ook op mikte met zijn 1ds toestellen.

Verschil beeldkwaliteit tussen low-end MF's en de 20mp toestellen is beperkt, en triviaal voor vele toepassingen. Kleinbeeld is goedkoper en ook handiger in gebruik.

D e Leica S2 heeft een 30x45mm 37,5mp Kodak senso, dit kost rond de 20000 euro. Dus leica vindt dat er een markt is voor zulke toestellen.
                              Als Sony met die 35mp op de markt zou komen zal die waarschijnlijk stukken goedkoper zijn, toestel zal globaal wel niet zelfde kwaliteit halen maar de verschillen zullen ook hier eerder beperkt zijn, en voor velen zal de prijs doorslaggevend zijn volgens mij.

Als ik ruw schat komt een 7/6 analoog MF beeld zowat overeen, wat resolutie betreft, met een 25mp digitaal.

Een bedenkertje:
                              De beeldkwaliteit van de 1dsmkiii en de 5dmkii liggen heel dicht bij elkaar, je moet die beelden eens vergelijken met de 7d (18mp APS) ! Alles evolueert heel snel.

Btw samen met het 35mp toestel zou volgens de geruchten sony ook nog een paar CZ en sony G-prime lenzen lanceren.
                              Zoals ik reeds in #20 heb gezegd, bestaat er geen enkel objectief die bij machte is om een 35 Mp sensor voortreffelijk te voeden, ook geen zeiss of Leica primes.

Waarom denk je dat Leica gekozen heeft voor een 30mm X 45mm sensor met aangepaste objectieven met grotere beeldcirkel, die mannen weten heel goed wat ze doen.

Comment

Ik ben oprecht benieuwd hoe u dit kunt schatten. Dat wil ik ook leren.

Comment

Working...
                                X