Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

High end Point and Shoot of instap DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• High end Point and Shoot of instap DSLR

Hallo,

ik wil me meer gaan bezighouden met fotografie en upgraden naar een beter model (nu pocket Ixus 100 IS). De dingen die ik wil vastleggen zullen, zeker in het begin, algemeen van aard zijn bv. landschappen, dieren,...

Kan ik nu eerst beter gaan voor een high end "point and shoot" zoals de Sony DSC-HX1 of eerder een instap DSRL zoals Pentax K-m met kit lens?

Hoop op wat wijze raad van de "anciens" op dit forum!

Alvast bedankt!

Re: High end Point and Shoot of instap DSLR

Ik zou eerder kijken of de Panasonic FZ50 nog te vinden is.Of de Fuji S100FS, die is qua ruis nog beter.
    Ik heb een paar jaar terug mijn FZ30 verkocht en een SLR gekocht.
    Mocht ik het overdoen dan zou ik het niet meer doen. Ik heb onlangs een mini compact bijgekocht (Panasonic TZ7, 359 euro), vooral om de videofunctie voor mijn (binnenkort) kleinkind.
    Ik trek met dat "ding" betere close-up foto's dan met mijn Pentax. Wil ik die resultaten overtreffen dan zal ik een specifieke macro lens moeten bijkopen van zo'n 500 à 700 euro.
    Dan zit ik al aan een budget van dik 2000 euro SLR gerief.
    Ik blijf erbij dat, om véél beter te scoren met een SLR dan met een goeie bridge, je toch zo'n 3 à 4000 euro mag klaarhouden.
    Persoonlijk vind ik de prijs van goede SLR lenzen schromelijk overdreven.
    Last edited by nete; 14 september 2009, 13:09.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

sony heeft al een paar compacts met de exmor-r sensors uitgebracht.
      verwacht dat kortelings verschillende fabrikanten high-end compacts met deze sensor op de markt gaan brengen. de gevoeligheid van deze sensor is aanzienlijk hoger dan van de huidige sensors. Misschien nog effe wachten en zien wat er op de markt komt.

ben verder volledig eens met wat nete schrijft.

de micro four thirds (panasonic olympus ) is een tussenoplossing maar momenteel nog vrij duur.

Comment

De vraag is :wat wil je zeggen met bezig houden met fotografie?
        Als je een DSLR aanschaft ,zit je met het probleem dat je die niet in je broekzak steekt.
        Ik heb voor mijn nikon D 90 twee kompakts gehad ,en die hebben ook veel geld gekost.
        Maar met mijn d90 vind ik het een droom;alleen al de zoeker is een verademing.
        Er is nu bij nikon een mooie instap de D3000 voor een intresante prijs

Comment

Beide type's toestellen hebben voor en nadelen, je dient deze duidelijk te overwegen bij wat je wil doen met je fotografie en wat je eisen zijn.

Wat betreft de kwaliteit van de foto's die je maakt met een High end P&S (compact) of een instap DSLR zal je mist goed gebruik niet veel verschil merken.

Wil je heel specifieke fotografie gaan bedrijven en ook de daarvoor specifieke lenzen gebruiken dan ben je meer aangewezen op een DSLR, maar dan zit je direct in een duurder segment en heb je al direct een fototas die je niet altijd gaat meenemen op zondagse familie-uitjes.
          Kies je voor een high end P&S waarbij je de mogelijkheid hebt om ook manueel te werken dan heb je een toestel dat je altijd bij de hand kan hebben en waarmee je toch niet beperkt bent door de programmastand van het toestel. Je bent dan enkel beperkt in de lenskeuze.
          Bij keuze van een toestel let dan op de kwaliteit van de lens, heel grote zoemberijken verminderen vaan de kwaliteit. Als je veel in slechte lichtomstandigheden gaat werken gaat een compact toestel bij hogere iso waarden meer ruis geven als een DSLR.
          Als je zou kiezen voor een P&S bekijk dan zeker ook de Canon G10.

En weet dat goede foto's altijd gemaakt worden door de fotograaf en niet door het toestel.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
            Als je zou kiezen voor een P&S bekijk dan zeker ook de Canon G10.
            De G10 heeft al een opvolger, de G11, maar 5x zoom en geen manuele zoomring vind ik persoonlijk toch geen high-end bridge.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              De G10 heeft al een opvolger, de G11, maar 5x zoom en geen manuele zoomring vind ik persoonlijk toch geen high-end bridge.
              ...maar wel een high-end P&S, waarvan sprake in de titel. Mijn G9 noem ik ook geen bridge (toch niet in vergelijking met mijn vrouws fz18) en is "te goed" om voor een "compactje" uitgemaakt te worden.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                ...maar wel een high-end P&S, waarvan sprake in de titel. Mijn G9 noem ik ook geen bridge (toch niet in vergelijking met mijn vrouws fz18) en is "te goed" om voor een "compactje" uitgemaakt te worden.
                Daar heb je uiteraard gelijk in, maar ik vermoedde dat TS eerder dacht in de richting van een bridge, temeer omdat zijn andere optie ineens een DSLR is. Dat zal hij best zelf hier uitklaren.
                Last edited by nete; 14 september 2009, 14:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Daar heb je uiteraard gelijk in, maar ik vermoedde dat TS eerder dacht in de richting van een bridge, temeer omdat zijn andere optie ineens een DSLR is. Dat zal hij best zelf hier uitklaren.
                  Klopt, het is inderdaad eerder een bridge camera waar ik aan denk... Mijn excuses voor de verwarring.

Alvast allemaal bedankt voor alle nuttige tips, meningen en gebruikservaringen.

Ik weet alvast weer wat meer, maar reacties blijven welkom...

Comment

Working...
                  X