Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner die niet kan kiezen (toestel)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner die niet kan kiezen (toestel)

Hallo,
    Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Nick mijn 2 grootste interesses zijn reptielen en reizen. Hier thuis heb ik dan ook een heel zooitje slangen,schildpadden en hagedissen rondkruipen.(Worden allemaal verzorgd zoals het hoort!) Zoals ik ook reeds zei is reizen ook een bezigheid van me(‘rugzaktoeristje’). Door het reizen raak ik dan ook meer en meer geïnteresseerd in fotografie…je wil al die mooie momenten toch vastleggen om ze later weer te bekijken en te herbeleven.
    Op dit moment heb ik een canon powershot SX10 IS. Leuk toestel,maar ik wil meer. Mijn eerste idee was om een 40d aan te schaffen. Nu helaas verdwijnt deze stilaan overal uit de winkels .Nu kom ik dus op de 50d uit waarbij ik me een 24-105mm lens ga aanschaffen.
    Maar nu de laatste dagen begin ik me steeds meer af te vragen of dit geen overkill is. Ik ben een beginner en zo kwam ik de laatste dagen uit bij de 450d. Ik weet wel dat ik nu een beetje appels met peren vergelijk. Maar toch. Kan iemand me aub een beetje bijstaan in mijn keuze. Grootste rede van twijfel is natuurlijk de prijs. 475euro voor 450d t.o.v 850euro voor de 50d. Voor de bijna 400euro die ik uitspaar op body zou ik wel wat extra’s kunnen kopen (extra lens: groothoekje of macro). Anderzijds heb ik al tot 2 maal toe beide toestellen in handen gehad en eerlijk waar, de 50d lag me “NET” iets beter…is dit nu een rede om 400euro meer uit te geven?
    De richting die ik uit wil met fotografie is eigenlijk voor tijdens mijn reizen. Gebouwen (binnen en buiten),straatleven/beelden (sfeerbeelden van straat artiesten etc….) Landschappen etc… en macro vind ik ook wel leuk (wanneer ik foto’s van andere bekijk) niet echt snelle onderwerpen allemaal.
    Nu zou je denken dan ben je met een 450d zeker goed af. Anderzijds lees ik weer van verschillende mensen dat zij na enige tijd toch wel overstappen op een XXd model. En dan denk ik weer “ koop ik niet beter meteen een XXd model i.p.v ‘later’ weer te liggen overstappen”

Kort door de bocht: een zoveelste beginner die weer twijfelt tussen de aanschaf van XXXd of XXd model.

Even bij vermelden. 2de hands is niet echt een optie daar ik de btw kan recupereren. Wat mijn nieuw toestel soms goedkoper maakt dan een 2hands. (denk ik toch,zo hard heb ik nog niet doorgezocht naar 2de hands.)

Alvast bedankt !

Re: Beginner die niet kan kiezen (toestel)

Hallo,

Ik ben nieuw hier dus ik heb nog niet echt door hoe het hier werk!

Hopelijk vind ik hier alle uitleg die ik nodig heb!
    Fotograferen is één van de dingen die ik héél graag doe!
    Mijn kindjes hebben dan ook al héél veel fotoboeken van zichzelf!

Graag zou ik hiermee verder willen gaan! Onlangs heb ik een mini fotoshoot van mijn kids gemaakt. Ik kreeg de reactie dat ik echt wel talent heb en mijn roeping gemist heb!
    Er ontbreekt alleen nog wat technische kennis!

Vorige week ben ik een huwelijk gaan fotograferen van mijn tante! SUPERLEUK!

Mijn toestel (Fujifilm S1000 fd) is er niet echt geschikt voor maar het resultaat mag er zijn!

Nu vraag ik me al een hele tijd af wat voor toestel het beste is om zulke reportages te maken!

Op mijn toestel kan geen extra lens gezet worden dus ik moet zowiezo een ander kopen.

Wie kan mij helpen??

Comment

Voor Nick89:

Het klopt velen starten met een xxxD reeks en willen na een tijd overstappen naar xxD.
      Het verschil in prijs zijn die toestellen het wel waard, je krijgt inderdaad meer fototoestel. Maar het is moeilijk voor ons om jou te vertellen of je het wel of niet moet doen. Er zijn immers ook mensen die hun DSLR ook weer verkopen en terug naar een compact toestel gaan wegens te ingewikkeld.

Nu je mag je niet laten ontmoedigen. Als je voor de eerste keer met een DSLR werkt, dan kunnen de resultaten een beetje tegenvallen. Het hanteren is net iets moeilijker dan een compactje. En om een beter beeld uit een DSLR te halen vergt een beetje oefening.

Belangrijkste is dat je lens 24-105 een heel goede lens is, maar niet de beste om mee te starten met een xxxD of een xxD. Dit komt omdat deze camera's een crop-sensor hebben. Dit wil zeggen dat de lens zich gedraagt als een 24-105mm lens als je er een 35mm sensor tegenover stelt (35mm was het formaat van de meest gebruikte analoge film). De camera's van de xxxD en xxD reeks hebben een kleinere sensor en gebruiken zo maar een deeltje van de lens. Men spreekt bij Canon over een crop factor van 1.6. Dit wil eigenlijk zeggen dat deze lens op deze camera's zal gedragen als een 24*1.6=38mm tot 105*1.6=168mm lens.
      Nu aan de tele kant is dat soms een zegen want 168mm is een dierentuin leuker dan maar 105mm hebben. Maar aan de wide kant is 38mm eigenlijk niet voldoende.

Als je dan ook nog graag gebouwen binnen en buiten wilt doen, dan kom je met de lens dus niet toe.

Een veel betere keuze voor jou zou dan de 17-55 F2.8 IS zijn. Deze kost zowat evenveel als de 24-105 en is de beste start lens voor een crop camera. Ook hier moet je weer de crop-factor toepassen dus deze lens zal zich dan gedragen als een 27-88mm lens op de xxxD of xxD. Je hebt veel minder tele maar dat moet je dan later maar oplossen met een extra lens. Maar die 27mm heb je wel echt nodig voor architectuur. Velen zullen u vertellen dat je nog breder zal willen gaan in de toekomst. Het 2de voordeel is dat deze lens een opening van F/2.8 heeft tegenover F/4 voor de 24-105. Hoe kleiner het getal voor de opening hoe groter deze eigenlijk is. Dit wil zeggen dat je met die lens dubbel zoveel licht kunt vangen. En dat zal binnen echt wel van pas komen.

Kijk om uw start budget onder controle te houden, toch maar naar de 40D. Voor sommigen was deze (op wat toeters en bellen na) beter dan de 50D.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Voor Roeping-gemist:

Je kaapt nu eigenlijk het topic van een ander. Best is om een nieuw topic te beginnen voor uw vraag.

Maar nu ik het toch gelezen heb.
        Als je echt verder wilt met huwelijken dan is zo'n bridge echt niet voldoende. Deze toestellen hebben doorgaans veel te veel ruis bij hogere ISO's. En voor een deftige trouwreportage moet je toch wel minstens op ISO1600 kunnen werken. Dat is nodig om sfeerbeelden bij aanwezig licht te kunnen te maken, zonder altijd te moeten flitsen.

De beste DSLR voor een huwelijk is eigenlijk meestal een FF (Full Frame). Maar deze toestellen zijn natuurlijk ook gelijk wat duurder.

Bij Canon: 5D II of om je budget onder controle te houden zoeken naar een 2de hands 5D (het eerste type).

Bij Nikon: D700

Bij Sony: A900 (en weldra A850)

Vergeet niet dat voor een huwelijk je ook lenzen nodig hebt het liefst van minstens F/2.8 en dat kost ook snel een aardig duitje.

Anderzijds, zal je als een instap model kiest van deze merken met een goedkopere lens. Al snel betere resultaten kunnen halen dan met je bridge toestel.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Wat die crop-sensor betrefd,dat had ik al gelezen. Maar ik dacht hier na verloop van tijd wel een groothoek bij te kopen(canon 10-22mm of sigma 10-20mm). Dan word de 24-105mm toch wel de wat interessantere lens om aan te schaffen(startlens),nee?

Groeten

Comment

Voor fotodirk

Sorry Dirk, voor het "kapen" maar ik ben nieuw hier en ik zag de titel: "voor beginners die niet kunnen kiezen" dus ik dacht dat ik hier juist zat.

Alvast bedankt voor je reactie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick89 Bekijk bericht
              Wat die crop-sensor betrefd,dat had ik al gelezen. Maar ik dacht hier na verloop van tijd wel een groothoek bij te kopen(canon 10-22mm of sigma 10-20mm). Dan word de 24-105mm toch wel de wat interessantere lens om aan te schaffen(startlens),nee?

Groeten
              Ja de vraag is dan alleen hoe lang zal je extra groothoek kunnen missen hé.
              Maar de 24-105 is echt wel een heel goede lens. Ik heb ze (wel op een FF) en ik ben er enorm tevreden van.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

een huwelijk reportage stelt geen grote eisen aan een toestel, je hebt daar zeker geen FF voor nodig. Het is wel zo dat FF meestal beter resultaten geeft op hoge ISO wat wel nuttig kan zijn bij opnames in donkere kerken, maar de huidige recente APS toestellen voldoen daar aan. En het beste resultaat verkrijg je door subtiel in te flitsen in donkere ruimte's. Vraagt wat ervaring, is niet echt moeilijk en kun je vlug leren, en de ingebouwde flitsers voldoen meestal zeer goed voor die doeleinden.

Als ik canon zou kiezen zou ik voor de 40d gaan.(alhoewel toch zwakker toestel dan d300 of a700)

Nikon d90 of d300, maar laatste blijft te duur.

sony de a700 (zeer goedkoop, is verder te vergelijken met d300) en ik verwacht dat de nieuwe Sony toestellen a500 (12mp) ofwel de a550 (14mp) veruit het beste zullen voldoen. Beeldkwaliteit is zeer goed op hoge ISO.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  een huwelijk reportage stelt geen grote eisen aan een toestel, je hebt daar zeker geen FF voor nodig. Het is wel zo dat FF meestal beter resultaten geeft op hoge ISO wat wel nuttig kan zijn bij opnames in donkere kerken, maar de huidige recente APS toestellen voldoen daar aan. En het beste resultaat verkrijg je door subtiel in te flitsen in donkere ruimte's. Vraagt wat ervaring, is niet echt moeilijk en kun je vlug leren, en de ingebouwde flitsers voldoen meestal zeer goed voor die doeleinden.

Als ik canon zou kiezen zou ik voor de 40d gaan.(alhoewel toch zwakker toestel dan d300 of a700)

Nikon d90 of d300, maar laatste blijft te duur.

sony de a700 (zeer goedkoop, is verder te vergelijken met d300) en ik verwacht dat de nieuwe Sony toestellen a500 (12mp) ofwel de a550 (14mp) veruit het beste zullen voldoen. Beeldkwaliteit is zeer goed op hoge ISO.
                  Wat jij het zwakkere toestel noemt, is van de 3 die je aanhaalt volgens mij wel de beste keuze voor een huwelijk. Je hebt hoge ISO's nodig en daar blijft Canon koning.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Wat jij het zwakkere toestel noemt, is van de 3 die je aanhaalt volgens mij wel de beste keuze voor een huwelijk. Je hebt hoge ISO's nodig en daar blijft Canon koning.
                    ik denk dat je nog wat achterop loopt, dat was 3 a 4 jaar geleden zo, en daarbij is het een fabeltje dat je hoge ISO nodig hebt voor een huwelijk, integendeel. Ik neem alles op 200 ISO. Indien nodig heel lage sluitersnelheid en beweging bevriezen met zachte, haast onzichtbare flits. Je onderwerp moet trouwens ook altijd goed belicht zijn, en daar heb je een flits voor nodig. De enigste moeilijkheid dat je kunt hebben met trouw is het grote contrast verschil, tussen bijna zwart kostuum en een wit trouwkleed. Om in beide voldoende detail te behouden en dit in alle omstandigheden, heb je een groot dynamisch bereik nodig, en dan val je weeral terug op de sony exmor sensors gebruikt door sony en nikon. En voor wat ik al gezien heb zijn de recente a500/a550 toestellen op 1600 ISO minstens zo goed als de canon 7d.

Comment

Heb juist op imaging-resource een ISO 6400 beeld van de 7D (crop) naast de A850 (FF) gelegd. Die laatste moet toch wel heel wat beter zijn dan de A550. En ik ben dus niet overtuigd dat het beeld van de A850 beter is dan dat van de 7D.

Dus de A500/A550 (die ze bij image-resource nog niet hebben) zal de 7D helaas niet evenaren.

Maar goed ik moet mij misschien wel eens verdiepen in het bijflitsen. Ik gebruik vandaag zo goed als nooit enig flitslicht.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

FotoDirk schreef:
                        Maar goed ik moet mij misschien wel eens verdiepen in het bijflitsen. Ik gebruik vandaag zo goed als nooit enig flitslicht.

Gat in je cultuur.
                        Moet je zeker bestuderen!
                        Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Heb juist op imaging-resource een ISO 6400 beeld van de 7D (crop) naast de A850 (FF) gelegd. Die laatste moet toch wel heel wat beter zijn dan de A550. En ik ben dus niet overtuigd dat het beeld van de A850 beter is dan dat van de 7D.

Dus de A500/A550 (die ze bij image-resource nog niet hebben) zal de 7D helaas niet evenaren.

weinig ruis en weinig detail , vergelijk met pentax K7

iso 1600 opname sony A550

Comment

Working...
                          X