Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twin lens reflex camera's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• twin lens reflex camera's

Goedemiddag,

ik had me graag een betaalbaar tof middenformaat camera willen kopen. Mijn oog is gevallen op twin lens reflex camera's zoals de yashica mat, of de yashica 12 of 24 .

Ik zou me hierbij een epson v500 scanner bijkopen, dan kan ik ook mn 35mm film inscannen naar wens.

Zijn er mensen met ervaringen over deze camera's? Ik weet dat je bij aankoop best kijkt naar de lens of deze helder en krasvrij is door camera op bulb te zetten en met fel lecht in de lens te schijnen. Ook van bv de shutter op 1 sec te zetten en timen.

Hoe zijn die lichtmeters daarin? zijn die nog wat betrouwbaar, of moet je echt een externe meter hebben(lijkt me wat onhandig eerlijk gezegd en moeilijk als je soms niet super veel tijd hebt om een foto deftig te maken)

alvast bedankt voor jullie reacties

Re: twin lens reflex camera's

Al bij al denk ik dat je beter bij het digitale blijft, Ok ik weet dat dergelijke toestellen hun charme hebben, maar als je is een 5 D tweehands koopt, kost niet meer dan 1000 euro tegenwoordig , dan heb je nog steeds een pracht van een body en buiten de optiek geen kosten aan scanner of lichtmeter. De kwaliteit die je zo behaalt, zal zeer dicht aanleunen of overtreffen van wat je kan bereiken met een gematigd geprijsde scanner. Alleen zal je veel problemen vermijden, en met een hedendaagse snelle body werken, die perfecte beelden geeft ... zelfs op 1600 ISO, in kleur en in zwart-wit, mits een degelijke omzetting in photoshop.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Zelf werk ik met een mamiya c33 pro.
      voorzien van geen enkele lichtmeter ,externe lichtmeter is dus een vereiste .
      Bij oudere toestellen is het meestal zo dat na verloop van tijd lichtlekken ontstaan , zowel aan de lens sluiting als de film sluiting , wil het zo verstaanbaar mogelijk houden .
      De sluiter werkt bij deze mechanisch en ietsje onnauwkeuriger ,let erop dat je door 1 lens kijkt en door een andere het op de gevoelige plaat vastlegt .
      Persoonlijk denk ik dat indien je tweedehands koopt eerst foto's neemt en ontwikkeld en pas daarna definitief overgaat tot de koop .
      ps .bij grobet in antwerpen kon je , vroeger althans , de staat van shutter laten controleren via computer analise .
      Werk momenteel met een canoscan 8800f.

Comment

ja, dat wel, maar 150a200 € tov 1000 € is wel een groot verschil.

Ook wil ik gewoon es de sfeer/gevoel uittesten van met zo'n camera te trekken. Tziet er gewoon cool uit als je daarmee op stap trekt

Trouwens, ik heb een yashica 24 op het oog, maar ik was niet echt voor het feit dat het enkel 220 film pakt normaal(duurder en moeilijker te vinden). MAAR, op de achterkant van de body staat 12 EX. only, dus dan zou het toch een yashica 12 moeten zijn? Raar...

werkt dat vlotjes met zo een externe lichtmeter?
        Last edited by maxrogge; 10 september 2009, 12:19.

Comment

voila, ben hem deze avond geweest gaan halen. Ik ga morgen es proberen een batterijtje te vinden voor de lichtmeter, want momenteel werkt die niet echt denk ik. anders gebruik ik een externe meter

er zitten kleine ondiepe krasjes in de lens, hopelijk gaat dit de foto's niet beinvloeden.

is wel wennen dat omgekeerd beeld en ben al aan't wachten eer ik mn eerste filmpje erin kan steken

Comment

veel plezier ermee.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
            X