Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen over Canon 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vragen over Canon 450D

Ik ben van plan me binnenkort een nieuw toestel aan te schaffen en gaat mijn voorkeur uit naar een Canon 450D. Ik zit als beginneling nog met enkele vragen.

1. Welke F waarden kan dit toestel aan en in hoeverre beïnvloed een lens de f waarde. Voor zover ik het begrijp is de F waarde de opening in het diafragma en hangt dit dus volledig af van de lens. Toch vind ik op Flickr foto's met F 22 met een lens van F4 - 5.6. Verwarrend :P

2. Stel dat een foto met een sluitertijd van 8 seconden genomen kan worden met f 22 en eentje van 20 seconden met f 32. Hoe zit het dan wanneer je in bulb modus de sluiter 4 minuten laat openstaan. Zal het toestel dit dan zelf compenseren, of heb je dan gewoon een witte foto? Ik ben namelijk vooral van plan om lange sluitertijden-foto's te maken (autosnelwegen, watervallen, etc). Op mijn huidig toestel (panasonic lumix fz28 heb ik bij 2 seconden al een witte foto (max f 8 :s)

3. Deze vraag heeft misschien meer betrekking tot lenzen, maar nu ik toch vragen aan het stellen ben :P Hoe kan je weten tot op welke afstand je kan scherpstellen. Mijn huidig toestel kan scherpstellen tot op 1cm in macro modus, maar ik gok dat niet elke lens dat kan. Valt dit te berekenen of waarvan is dit afhankelijk?

4. Omdat ik veel foto's met lange sluitertijden wil nemen is dit misschien ook nog een belangrijke vraag. Ondersteunt de canon 450d mirror lockup? Ik las op het internet dat verschillende mensen last hebben van de trilling die het opklappen van de spiegel met zich meebrengt.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    Last edited by FinalFrag; 8 september 2009, 23:02. Reden: Nog een vraag vergeten
    Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

Re: Vragen over Canon 450D

1. het toestel kan van het grootste diafragma (bijvoorbeeld: f3.5) tot het kleinste gaat (F22/ f32) Dat bepaal je helemaal zelf.

2. je zal ook een witte foto hebben... . Tenzij je een Neutrale Densiteit filter gebruikt, een donker stukje glas dat uw camera wijs maakt dat het donker is. zo kan je langere sluitertijden gebruiken en mooi belichte foto's hebben.

3. scherpstelafstand hangt een beetje af van welke lens je hebt. Om foto's zoals op uw compact te bekomen (met 1cm scherpstelafstand) ga je waarschijnlijk een macrolens nodig hebben. en de focus gaat van ...cm/m tot oneindig.

4. ja de 450D heeft volgens mij een mirror lock up

het is graag gedaan

Comment

2.
      Als ik me niet vergis is bulb mode enkel mogelijk in M mode, dus wordt er niks gecompenseerd. Of de foto overbelicht is of niet, hangt van de andere instellingen en de omgeving af.

Comment

en de focus gaat van ...cm/m tot oneindig.
        is dit op een of andere manier te berekenen of weet je dit enkel nadat je de lens effectief hebt gekocht ? :P
        Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

Comment

Je kan het opzoeken via google. Je moet de MFD of minimum focus distance zoeken van de lens. Die afstand wordt wel berekend vanaf de sensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Je kan het opzoeken via google. Je moet de MFD of minimum focus distance zoeken van de lens. Die afstand wordt wel berekend vanaf de sensor.
            Ah, het hangt dus af van de lens, en niet van het toestel. Bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              Ga gewoon naar de web site van de fabrikant en bekijk de tech specs van de lens in kwestie .. minimale focus afstand staat er steeds bij
              FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
                Ah, het hangt dus af van de lens, en niet van het toestel. Bedankt
                Yep, dus jouw eerste vraag, nl.
                1. Welke F waarden kan dit toestel aan en in hoeverre beïnvloed een lens de f waarde.
                beantwoord je eigenlijk zelf.

Ik heb twee primelenzen (d.i. objectieven met vaste brandpunt), nl. een 50mm f/1.8 en een 85mm f/1.8. Volopen hebben die lenzen dus een diafragma van f/1.8, en dan uiteraard een zeer geringe scherptediepte. Maar ik zal die lenzen, b.v. voor een portret, ietsjes dichtdraaien, omdat zij volopen niet zo scherp zijn (en inderdaad soms te weinig scherptediepte hebben).
                Mijn lichtsterke lens is de 17-55mm f/2.8. Dwz dat die lens, over zijn hele lengte (tussen 17 en 55mm) volopen f/2.8 is. Maar ook die lens zal ik normaliter wat dicht draaien, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden en het onderwerp.
                Mijn andere lenzen hebben variabele diafragma's, dwz afhankelijk van het brandpunt kan het grootste diafragma verschillen.
                Ik zal zelden mijn lenzen voorbij f/16 gebruiken, omwille van mogelijke diffractie.

Hopelijk helpt deze uitleg jouw kennis een beetje te vergroten.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Hopelijk helpt deze uitleg jouw kennis een beetje te vergroten.
                  Zeker en vast, bedankt voor de snelle antwoorden. Van diffractie had ik zelfs nog nooit gehoord. Zo leren we weer wat bij :P

Voor foto's met lange sluitertijden overdag heb je eigenlijk niet veel keuze dan om hogere f waarden te kiezen. Of met filters natuurlijk... maar ik ben al blij dat ik deze uitleg allemaal een beetje kan volgen :-

Comment

Voor foto's met lange sluitertijden overdag heb je eigenlijk niet veel keuze dan om hogere f waarden te kiezen. Of met filters natuurlijk... maar ik ben al blij dat ik deze uitleg allemaal een beetje kan volgen :-

Klopt. Denk b.v. aan watervallen of snelstromend water dat er op de foto uit ziet als melk...: hoge f-waarden en "zware" grijsfilters.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

is dit op een of andere manier te berekenen of weet je dit enkel nadat je de lens effectief hebt gekocht ? :P
                      Staat gewoon in de specs.'.

Maar wat je eigenlijk zou moeten doen is een cursus volgen of een goed boek over het hoe en wat van belichten kopen en lezen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De 450D heeft idd de functie "spiegel opklappen." De F-waarde waarover je spreekt, is wanneer je in "AV-mode" schiet, dus zelf diafragma-opening instellen... terwijl je in "TV-mode" de sluitertijden instelt.

In Av kan je dus afhankelijk van de mm's die uw lens heeft, de opening van je diafragma instellen... staat los van de f op uw lens.

Hopelijk heb je hier iets aan en kan dit de verwarring wegnemen. Trouwens een goede camera als beginner.
                        Canon 450D + beetje bescherming, Tamron 17-55/F2.8, Canon 300mm/F4 L IS USM + extender 1.4x,rugtas...

Comment

Niet zoveel denken en gewoon een camera kopen en beginnen met fotograferen.

Vanuit mijn luie stoel kan ik nog wel wat totaal irrelevante vragen verzinnen uit de gegevens van een camera en dan net doen of ik er niks van weet.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

beste,
                            sinds geruime tijd heb ik een Canon 450D, toestel kan mooie foto's maken. Doch het contrast moet ik steeds bijstellen en de foto's zijn meestal ook te licht naar mijn goesting.

ik fotografeer steeds in de A stand op een zo klein mogelijke iso.

normaal zou het contrast en de lichtheid van de foto goed moeten zijn.

waar kan ik dit corrigeren in het menu en zo vast zetten??

alvast bedankt

Johan

Comment

Je handleiding erbij nemen. Ik heb even online de E manual voor de 450D bekeken en daar kun je zowel een bepaalde picture style gebruiken (p.67) als een bepaalde picture style naar jouw hand zetten (p.82).
                              Helpt dat?
                              Nu, die picture style al dan niet aanpassen, is eigenlijk alleen maar voor JPGs. Als je (later?) in RAW gaat schieten, zul je tijdens de RAW-conversie een en ander naar je hand gaan zetten.

Comment

Working...
                              X