Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

    Inderdaad, iedereen die aan fotografie begint, zou analoog moeten starten. Gewoon om te weten wat er gebeurt, hoe dingen met elkaar in verhouding staan, inzicht in het verschijnsel 'licht'.
    Een digitale camera is al een computer die dingen voor jou doet, en waarvan je niet eens weet wat precies. Idem voor de kennis van toestellen. Brandpuntafstand, opening, sluitersnelheid, om nog te zwijgen van iso-waarden....asa, din…..korrel in de film, afhankelijk van de gevoeligheid....
    Er valt zoveel te leren, en geen betere leerschool dan de praktijk hé ! Maar zelf zou ik niet meer terug willen naar het analoge om redenen die hierboven al meermaals werden aangehaald: veel te veel gedoe, veel te weinig mogelijkheden....Mijn meest gebruikte toestellen van toen (Pentax s1a en Yashica mat 2-oog reflex) staan op de kast te 'pronken' en doen mij aan vroeger denken, aan de weinig middelen die we toen hadden, maar ook aan de massa plezier die we er uit haalden....op zolder staat de Meopta vergroter stof te vergaren....als hij tenminste nog heel is....????

    Comment


    • #17
      Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Kan er niet aan doen, maar een fototoestel met film gebruiken is toch een prettiger beleving dan een digitaal toestel te gebruiken.

      Wat voor toestel? Heb er hier een 30-tal staan. Van 16mm tot 4x5. Elk heeft zijn moment. Kwestie van waar ik zin in heb. Tegenwoordig is het eerder de grotere formaten. 4x5 met de Wista, 6x9 met een Fuji of Rittreck. Maar het meest is een Mamiya 645 ProTl in gebruik. 6x6 eigenlijk het minste omdat het vierkante formaat mij weinig zegt. Maar om de een of andere reden zijn toestellen waar je door de lens kijkt dus toch wel het meest gebruikt.
      en je vergeet één van de belangrijkste elementen: je hebt de mogelijkheid om voor je beelden ongeëvenaarde printtechnieken te gebruiken. Van silver gelatine print, over lith print, tot platinum/paladium print. Om over analoge kleurenfotografie nog niet te spreken.
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #18
        Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

        Hier heb ik nog liggen :

        2 Nikon F2-photomic met DP-1 zoeker waaronder één met motor. Allebei in nieuwstaat.
        1 Nikomat (geen Nikkormat) EL
        1 Nikkormat FT2
        2 Canons AE-1 met lenzen
        1 Zenit-E met oa de Helios 2
        1 Zeiss-Ikon 6x9
        Aan lenzen ga ik niet beginnen, alleen al van 50/1.4 heb ik er 3

        Verder het destijds revolutionaire Patterson Tri-one kleurenvergrotingssysteem (werkte niet met filters maar door elektronisch "mengen" van de LED (jawel) lichtbronnen) met Nikon optiek.

        Alleen de 2 Canons mogen weg, ik heb er nooit graag mee gefotografeerd.

        Als ik maar één Nikon zou mogen houden zou dat de meest verscheurende keuze uit mijn leven zijn...

        Comment


        • #19
          Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

          Ik heb hier nog bijna al mijn oud materiaal liggen. Maar ik verkies digitaal fotograferen.
          - Toen ik naar Canada ging voor drie weken had ik 30 films bij. Dat kan nu op één kaartje.
          - Als er iets misliep, wist je dat pas als je al een week terug thuis was.
          - De prijs voor al dat ontwikkelen en vergroten viel ook hard tegen.
          - Volgens de dermatoloog is het zelf vergroten en ontwikkelen de reden waarom ik zoveel allergische huidreacties vertoon (16/30 tijdens zo'n test op de rug).
          Maar: ik weet wat diafragma, sluitertijd, perspectief, kleurtemperatuur en gevoeligheid en doen. Alhoewel dat volgens mij ook voor een groot deel is omdat ik begonnen ben met een volledig manuele Canon FTb.

          Comment


          • #20
            Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

            tuurlijk zelf doen! ben net nieuwe producten en papier gaan halen! i love the smell of fixer in the morning...

            nog nooit gehoord van een correlatie tussen analoge producten en huidproblemen... natuurlijk, als er staat dat je doka je badkamer is bedoelen ze niet dat je in die producten moet baden hé...
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #21
              Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

              Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
              en je vergeet één van de belangrijkste elementen: je hebt de mogelijkheid om voor je beelden ongeëvenaarde printtechnieken te gebruiken. Van silver gelatine print, over lith print, tot platinum/paladium print. Om over analoge kleurenfotografie nog niet te spreken.
              Ik ben al blij als er na het ontwikkelen iets te zien is op het negatief! Zou eens plek moeten vinden om de vergroter op te zetten.

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              nog nooit gehoord van een correlatie tussen analoge producten en huidproblemen... natuurlijk, als er staat dat je doka je badkamer is bedoelen ze niet dat je in die producten moet baden hé...
              Je kan van alles een contactallergie krijgen na langdurige/frequente blootstelling. Mijn broer heeft het gehad van deo.

              Comment


              • #22
                Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Je kan van alles een contactallergie krijgen na langdurige/frequente blootstelling. Mijn broer heeft het gehad van deo.
                Off topic: meer nog, het soort reactie is soms onvoorspelbaar. Als ik een TUC-koekje durf eten, krijg ik na een tiental minuten jeuk aan mijn onderbenen!

                Comment


                • #23
                  Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                  Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
                  Als ik een TUC-koekje durf eten, krijg ik na een tiental minuten jeuk aan mijn onderbenen!
                  Dat zijn de muizen die de kruimels komen opeten

                  Comment


                  • #24
                    Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                    Toeme, had ik dat geweten!

                    Comment


                    • #25
                      Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                      Werken op film ? het is een vergane glorie , ook nostalgie maar vergeten mag men niet doen. Ik ben afgelopen maand terug begonnen met analoge fotografie ,



                      en zeg nu zelf, fotograferen met deze toestellen is al een plezier voordat je op het knopje drukt...
                      na het ontwikkelen van de negatieven (zie mijn bijdrages in het analoge forum segment) komt de computer steevast om de hoek kijken.
                      dus ... de afdrukken komen uit de Epson printer. Maar het plezier van het fotograferen blijft primeren...

                      Comment

                      Working...
                      X