Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR of toch maar niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR of toch maar niet?

    Dag iedereen,
    Een jaar of 7 geleden kocht ik mijn eerste digitale compactcamera. Het was een Nikon Coolpix van 3 megapixels(type ben ik vergeten), waar ik heel blij mee was. Maar het schermpje was veel te klein en hij was supertraag.
    Dus ben ik 3 jaar geleden op zoek gegaan naar een vervanger. Dat werd een Fuji Finepix F30 omdat ik op internet had gelezen dat dat op dat moment één van de betere was. Die is een stuk sneller, maakt mooie foto’s, heeft meer mogelijkheden, groter schermpje, ....

    Omdat ik met de F30 een aantal dingen kon instellen (ISO, diafragma, …) waar ik geen kaas van had gegeten (en omdat ik gefascineerd was door mooie foto’s van anderen), ben ik vorig jaar een workshop (basis) digitale fotografie gaan volgen waar ik veel bijgeleerd heb. Daar heb ook voor het eerst kennisgemaakt met de DSLR (aantal mensen had DSLR bij zich). Ik ben dus absoluut een leek wat fotografie betreft. Maar sinds die cursus heb ik het gevoel dat ik met mijn F30 niet genoeg mogelijkheden heb:

    - Ik mis meer en meer een zoeker -> het schermpje is in fel zonlicht moeilijk zichtbaar, dus is het moeilijk om de compositie te zien, of de horizon recht staat, etc …..
    - Ik neem dikwijls foto’s van mijn hond (en andere honden) op wandeling en vaak heb ik nog net de staart van de hond -> de traagheid stoort mij dus
    - Ik vind het spijtig dat ik niet met de scherptediepte kan spelen
    - 3 X zoom is een beetje weinig

    M.a.w.: het wordt tijd voor een nieuwe camera, maar ik twijfel tussen een goede bridge en een DSLR. Wat raden jullie aan?

    Met een bridge is het ook niet mogelijk om met scherptediepte te spelen geloof ik, of ben ik daarin mis?

    Wanneer ik voor een spiegelreflex ga, zou het sowieso een 450D worden met 18-55IS en 55-250IS. Voor bridge camera’s heb ik nog niet rondgekeken, maar misschien hebben jullie een tip?

    Ik neem vooral foto’s van honden, op vakantie of citytrip, feestjes en kindjes van familie.

    Alvast bedankt,

  • #2
    Re: DSLR of toch maar niet?

    Ik zie vaak mensen met een dslr die hem alleen maar op automatische stand gebruiken. Als ik jouw was zou ik gaan voor een dslr, als de prijs je eventueel tegenhoudt, kan je kijken naar eventueel een tweedehandsje oid. ik zat een dik half jaar in dezelfde situatie en ben uiteindelijk voor de dslr gegaan. Enige waar ik spijt van heb gehad is dat ik het al niet veel eerder had gedaan.

    Comment


    • #3
      Re: DSLR of toch maar niet?

      De combinatie die jij opnoemt 450D en de 2 kitlenzen is een dikke aanrader in jouw geval.
      Ik heb namelijk zelf 2 jaar met een Eos 400D gewerkt, en voor men vrouw hebben we dit jaar de panasonic fz28 gekocht. Dit is ook een pracht van een toestel.

      Nu heb ik de luxe gehad deze 2 naast elkaar te kunnen testen. En puur kwalitatief op foto's bekeken zie je er weinig verschil in.
      Waar ik echter wel verschil in zag was de snelheid van beide toestellen. De bridge vond ik toch duidelijk trager en ook onhandiger om een onderwerp te volgen.
      Mits het bij u veel de bedoeling is u hond en andere honden te fotograferen denk ik dat de bridge toestellen net iets gaan tekort komen. Zolang de honden stilzitten is er natuurlijk geen probleem.

      Je zal bij een dslr natuurlijk wel moeten wennen om van lenzen te wisselen. Maar voor je hond zal het eerder de 55-250 zijn die je gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: DSLR of toch maar niet?

        Ik heb ook enkele weken geleden de 450 d gekocht met die 2 lenzen . Ik kan alleen maar zeggen : Doen !! Koop hem ,je zult er geen spijt van hebben .Zeker als je zoals ik nog werkte met een compact toestelletje .
        Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

        Comment


        • #5
          Re: DSLR of toch maar niet?

          Bedankt iedereen voor jullie antwoord. Het wordt dus hoogstwaarschijnlijk een spiegelreflex. Ik ben idd bang dat (zoals Tunie al zei) een bridge toch te traag gaat zijn. Of dat ik aanvankelijk wel tevreden ben, maar binnen een jaar weer een nieuwe zal willen. En dat is ook weer niet de bedoeling

          Een tweedehands zie ik niet direct zitten net omdat ik niet vertrouwd ben met een DSLR. Deze aanbieding bij Foto Rubens (met slingbag, statiefje, geheugenkaartje) lijkt mij wel goed.



          Is er nog iets anders waar ik aan moet denken bij aanschaf?

          Comment


          • #6
            Re: DSLR of toch maar niet?

            Je kan altijd eens bij Rubens in Wilrijk binnen stappen voor advies, ik ben van hun service uiterst tevreden Zelf heb ik een 450D met een canon 18-200mm kost iets meer, statief is er niet meer bij, maar je hebt een grote range in één enkele lens, je moet ze dus niet meer wisselen en geen extra lens meesleuren. Bij Rubens kan je ze waarschijnlijk naast elkaar leggen voor aleer te beslissen.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment

            Working...
            X