Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tijd van 2 camera's exact gelijk zetten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tijd van 2 camera's exact gelijk zetten

Ik heb dit weekend voor het eerst met 2 camera's te gelijk gewerkt en ik wist dat ik de tijd gelijk moest zetten om achteraf de foto's te goei te kunnen sorteren.

Nu heb ik dat wel gedaan maar blijkt er toch een verschil op te zitten want ik krijg ze toch niet in de juiste volgorde. Is er een mogelijkheid om achteraf bvb alle foto's van die ene camera te selecteren (in bridge lukt dat) en dan de tijd wat aan te passen?
    WWW.JOPIX.BE
    Just one click away...

Re: tijd van 2 camera's exact gelijk zetten

Ik doe het volgende:
    - neem 2 camera's A en B. De tijd op camera A is correct ingesteld. De tijdsinstelling op camera B is eigenlijk onbelangrijk
    - neem op hetzelfde ogenblik een referentiefoto met beide camera's A en B (onderwerp is onbelangrijk)
    - neem je foto's met beide camera's
    - vergelijk nu de time stamp in EXIF van beide referentiefoto's (bereken het verschil B - A)
    - pas dit verschil toe op alle fofo's van camera B met een EXIF editor (bvb EXIF Date Changer)

Dit alles duurt een minuutje, en spaart uuuuren sorteerwerk.

Paul
    BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

Comment

Waarschijnlijk hier wel aangedacht, maar toch even: rechtsklikken -> sorteren op -> datum oid gedaan?

Over welkk programma spreken we hier? Windows verkenner? Lightroom? picasa? ....?

Comment

ja, ik heb ze gesorteerd op datum (en tijd dus) maar aangezien den tijd niet klopt staan ze dus niet in de juiste volgorde. Ik werk met Bridge van Adobe en daar is het blijkbaar niet mogelijk om de data te veranderen.

Ik had een programmaatje doorgekregen die dat wel kon maar das enkel voor PC en ik werk sinds kort met een Imac.
        WWW.JOPIX.BE
        Just one click away...

Comment

probleem opgelost met photoinfo for mac (http://mac.wareseeker.com/download/p....rar/bafd9fa99)

Handig om tijd of bestandsnaam te veranderen in batch of per enkel beeld.
          Toch bedankt voor de reacties.
          WWW.JOPIX.BE
          Just one click away...

Comment

Wat ik gedaan heb is beide toestellen aansluiten op mijn Macbook Pro. In de bijgeleverde software zit er ergens een programma waar je o.a. je naam kan invoeren (de naam ontgaat me even). Daar staat ergens een optie "use time from Mac". Je toestel neemt dan gewoon de tijdsinstelling over. Doe hetzelfde met de andere camera, en ze staan perfect gelijk. En als je op je Mac instelt dat hij de tijd via internet moet goedstellen, dan staan ze volledig correct.

Comment

en hoe stel je in dat hij de tijd van het internet moet gebruiken? en is dit een geijkte tijd?
              WWW.JOPIX.BE
              Just one click away...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonez Bekijk bericht
                en hoe stel je in dat hij de tijd van het internet moet gebruiken? en is dit een geijkte tijd?
                Ik neem aan dat die tijd correct is. Je doet het op de Mac (OSX 10.5.8) via Systeemvoorkeuren>Datum &Tijd:

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

staat blijkbaar zo standaard aangegeven.
                  Dank voor de tip.
                  WWW.JOPIX.BE
                  Just one click away...

Comment

Misschien wat ver gezocht, maar ik heb een GPS module welke naast de GPS coordinaten ook de tijd in de foto zet (naast de camera tijd).
                    Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Inderdaad LesC, dat bedoelde ik. Ik kon geen screenshot nemen, omdat ik op mijn werk zat en daar draait alles op XP.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                        Inderdaad LesC, dat bedoelde ik. Ik kon geen screenshot nemen, omdat ik op mijn werk zat en daar draait alles op XP.
                        Ik herinner me ook nog de tijd dat ik tot 's avonds moest wachten om bij mijn geliefde Macs te kunnen zijn!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                        X