Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW 'kwijt'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW 'kwijt'

    Hallo

    Ik weet niet of het aan de camera (Canon Eos 40D), of aan de software (Canon Eos Utility), of aan mij (zie ik iets stoms over het hoofd?) ligt, maar als ik mijn foto's via de genoemde software overzet op de laptop, blijkt soms dat er van een aantal foto's enkel een JPEG is, ipv. de op de camera ingestelde RAW + JPEG.

    Ik zou graag weten waaraan dit kan liggen, want het stoort me enorm.

    Groetjes
    Silke
    Canon Eos 40D + 17-55mm f2.8

  • #2
    Re: RAW 'kwijt'

    Zou het kunnen zijn dat die foto's, waarvan het RAW-bestand ontbreekt, genomen zijn in één van de basismodi en niet de z.g. "creative mode" (P, Tv, Av, M, A-DEP)?

    manual p. 172: Function Availability Table
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: RAW 'kwijt'

      Aha, het ligt dus waarschijnlijk aan mij.

      Bedankt voor de opmerking + verwijzing, want ik heb er inderdaad nog niet bij stilgestaan dat RAW enkel in de creatieve modi kan.

      Af en toe schiet ik in een niet-creatieve modus, en ik weet dat mijn zus hem op volautomatisch gezet had toen ze hem even leende.

      Ik zal in de toekomst in de gaten houden in welke modus ik schiet, en kijken of daarmee het probleem opgelost is (allicht wel).

      Groetjes
      Silke
      Canon Eos 40D + 17-55mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: RAW 'kwijt'

        Bekijk de EXIF-waarden van een foto RAW+jpg, en vergelijk met de EXIF-waarden van een foto waarbij de RAW ontbreekt. Je zult het waarschijnlijk daar kunnen aflezen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: RAW 'kwijt'

          Het lijkt inderdaad bij te foto's te zijn waar er als belichtingsprogramma 'Normaal' staat, ipv. 'Lensopeningprioriteit', als ik de foto's van de laatste 'shoot' bekijk.

          Bedankt voor de oplossing van het toch wel silly probleem Heb de camera nog niet zo lang, en had de handleiding wel gelezen, maar blijkbaar heb ik hier toch overgekeken.

          Vind het wel jammer dat je enkel in de creatieve modi RAW kan krijgen, maar nu ik het weet gebruik ik gewoon nog enkel deze.

          Groetjes
          Silke
          Canon Eos 40D + 17-55mm f2.8

          Comment

          Working...
          X