Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte RAW en JPG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte RAW en JPG

    Hallo,

    Zoals altijd fotografeer ik mijn opnames in RAW + Jpg. Nu valt het me de laatste tijd steeds meer op dat de opnames in raw genomen scherper zijn dan de opnames in jpg. Ik bekijk alles in canon's DPP. Heeft iemand hier een verklaring voor?

    mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Scherpte RAW en JPG

    Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
    Hallo,

    Zoals altijd fotografeer ik mijn opnames in RAW + Jpg. Nu valt het me de laatste tijd steeds meer op dat de opnames in raw genomen scherper zijn dan de opnames in jpg. Ik bekijk alles in canon's DPP. Heeft iemand hier een verklaring voor?

    mvg
    DPP neemt standaard de camerainstellingen over van de camera en toont alle raw-beelden op de PC net zoals ze in jpg zijn weggeschreven, met het voordeel uiteraard dat je nog alle kanten uit kan zonder verlies van informatie

    Je hebt hier waarschijnlijk iets aan veranderd (bv ruisreductie afgezet) zodat ze scherper overkomen

    Goed toch ?

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte RAW en JPG

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      DPP neemt standaard de camerainstellingen over van de camera en toont alle raw-beelden op de PC net zoals ze in jpg zijn weggeschreven, met het voordeel uiteraard dat je nog alle kanten uit kan zonder verlies van informatie

      Je hebt hier waarschijnlijk iets aan veranderd (bv ruisreductie afgezet) zodat ze scherper overkomen

      Goed toch ?

      mmmm, ik selecteer vb van 1 opname de raw en de jpg en bekijk ze dan achter elkaar in DPP. Ik kan me niet inbeelden dat ik iets verander aan instellingen.
      Het scherpteverschil is ook al zeer goed te merken als ik de foto's in het klein bekijk in DPP, als je begrijpt wat ik bedoel

      mvg
      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte RAW en JPG

        En als je de raw foto dan met "Convert and Save" als jpg opslaat (na eerst een 50 of 100% view te hebben geopen en gewacht tot hij scherp is), is die nieuwe jpg dan even scherp als de raw ?

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte RAW en JPG

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          En als je de raw foto dan met "Convert and Save" als jpg opslaat (na eerst een 50 of 100% view te hebben geopen en gewacht tot hij scherp is), is die nieuwe jpg dan even scherp als de raw ?

          Ik heb vooral gemerkt dat het scherpteverschil nogal sterk opvalt als ik de foto's in het klein bekijk, dus in het beginscherm van DPP, als al de fotootjes naast elkaar staan dan zie je van 1 beeld eerst de raw en daarnaast de jpg.
          Als ik de raw converteer naar een jpg is er een minimaal scherpteverschil, maar dan moet ik verdomd goed kijken om het op te merken

          mvg
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

          Comment

          Working...
          X