Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

familiefeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • familiefeest

    Ik ben sinds enkele weken in het bezit van mijn eerste dsrl . Een Canon 450 d . Een hele verbetering tegenover mijn compact toestelletje van 6 jaar oud . Ik moet er nog veel van leren maar binnenkort word ik al voor de leeuwen gegooid .Ik moet een familiefeest op de gevoelige plaat vastleggen . Het gaat door in een witte partytent . Iemand tips ivm lens , sluitertijd of op welke stand ik mijn toestel zet ? Ik heb er ook een 55-250 lens bij buiten de gewone 18-55 .
    Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

  • #2
    Re: familiefeest

    Werk met je 18-55 lens.
    Zorg dat je in Raw werkt . Zo niet zorg er dan voor (maak eerst een paar test foto's) dat je witbalans in orde is. Gebruik maar één (het middelste) focus punt.
    Jij bepaald waar de foto scherpt moet zijn en niet de camera.
    Toestel zetten op automatische ISO (als je die functie hebt op uw camera)
    Je zal de eerste niet zijn die zijn ISO vergeet naar beneden te zetten
    Misschien moet je ook uittesten of je uw lichtmeter op spot plaats of op meerveld.
    En zeker als foto graaf zien de je nuchter blijft of je gaat foto's hebben met een rare compositie
    En neem maar een grote geheugenkaart mee of leen er één van een vriend.
    En ik zou nog wel wat door kunnen gaan maar dit zijn zo wat de hoofdpunten.
    En trek uw stoute schoenen maar aan en zorg dat je al die karakterkoppen te pakken krijgt voor uw lens.
    2 x Nikon Z6 met wat glas
    www.janvanginkel.be

    Comment


    • #3
      Re: familiefeest

      Bedankt Nimbus voor de tips . Maar Wat is het voordeel van met RAW te werken ?
      Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

      Comment


      • #4
        Re: familiefeest

        Oorspronkelijk geplaatst door emvee Bekijk bericht
        Bedankt Nimbus voor de tips . Maar Wat is het voordeel van met RAW te werken ?
        wanneer de camera zou de bal misslaan in de witbalans (wat voor lampen gaan er hangen ? tungsten ? fluoricerende ? ) kun je dat in raw met één klik corrigeren...
        Wat jij als wit ziet is niet altijd wat de camera denkt wat wit is...

        Ook gemakkelijker om bij (matig) onder of overbelichten nog alles terug goed te krijgen.

        Comment


        • #5
          Re: familiefeest

          Oorspronkelijk geplaatst door Nimbus Bekijk bericht
          Gebruik maar één (het middelste) focus punt.
          Jij bepaald waar de foto scherpt moet zijn en niet de camera.
          Als elk van de andere focuspunten gebruikt, bepaal je toch ook waar je scherpstelt en niet de camera.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: familiefeest

            In een partytent, en is dit overdag of 's avonds ?
            's Avonds, bij weinig licht :
            Zet uw fitssluitertijd op het maximum, zodat hij je niet kan hinderen.
            Gebruik de stand M.
            Gebruik centrum-gerichte lichtmeting.
            Flits op tweede gordijn.
            Gebruik GEEN ISO-automatisch, maar laat ze gewoon op ISO 400 staan.
            Zet uw diafragma vast op 5,6 of 8
            De sluitertijd maak je zo lang mogelijk, maar zorg steeds, en dat kan je zien onderaan in je zoeker, dat je twee stops onderbelicht. Die twee stops kan de flits overbruggen en die maken dat je beeld bevroren wordt.

            Is dit te veel informatie, en snap je er niets van, gebruik gewoon de automatische stand.
            Last edited by FestinaLente; 24 augustus 2009, 15:40.

            Comment


            • #7
              Re: familiefeest

              als het goed weer is zal de zon door die witte partytent voor zacht gespreid licht zorgen. Eigenlijk vrij gemakkelijk fotograferen omdat dat weinig harde schaduwen of tegenlichtproblemen geeft.

              je zegt binnenkort, hoe lang is binnenkort? Ik hoop lang genoeg om op pad te gaan en te oefenen. Zorg ervoor dat je de instellingen van je camera (sluiter, diafragme, iso, flitser) zo goed als blindelings, maar vooral snel kan aanpassen.


              Probeer geflits te vermijden. maar ga ook niet op iso 1600 op 1/8 sec fotograferen.

              Ik denk ook dat de 18-55 je weapon of choice is. Neem die telezoom wel mee voor als er speeches of zo afgestoken worden.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: familiefeest

                [QUOTE=putor;2376272]a

                je zegt binnenkort, hoe lang is binnenkort? Ik hoop lang genoeg om op pad te gaan en te oefenen. Zorg ervoor dat je de instellingen van je camera (sluiter, diafragme, iso, flitser) zo goed als blindelings, maar vooral snel kan aanpassen.

                "Binnnenkort " is 5 september en komt angstwekkend kortbij .Ik ga zeker nog oefenen met deze tips in het achterhoofd .De handleiding van mijn toestel vind ik eerder beknopt en zoek daarom hier wat tips .



                I
                Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

                Comment


                • #9
                  Re: familiefeest

                  @ FestinaLente : Wat bedoel je met "flitsen op het tweede gordijn "?
                  Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

                  Comment


                  • #10
                    Re: familiefeest

                    Oorspronkelijk geplaatst door emvee Bekijk bericht
                    @ FestinaLente : Wat bedoel je met "flitsen op het tweede gordijn "?
                    In afwachting van het antwoord van FestinaLente, begin alvast met dit artikel te lezen, en zoek daarna in je handleiding hoe je een en ander moet instellen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #11
                      Re: familiefeest

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Probeer geflits te vermijden. maar ga ook niet op iso 1600 op 1/8 sec fotograferen.
                      Als uw sluitertijd lang genoeg is, valt flitsen nauwelijks op. Ik flits op avondfeesten meestal tussen 1/6de en 1/10de. Heel leuke effecten en beweging, als je onderwerpen ook nog ietwat door een spot of ander licht belicht worden.
                      Flitsen op tweede gordijn, heel simpel uitgelegd :
                      Je stelt je camera in op een sluitertijd, bijvoorbeeld van 1/8ste. De flash gaat slechts een fractie van een seconde af, ik neem nu gewoon 1/1000ste. Om 't makkelijk te maken. Flitsen op eerste gordijn, wil zeggen dat de flash gaat afgaan bij het begin van die 1/8ste van een seconde. Flitsen op tweede gordijn wil zeggen, dat de flash gaat afgaan op het einde van die 1/8ste. M.a.w. alle beweging die in de foto zit, door de lange sluitertijd en eventueel omgevingslicht, gaat pas op het einde bevrozen worden, zoals aangetoond in de link van LesC. Ik ga hier geen voorbeelden zetten, omdat ik meestal op privé-gelegenheden fotografeer, maar neem van mj aan, dat mijn foto's zelden mislukken. Ik heb er inmiddels al wel heel wat oefening opzitten.

                      Wat overdag betreft... het kan zijn dat het in de partytent niet nodig is van te flitsen. Toch zou je het dan nog kunnen doen, maar dan eventueel met de flash ietwat negatief gecompenseerd (-0,7 of -1 stop). Het waarom is eigenlijk heel simpel... je wil je onderwerp goed belicht hebben en soms komt het licht van ergens waar je het niet graag wil. Hou er rekening mee, dat je interne flitser beperkingen heeft, zeker qua kortste sluitertijd. Als je bijvoorbeeld fotografeert op 1/800ste met de flash uitgeklapt, gaat de foto gemaakt worden op 1/200ste of 1/250ste of 1/320ste (afhankelijk van het toestel), omdat het niet anders kan met de flash, en heb je dus een overbelichte foto.

                      Gebruik geen anti-rode-oogjes-flash, want dan ga je veel meer mislukte foto's hebben, omdat veel mensen al gaan bewegen na het zien van de eerste flash. Rode oogjes, zijn nadien heel snel weg te werken in een bewerkingsprogramma.

                      Comment

                      Working...
                      X