Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaamtelijke vraag: lichtmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schaamtelijke vraag: lichtmeting

    Ik ben van plan om een canon 1000d te kopen. Tis mijn eerste dslr, tot nu was het ofwel analoog met moeders prehistorische toestel, ofwel met een kleine compact camera.

    Maar er valt mij precies iets op. Als hulp op mijn analoog toestel om diafragma en sluitertijd te bepalen, had ik op mijn toestel zo een klein metertje die aangaf hoeveel licht er door de lens kwam (na aanpassingen van diafragma en sluitertijd).
    Als ik nu foto's bekijk van die 1000d zie ik niets gelijkaardigs, en op andere toestellen precies ook niet. Bestaat dat dan niet meer? Hoe moet je dat dan aanpakken?

    Het is waarschijnlijk een domme vraag...

  • #2
    Re: schaamtelijke vraag: lichtmeting

    Dat zit tegenwoordig gewoon allemaal in de camera Je kan het zien door de zoeker, of op het scherm.
    klik Hetgene wat als "exposure level" is aangeduid, toont je licht. -2 is 2 stops overbelicht, 0 is "juist", +2 is 2 stops overbelicht.

    Comment


    • #3
      Re: schaamtelijke vraag: lichtmeting

      dat meterke bestaat niet meer met zon wijzerke, nu wordt dat digitaal weergegeven met cijfers.
      alhoewel die digitale weergave reeds bestond in de analoge tijd.
      maar de werking of het princiepe is nog steeds hetzelde hoor en het gebruik ook

      greets
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: schaamtelijke vraag: lichtmeting

        Je kunt uiteraard (in live view) het histogram gaan bekijken...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment

        Working...
        X