Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte streep op fotos EOS 1D mk II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

    Als ik het goed begrijp, bewegen de twee gordijnen steeds aan dezelfde snelheid en zijn bijgevolg de krachten om die bewegingen te bekomen bij elke klik exact dezelfden.
    De sluitertijd bepaald de synchronisatie tussen de gordijnen.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #17
      Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Als ik het goed begrijp, bewegen de twee gordijnen steeds aan dezelfde snelheid en zijn bijgevolg de krachten om die bewegingen te bekomen bij elke klik exact dezelfden.
      De sluitertijd bepaald de synchronisatie tussen de gordijnen.
      Zo heb ik het toch begrepen.

      Comment


      • #18
        Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        ik dacht door een mindere gevoeligheid van de sensor die juist pas merkbaar is vanaf die hoge sluitertijden. Die lijn lijkt me te dun voor een lammeleke
        Die lijn heeft volgens mij niets te maken met hoe breed een lamel is, maar met een minieme vertraging van de start van het tweede gordijn, ik kan natuurlijk mis zijn, maar bij analoge fotografie heb ik hetzelfde feneomeen nog gezien, en dan volstond het de sluiter te laten smeren, natuurlijk was een sluiter uit deze tijd nog zware mekaniek tegenover deze van nu, tegenwoordig wordt de sluitertijd ook nog eens electronisch nagemeten en gecorrigeerd indien nodig, Nikon gebruikt sinds de analoge F5 die electronische correctie.

        Comment


        • #19
          Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Als ik het goed begrijp, bewegen de twee gordijnen steeds aan dezelfde snelheid en zijn bijgevolg de krachten om die bewegingen te bekomen bij elke klik exact dezelfden.
          De sluitertijd bepaald de synchronisatie tussen de gordijnen.
          Jawel, zo is het, en er wordt naar gestreefd om deze bewegingen zo snel mogelijk te maken, zo kunnen ze de Flitssynchronisatietijden korter maken, wat bij sommige croptoestellen reeds kan oplopen tot 1/350 sec. gewoon vanwege de kleinere sluiter.
          De vraag is alleen of dat met de ver doorgedreven flitstechnologie nog nodig is.

          Comment


          • #20
            Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Jawel, zo is het, en er wordt naar gestreefd om deze bewegingen zo snel mogelijk te maken, zo kunnen ze de Flitssynchronisatietijden korter maken, wat bij sommige croptoestellen reeds kan oplopen tot 1/350 sec. gewoon vanwege de kleinere sluiter.
            De vraag is alleen of dat met de ver doorgedreven flitstechnologie nog nodig is.
            Mijn dank is groot.

            Weinigen zullen mij geloven, maar ik word hier verschrikkelijk slim (zolang er iemand is om mij op het rechte pad te houden).
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #21
              Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Weinigen zullen mij geloven, maar ik word hier verschrikkelijk slim (zolang er iemand is om mij op het rechte pad te houden).
              en ge zijt nie alleen
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #22
                Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                Ik ben wel bekend met het fenomeen eerste en tweede gordijn, maar laat mij proberen uit te leggen waar mijn foute gedachte vandaan komt. Ik zie het gordijn als een constante beweging van punt A naar punt B (en dit zowel voor het eerste gordijn als voor het tweede gordijn). Moest er nu een hapering in één van die twee bewegingen zitten dan moet alles na die hapering toch dezelfde vertraging hebben. Moest alles nu dezelfde vertraging hebben dan moet die witte streep toch doorlopen tot op het einde van die foto, en niet een witte streep zijn ergens in een foto.
                De sluitersnelheid heeft in mijn ogen in feite niets te maken met de snelheid waarmee het gordijn zich beweegt, maar met het verschil in starttijd tussen het eerste en het tweede gordijn (waarschijnlijk weer één van mijn fouten). Nu begrijp ik natuurlijk wel dat een vertraging van laat ons zeggen 1/5000 sec. op een belichting van 1/2500 sec. een halve stop overbelichting is terwijl dezelfde vertraging op 1/250 sec. te verwaarlozen zou zijn (1/20ste stop).

                Over die donkere delen zal het inderdaad wel zo zijn dat het verschil tussen correct belicht (de lichte delen) en een halve stop overbelicht wel veel groter zal zijn dan bijvoorbeeld het verschil tussen 5 stopppen onderbelicht en 4,5 stoppen onderbelicht. (en het verschil in de donkere delen heb ik wel getracht te zien met de kleurmeter in PSP en niet zomaar op de monitor ).
                Ik zie het meer als een haperende start van het tweede gordijn, die dan een inhaalbeweging maakt, het gaat hier over zeer korte tijden, ik ken de sensorgrootte niet van dit toestel, maar stel dat deze 20mm zou zijn, en je hebt een overbelichte lijn van 1mm, dan is de duur tijd van die lijn bij een sluitertijd van 1/2500 sec. 1/2500 : 20 = een haperinkje dat 1/25.000 sec. duurt, onvoorstelbaar kort dus.

                Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten met mijn theorie, maar zoals reeds gezegd ken ik het fenomeen van vroeger bij de eerste mechanische lamellensluiters, (net na de stoffen gordijntjes, en toen de flitssynchronisatietijden nog 1/30 sec. waren.), en dan was even smeren dikwijls de oplossing, natuurlijk was alles dan nog mechanisch, tegenwoordig wordt alles door electronica gecontroleerd en bijgestuurd, wat ook nog eens kan falen.
                Last edited by Guest42; 21 augustus 2009, 09:41.

                Comment


                • #23
                  Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                  net getest in de zon en probleem lijkt me echt wel helemaal van de baan

                  Iedereen bedankt voor de reactie's
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #24
                    Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                    proficat Hans , je weet wel waarom
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #25
                      Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                      proficat Hans , je weet wel waarom
                      En mogen wij het ook weten ? (en anders kan dat toch via PB, je bent moderator notabene)

                      @ hans: fijn van te lezen dat het toestel terug werkt zonder problemen, is het nog voorgevallen ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                        Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                        En mogen wij het ook weten ? (en anders kan dat toch via PB, je bent moderator notabene)

                        @ hans: fijn van te lezen dat het toestel terug werkt zonder problemen, is het nog voorgevallen ?
                        probleem is niet meer teruggekomen maar moet het nog eens dubbeltesten nu omdat die sluitertijden niet zo veel gebruikt worden...

                        wat betreft die proficiat, check binnen 1 minuutje Chitchat
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #27
                          Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                          En mogen wij het ook weten ? (en anders kan dat toch via PB, je bent moderator notabene)

                          @ hans: fijn van te lezen dat het toestel terug werkt zonder problemen, is het nog voorgevallen ?
                          zie zijn handtekening
                          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                          IMac/IPad/Mac Air 
                          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                          Comment


                          • #28
                            Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                            Ik heb sinds vandaag ook een probleem...
                            Is dit hetzelfde?
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

                            Comment

                            Working...
                            X