Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50-500 gebruikers (update)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Hoi Wesley,

    Ik heb nu wel de 50-500 niet, maar kan je vertellen dat ik met de 70-300 dit ook wel eens durf voor hebben. Ja ik weet het, een heel goedkope lens, maar een gegeven paard kijkt men niet in de bek. En enkele van mijn betere foto's zijn daarmee gemaakt.

    Ik denk dat Z er niet veraf zit. Als ik de D100 in Continu zet, dan gebeurt het wel eens met de 70-300, dat die onderwijl gaat "hunten".
    En dan bekijk je de reeks en zie je zoals bij u een aantal scherpe en een aantal minder tot zelfs heel onscherpe plaatjes.
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

    Comment


    • #17
      Originally posted by Z900
      Wat ik denk dat er aan de hand is: dat de autofocus moeite heeft met het [witte vlak]
      dat in het AF-center gebied valt. M.a.w. te weinig constrasten in dit vlak en zodoende niet goed kunnen focussen.
      Evtentueel in combinatie met bepaalde lichtweerspiegelingen.
      Dit is volgens mij de enige logische verklaring. Je AF heeft moeite om te locken, en blijft een beetje hunten tussen de shots door. Hoor je de AF motor werken tijdens de burst? Daar moet je eens op letten. Bij een niet-bewegend object zou dat eigenlijk niet mogen.

      Probeer ook eens na te gaan of het alleen naar 500mm toe gebeurt, of dat je het probleem bv. ook bij 300mm hebt. Je mag niet vergeten dat dit eigenlijk een f6.3 lens is op 500mm, dus in theorie zelfs buiten het bereik van de AF van je toestel. Dat de AF het soms moeilijk heeft bij minder dan ideale omstandigheden, is dus niet ondenkbaar.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        pieter, wat bedoel je met dit ?

        Originally posted by Pieter G.
        .....Je mag niet vergeten dat dit eigenlijk een f6.3 lens is op 500mm, dus in theorie zelfs buiten het bereik van de AF van je toestel. ....

        Comment


        • #19
          pieter, wat bedoel je met dit ?
          camera's hebben een bepaalde hoeveelheid licht nodig om AF te gebruiken, f6.3 is te donker voor de meeste camera's, het is natuurlijk geen probleem als er veel licht is buiten maar indien niet en dan nog weinig contrast in je onderwerp kan de camera problemen hebben.
          Als ik me niet vergis is de d100 tot f5.6 effectief
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #20
            Originally posted by Pieter G.
            Originally posted by Z900
            Wat ik denk dat er aan de hand is: dat de autofocus moeite heeft met het [witte vlak]
            dat in het AF-center gebied valt. M.a.w. te weinig constrasten in dit vlak en zodoende niet goed kunnen focussen.
            Evtentueel in combinatie met bepaalde lichtweerspiegelingen.
            Dit is volgens mij de enige logische verklaring. Je AF heeft moeite om te locken, en blijft een beetje hunten tussen de shots door. Hoor je de AF motor werken tijdens de burst? Daar moet je eens op letten. Bij een niet-bewegend object zou dat eigenlijk niet mogen.

            Probeer ook eens na te gaan of het alleen naar 500mm toe gebeurt, of dat je het probleem bv. ook bij 300mm hebt. Je mag niet vergeten dat dit eigenlijk een f6.3 lens is op 500mm, dus in theorie zelfs buiten het bereik van de AF van je toestel. Dat de AF het soms moeilijk heeft bij minder dan ideale omstandigheden, is dus niet ondenkbaar.
            Lijkt mij ook redelijk aannemelijk maar dan moeten de andere gebruikers er toch ook last van hebben.
            Ik heb dit ook al voorgehad bij een close-up van iemands gezicht, geen wit vlak.
            Ik vindt het gewoon zo verdacht dat hij net bij het afdrukken dit doet en het is mij ook opgevallen dat bij het focussen het symbooltje in mijn zoeker geen halve seconde blijft branden , het flikkert maar wat, en is meer uit dan aan. En als hij dan toch besluit van te gaan hunten dan mag hij toch ook niet afklikken?.
            Dezen avond zal ik nog eens een paar testjes doen op verschillende brandpuntafstanden. En misschien eens binnenspringen bij de fotograaf.

            Iedereen alvast bedankt voor het denkwerk

            Comment


            • #21
              Originally posted by wesley
              Lijkt mij ook redelijk aannemelijk maar dan moeten de andere gebruikers er toch ook last van hebben.
              Ik heb dit ook al voorgehad bij een close-up van iemands gezicht, geen wit vlak.
              Ik vindt het gewoon zo verdacht dat hij net bij het afdrukken dit doet en het is mij ook opgevallen dat bij het focussen het symbooltje in mijn zoeker geen halve seconde blijft branden , het flikkert maar wat, en is meer uit dan aan. En als hij dan toch besluit van te gaan hunten dan mag hij toch ook niet afklikken?.
              (Ik doe even een paar returns in mijn zinnen om het allemaal wat makkelijker leesbaar te maken.)
              Ik heb wat jij hier toont nog niet gezien, maar ik heb dan ook de continuous mode nog niet gebruikt in die omstandigheden.
              Wat ik wel merk bij dergelijke brandpuntsafstanden, is dat ik door de beweging van het indrukken van de sluiter de lens een klein
              stukje beweeg. Misschien heb jij dat ook en gaat de AF daarom weer aan het hunten - maar op statief lijkt mij dat onmogelijk.

              In AI servo is het volgens mij trouwens wel mogelijk dat de foto wordt gemaakt zonder dat er focus lock is.
              Bij mij is het in elk geval zo dat de camera in servo geen focusbevestiging geeft (oplichten van het focuspunt).
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Originally posted by PhilippeVDP
                pieter, wat bedoel je met dit ?

                Originally posted by Pieter G.
                .....Je mag niet vergeten dat dit eigenlijk een f6.3 lens is op 500mm, dus in theorie zelfs buiten het bereik van de AF van je toestel. ....
                Zoals Frederic al zei: de AF van de 10D, D100 en aanverwanten werkt maar tot en met f5.6. (De 1Ds en misschien ook 1D van Canon
                aanvaarden een stop meer: f8.) Met een lens met een kleiner diafragma dan dat (hoger f-nummer), wordt de AF uitgeschakeld omdat
                er een grote kans is dat er verkeerd wordt gefocust. De reden is uiteraard dat er te weinig licht in de lens binnendringt.
                Hetzelfde effect zal je zien bij gebruik van een teleconverter. De meeste hebben pins die aan de camera vertellen welke TC er
                tussen zit, zodat de juiste brandpuntsafstand kan worden geregistreerd. Helaas weet de camera daardoor ook wat het effectieve
                diafragma is (qua lichtinval) en zal de AF worden uitgeschakeld als de drempel (f5.6 of f8)overschreden wordt. Door die bewuste
                pins op de TC af te plakken, kan je de AF toch laten werken, maar dan moet je rekening houden met eventuele missers van de AF.

                De enige reden waarom de Sigma 50-500 blijft werken, is omdat de lenschip de camera "wijsmaakt" dat het max. diafragma f5.6 is,
                terwijl het eigenlijk f6.3 is. Bij weinig licht of weinig contrast durft de lens daardoor al eens hunten op 500mm.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #23
                  Originally posted by wesley
                  Lijkt mij ook redelijk aannemelijk maar dan moeten de andere gebruikers er toch ook last van hebben.
                  Ik heb dit ook al voorgehad bij een close-up van iemands gezicht, geen wit vlak.
                  Ik vindt het gewoon zo verdacht dat hij net bij het afdrukken dit doet en het is mij ook opgevallen dat bij het focussen het symbooltje in mijn zoeker geen halve seconde blijft branden , het flikkert maar wat, en is meer uit dan aan. En als hij dan toch besluit van te gaan hunten dan mag hij toch ook niet afklikken?.
                  Dezen avond zal ik nog eens een paar testjes doen op verschillende brandpuntafstanden. En misschien eens binnenspringen bij de fotograaf.
                  Hallo wesley en andere medeposters,

                  Zeker heb ik er ook wel eens last van, ook in "one shot" mode, dit gebeurt in gevallen indien er weinig contrast te bespeuren is in het autofocus center vlak,
                  zoals een closeup van gezicht bv kan hebben (egaal huidskleur). Dit icm evt licht(lucht)weerspiegelingen/reflecties (vb autoruit van je voorbeeld foto).

                  Wat mij is opgevallen: indien je de camera in "center AF" en "one shot" mode op
                  hetzelfde punt laat focussen(statief), dat er toch 2 van de 10keer een correctie van de autofocus-motor plaatsvindt, je ziet dan ook de afstandsring (op het objectief) net iets anders staan. Het lensmechaniek zal toch wel dusdanig weinig speling hebben, dat ook het lensscherpstelmechanisme een tikje is verplaatst. En zodoende dus toch een tikje "out of focus" zijn.

                  Ook bij bepaalde verticale/horizontale (toch contrastrijke) onderwerpen ( (te)dunne lijnen, zoals takjes) kan de focus soms maar moeilijk locken.

                  mvg,
                  Z900
                  Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                  Comment


                  • #24
                    Maar normaal kan je toch geen foto nemen zonder focus lock?
                    Dit is me nog nooit gelukt.
                    http://www.vannecke.be
                    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Wunjo
                      Maar normaal kan je toch geen foto nemen zonder focus lock?
                      Dit is me nog nooit gelukt.
                      In AI servo past de AF zich constant aan. Er is toch nooit sprake van focus lock?
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #26
                        Idd, een week zonder camera en nu al dingen beginnen te vergeten.
                        http://www.vannecke.be
                        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Pieter G.
                          Originally posted by Wunjo
                          Maar normaal kan je toch geen foto nemen zonder focus lock?
                          Dit is me nog nooit gelukt.
                          In AI servo past de AF zich constant aan. Er is toch nooit sprake van focus lock?
                          Maar hij ( de D100) geeft toch op bepaalde momenten aan dat het
                          onderwerp wel of niet scherp is d.m.v. van het scherpstel lampje
                          in de zoeker.
                          Ik ga 'm straks eens bewust laten hunten en dan kijken of hij een fotootje maakt. Ik denk het niet

                          mvg

                          Wesley
                          En als ik hem bewust laat hunten dan neemt 'm toch geen foto

                          Comment


                          • #28
                            Zou het niet kunnen zijn dat het probleem je D100 is


                            (wil hier wel niks starten)
                            http://www.vannecke.be
                            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                            Comment


                            • #29
                              NEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJ DA' KENNIE!!!

                              Comment


                              • #30

                                ik heb het probleem niet bij S-focus stand, alleen bij continu focus.
                                Ik zal 'm dan toch maar binnenbrengen.
                                mercikes
                                Maar Wesley, je vertelt de camera om Continue te focussen. Misschien beweegt je object, misschien trilt je statief een klein beetje door bv wind, misschien heb je toch iets beweging door het aanraken van een draadontspanner?

                                Comment

                                Working...
                                X