Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D functie's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K10D functie's

    Hallo,

    ik heb een vraagje over mijn Pentax K10D. Niet beginnen lachen want ik ben een newbie. En als ik jullie berichtjes lees op het forum ben ik een groentje-op-en-top.

    Ik heb de handleiding al gelezen en ik leer volop werken met mijn pentax k10d maar waar ik niet uit geraak is in welke situatie's ik de volgende functie's kan gebruiken:
    * p
    * Sv
    * TAv
    * Tv
    * Av
    * M
    * B
    Als ik de handleiding lees, dan krijg ik wel info over het diafragma en dergelijke bij deze functie's maar ik wil ook weten in welke situatie ik ze kan gebruiken. Om een voorbeeldje te geven: de "B", gebruik je die om nachtfoto's te maken? Of is die beter te gebruiken bij snelle beelden (zoals karting)? Ik zou heel blij zijn als iemand mij hiermee wat kan helpen.

    Groetjes

  • #2
    Re: Pentax K10D functie's

    op mijn d40 en d90 gebruik ik enkel:

    s=Tv bij u
    A= Av bij u
    m= m bij u

    Tv geeft u de keus om zelf uw sluitersnelheid in te stelen=> het diafragma bepaald de camera dan zelf rekening houdend met de ingestelde iso waarde


    Av geeft u de keus om het diafragma in te stellen=> de sluitertijd bepaald de camera dan zelf rekening houdend met de ingestelde iso waarde


    M stel je zelf je diafragma én sluitertijd in. zo het je zelf alles in de hand.

    x is vooral bij gebruik van een externe flitser dan zet de camera uw sluitertijd vast op 1/180 van een seconde zonder dat der rest automatisch meeveranderd.

    b = bulb belicht zolang tot jij terug op terug de ontspanknop terug indrukt

    en heb dit ook uit de handleiding gehaald.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K10D functie's

      Oorspronkelijk geplaatst door Sterreke Bekijk bericht

      ...maar ik wil ook weten in welke situatie ik ze kan gebruiken. ...
      Groetjes
      Allicht wat kort door de bocht en zeker niet alleenzaligmakend, maar dit zijn de situatie die ik voor ogen heb:

      P: de camera zoekt zelf in de gegeven lichtomstandigheden het beste evenwicht tussen sluitertijd en diafrgama. Voor straatfotografie, reportage, familie-uitstapje ... Al die situaties waar het vastlleggen van "het moment" primeert op het gehannes met de camera, en waar je je vooral op de cadrage en op het erbij-zijn wil kunnen concentreren. Het leuke van de P-stand bij de pentaxen is dat je toch nog zelf sluiter en/of diaf kan bijregelen. Eigene (verschil met TAV - zie verder) is wel dat de ISO constant blijft.

      TV: je stelt een sluiterijd in en de camera zoekt er in de gegeven lichtomstandigheden het passende diafragma bij. Voor actie, sport, ... in het algemeen voor het vastleggen (bevriezen) van bewegende onderwerpen. Zorg ervoor dat de sluitertijd snel genoeg is om de bewging te bevriezen

      AV: je stelt een diafragma in en de camera zoekt er in de gegeven lichtomstandigheden de passende sluitertijd bij. Als je impact wil hebben op de scherptediepte. Hoe groter deze moet zijn, hoe meer het diafragma moet worden toegeknepen (= "hoger getal"): vb. bij landschappen waar je allles scherp wil. Hoe kleiner deze moet zijn, hoe meer je het diafragma moet opendraaien (vb. portretten, om het onderwerp te isoleren van de achtergrond). Scherptediepte hangt overigens ook af van de gehanteerde brandpuntsafstand en de afstand tot het scherpstelpunt.

      M: zowel diafragma als sluitertijd zelf instellen. Kan handig zijn bij het flitsen. Zou ikzelf niet gebruiken als je nog op zoek bent naar de basis ...

      B: je bepaalt zelf hoe lang je de sluiter laat openstaan. Je drukt: sluiter gaat open - je drukt opnieuw sluiter gaat toe. Interessant als je vb. vuurwerk of bliksemschichten wil vastleggen. Of als je "met licht wil schirjven'.

      SV en TAV zijn typishe Pentax-begrippen die je op andere toestellen niet vindt.

      SV je stelt zelf de gevoeligheid in (iso-waarde) en de camera past diaf en sluiter aan. Te gebruiken in donkere / moeilijke lichtomstandigheden, waarbij je eens wil uittesten welke combinatie sluiter en diaf mogelijk zijn bij een gegeven iso-setting

      TAV: soortement P-stand: camera geeft een evenwicht tussen diaf en sluiter; zoals bij de P-kan je nog manueel ingrijoen op diaf en/of sluiter, maar integenstelling tot de P (waar de iso fix is, tenzij je die zelf forceert), zoekt de camera hier een passende isoinstelling (in een range die je vooraf zelf kan bepalen). Gebruik dit zelf niet vaak, maar ik weet dat sommigen het gebruiken bij voorbeeld natuurfotografie, bij het schieten van volgesl in wisselende lichtomstandigheden (bos, park ...).

      Je ziet: voldoende om eens uit te proberen. Persoonlijk zou ik je de raad willen geven om eerst goed de basis onder de knie te krijgen en te werken op P, Av en Tv zodat je goed de wisselwerking tussen diafragma en sluitertijd leert te beheersen.

      Leer ook de werking van onze goede vriend "green button" kennen ...


      Veel succes !!

      Groetjes,
      Yves
      Last edited by y-cam; 18 augustus 2009, 20:10.
      Niet geschoten is altijd mis ...

      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K10D functie's

        Nogal een ruime vraag, want net zoals er 101 mogelijke onderwerpen zijn, zijn er voor ieder onderwerp 101 verschillende manieren om het te fotograferen. Een geavanceerde camera zoals de K10D dient om de fotograaf toe te laten met kennis van zake tussen al die 101 mogelijkheden te kiezen op een snel toegankelijke manier. Instapmodellen maken het de starter daarbij makkelijker door voor een aantal standaardsituaties standaardoplossingen te bieden. De K10D voorziet die standaardoplossingen niet, en gebruikt de vrijgekomen ruimte op het modewiel om bijkomende vrijheid te bieden.

        Als ik het goed begrijp ben jij op zoek naar hoe welke (half)automatische mode te kiezen en hoe deze in bepaalde situaties toe te passen. Da's niet zo makkelijk aangezien je iedere mode op de K10D bovendien aan je eigen werkwijze kan aanpassen, wat het verhaal nog wat complexer maakt...

        Beginnen doe je best met de leren welke invloed sluitertijd, diafragmaopening en ISO-gevoeligheid op je beeld hebben.
        - sluitertijd is het eenvoudigste: korte sluitertijd (zoals 1/500s) bevriest actie. Lange sluitertijd (zoals 0.5s) laat toe dat beweging uitgesmeerd vastgelegd wordt. Voor een volledig statische scene is sluitertijd van ondergeschikt belang. Maar als je echt met actie/beweging wordt geconfronteerd en je wil het effect hiervan op je foto bepalen, dan kies je Tv en stel je de gewenste sluitertijd in.
        - diafragma heeft invloed op scherptediepte. Grote opening (kleine getallen zoals f/2.8) maakt dat enkel het vlak waarin je scherpgestelde onderwerp ligt scherp zal zijn. De achtergrond en voorgrond worden dat onscherp, wat erg handig kan zijn om een onderwerp te isoleren tegen een drukke achtergrond. Voor een landschap waarin je alles scherp wil ga je daarentegen een kleine opening gebruiken (zoals f/16). Wil je de scherptediepte controleren en doet de sluitertijd er niet zo toe, dan neem je Av en stel je het gewenste diafragma in.

        Wil je zowel sluitertijd als diafragma volledig controleren, maar toch half-automatisch gebruik blijven maken van de lichtmeter, dan gebruik je de op Pentax unieke TAv mode. Hierin gaat de camera de ISO-waarde aanpassen opdat de door jou gekozen sluitertijd en diafragma kunnen worden gebruikt.

        Daarnaast zijn er nog de resterende modes:
        - groene modus: mode voor dummies. je kan niets aanpassen en de camera maakt gemiddelde beslissingen. Enkel voor als je de camera uit de hand geeft en dan nog...
        - P: HyperProgram. De camera kiest alles volledig zelf binnen de grenzen van het gedrag dat jij kiest in de voorkeursinstellingen: voorkeur voor snelle sluiter, kleine opening, of beste optische resultaat (hierbij kijkt hij naar de eigenschappen van het objectief). De voor- en achterwieltjes laten toe direct over te schakelen op Av of Tv naargelang de situatie (zonder de modeknop te moeten verdraaien) en een druk op de groene knop brengt je weer in P. Erg handige modus als je vaak tss Tv en Av zou heen en weer gaan.
        - Sv: idem als boven, maar jij bepaalt met een wieltje de ISO waarde en de camera past zich aan. Eventueel kan je aan het andere wieltje P-shift (overschakelen naar Tv of Av) hechten.
        - M: HyperManual (niet 't zelfde als Manual op de meeste camera's): Lichtmeten doe je met de groene knop en van daar draai je zelf sluiter en diafragma bij naar believen. Wel moet je hierbij in 't oog houden dat je belichting niet foutloopt. Als je de AE-L knop gebruikt om even de meting vast te zetten zal de camera bij het wijzigen van sluitertijd het diafragma aanpassen of andersom.
        - B: zolang de ontspanner ingedrukt blijft, blijft de sluiter open. Je stelt het diafragma in naar keuze.
        - USER: Als je een modus in combinatie met andere instellingen vaak gebruikt, kan je deze hieronder bewaren. Zo kan je met één draai direct deze instellingen activeren.
        - X: voor gebruik met extern licht dat op 1/180s synchroniseert.

        Let wel dat zowal Av als Tv mode één wieltje vrijhebben dat je vrij een functie kan geven. Dat kan P-shift zijn of belichtingscompensatie of ISO-keuze.

        Naargelang de instellingen kunnen sommige modes erg dichtbij elkaar liggen, maar er blijven subtiele verschillen.

        Als beginner ga je best ofwel tussen Tv en Av heen en weer gaan of in P blijven en gebruik maken van de P-shift onder de wieltjes. De groene modus is makkelijk, maar daar ga je niets mee leren...

        M ga je best gebruiken als je lichtmeter je in de steek laat. Dat kan zijn omdat je een reeks gelijk belichte onderwerpen nodig hebt (terwijl de lichtmeter telkens een beetje verschillende belichtingen oplevert). Als je verschillende beelden wil combineren in een panoramabeeld bijvoorbeeld. Of als je een collage van verschillende foto's wil maken. Of soms als er nogal veel felle lichten zijn en dat je lichtmeter wat verwart, dan kan het nuttig zijn manueel een juiste belichting in te stellen (na het maken van een testfoto om deze te bepalen) en alle foto's hiermee te maken en de fout van de lichtmeter uit te schakelen. Of als je een oud manueel objectief op je camera gebruikt dat geen automatische lichtmeting toelaat (in M kan je dan met de groene knop een mechanische lichtmeting uitvoeren)...

        B is voor opnames waar de beperking van 30s niet voldoende is. De lichtmeter gaat nooit langer dan 30s instellen, maar in B kan je zelf langer gaan. Voor nachtopnames enzo, maar niet voor beginners.

        Nachtopnames vallen overigens onder dezelfde regel als andere opnames. Als je op beweging wil spelen neem je Tv, als je op scherptediepte wil spelen Av. Alleen de belichting is wat moeilijker omdat je meestal vele hooglichten hebt. Omdat dat als gevolg heeft dat de camera enkel naar die hooglichten gaat kijken en dus enkel voldoende licht voor die hooglichten gaat binnenlaten, maar niet voldoende voor de rest van de scene, moet JIJ extra licht binnenlaten door met de belichtingscompensatie een positieve aanpassing te doen.

        Bon, dat zijn wat starters...

        hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K10D functie's

          dubbelpost gewist
          Last edited by y-cam; 18 augustus 2009, 20:11. Reden: dubbelpost gewist
          Niet geschoten is altijd mis ...

          Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K10D functie's

            Mijn camera staat bijna vastgelast op A en daar gaat alles mee: sport, aktie, concert met lange sluitertijden, korte sluitertijden, groot diafragma, kleine diafragma wat je maar wilt. De camera gaat naar M voor nachtopnamen en flitsen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K10D functie's

              Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
              P: de camera zoekt zelf in de gegeven lichtomstandigheden het beste evenwicht tussen sluitertijd en diafrgama. Voor straatfotografie, reportage, familie-uitstapje ... Al die situaties waar het vastlleggen van "het moment" primeert op het gehannes met de camera, en waar je je vooral op de adrage en op het erbij-zijn wil kunnen concentreren. Het leuke van de P-stand bij de pentaxen is dat je toch nog zelf sluiter en/of diaf kan bijregelen. Eigene (verschil met TAV - zie verder) is wel dat de ISO constant blijft.
              Ik denk dat deze definitie voor alle toestellen geld en niet alleen voor Pentax. Zelfs mijn Sony compact werkt op die manier in de P-stand.


              Ikzelf gebruik 3 standen:

              Av: 80% van de tijd.
              Je stelt het diafragma in. Voor een close up portret zo groot mogelijke opening want je wilt zoveel mogelijk achtergrondblur (grote opening = kleine F-waarde!).
              Als je meer scherpte-diepte (meerdere personen, of landschap) wilt dan moet die opening meer dicht (grotere F-waarde).
              Als je in deze stand merkt dat je niet genoeg sluiter snelheid krijgt, dan moet de ISO naar boven.
              vb: ISO=100, opening=F8 gekozen, camera bepaald sluiter op 1/20s.
              Dit is onvoldoende als er een persoon in beeld zit. Dus ISO 2 stops naar boven.
              => ISO=400, F8 en sluiter zal nu 1/80s zijn.

              Tv: 19% van de tijd.
              Dit als de sluiter het belangrijkste is. In mijn geval dansfotografie. Dan heeft het geen zin om een foto op 1/50s te maken want de dansers bewegen sneller dan dat. Dus hier is het vaak beter om de sluiter vast te leggen om voldoende de actie te kunnen bevriezen. Voor dansers vaak 1/200s (liefst hoger, maar je hebt meestal ook weinig licht).

              M: 1% van de tijd.
              Soms is dat enige manier (vind ik) om bij flitsen de juiste belichting te krijgen. De sluiter gaat dan meestal naar 1/200s de hoogste instelling waarbij de flitser nog synchroniseerd (is toestel afhankelijk). En dan manueel de opening aanpassen totdat het resultaat goed is. Je gebruikt dit vaak binnen met kunstlicht en dan is de belichting constant. Dus 1 keer instellen is voldoende, het blijft een ganse tijd gelijk.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K10D functie's

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Ik denk dat deze definitie voor alle toestellen geld en niet alleen voor Pentax. Zelfs mijn Sony compact werkt op die manier in de P-stand.
                Er zijn weldegelijk verschillen die maken dat de P (HyperProgram) van Pentax toestellen anders werkt. Sommigen zullen deze verschillen subtiel tot irrelevant vinden, maar da's een andere zaak.

                De instelwieltjes doen geen P-shift (program shift) maar veranderen de belichtingsmode tijdelijk. Dit houdt in dat de camera zich in praktijk in Av mode zal bevinden van zodra je in P aan het achterste wieltje draait. Hij zal dan het diafragma vast blijven houden van zodra je dit specifiek instelt. Als het licht verandert zal de camera enkel de sluitertijd aanpassen. Tot je ofwel de groene knop drukt om terug naar P mode te gaan of aan het voorste wieltje draait waarna de camera in Tv mode gaat werken en de door jou ingestelde sluitertijd vasthoudt.


                De standaardinstelling van P-mode (of de groene knop nadat een wieltje werd gedraaid) stelt de camera in met een combinatie van sluitertijd/diafragma volgens de ingestelde Program Lines, die aangeven welke optimalisering werd gebruikt:
                - sluitertijd: zo snel mogelijke sluitertijd
                - diafragma: zo groot mogelijke scherptediepte
                - MTF: optimale scherpte van het objectief. Deze is het specialleke. Ieder Pentax-objectief sinds de FA-generatie (begin jaren '90) bevat immers MTF-informatie. Deze beschrijft op welk diafragma het objectief op z'n scherpst is.

                Toen Pentax de HyperProgram in de Z1 introduceerde (begin jaren '90) was deze werkwijze uniek. De P-mode op andere camera's bleef immers P-mode waarbij je niet zeker was dat je diafragma vast werd gezet als je het aanpaste. Like it or not, zo werken alle Pentaxen met 2 instelwieltjes sindsdien in P-mode.

                Trouwens: erg handige info over de belichtingsmodes zie hier:
                http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_23.html
                http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_24.html

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K10D functie's

                  @Sterreke

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Trouwens: erg handige info over de belichtingsmodes zie hier:
                  http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_23.html
                  http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_24.html

                  Wim
                  Van die digiichi info heb ik een samenvatting gemaakt gerelateerd naar de K10D. Is wel in het engels gebleven.
                  Ik heb zelf ook een docske gemaakt met alle tips&tricks van andere Pentax gebruikers hier op BD ivm de K10D.

                  Als je mij via PM jouw email adres geeft kan ik die documenten naar jou sturen.
                  Ik wou dit via een PM'eke doen maar je kan daar blijkbaar geen documenten mee zenden.

                  mvg
                  Marc
                  Last edited by MP61; 18 augustus 2009, 17:18.
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

                  Comment

                  Working...
                  X