Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nodig vanuit Peru

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies nodig vanuit Peru

Ik reis in 10 maanden door Zuid-Amerika. Daarom heb ik mijn reflex vervangen door de Canon Powershot SX10. Ik zit op dit moment in Peru en heb problemen met de camera. Ik heb op elke foto een vlek in de rechter bovenhoek. Dit gebeurt enkel bij kleine(ere) opening, dus ik neem aan dat de sensor vervuild is of beschadigd. Omdat de lens er niet af kan zou ik denken dat er geen vuil of stof in kan of ben ik hier wat te naïef aan het redeneren (ik weet het, zulke camera is niet perfect dicht).

Iemand een idee wat het kan zijn ? Zou het helpen om de camera binnen te brengen in een winkel ?

Zie hier voor een voorbeeld:
    http://fotoszuidamerika.tomopdebeeck.be/#11.0

Alvast bedankt, Tom.

PS: Reisveralagen en foto´s zijn te vinden op:
    http://www.tomopdebeeck.be/tom-en-st...idamerika.html

Re: Advies nodig vanuit Peru

Binnenbregen bij een lokale fotoboer is geen optie; hij kan er ook niks aan verhelpen.
    De vlek is er, jullie zitten in Peru...

Persoonlijk zou ik in de opnames er rekening mee houden en de uitsnede zo kiezen dat je bv bovenaan wat kunt wegsnijden (in landschappen kan dit geen bezwaar zijn); je kan dan stretch-pano)landschapjes maken door fors te croppen.

Bij portretstand zou ik zorgen dat de kant van de vlek, telkens onderaan in beeld is.
    Dit valt minder op. Stoort het toch, snij de vlek dan weg.

Succes!

Overigens, een mooie blog; ik ga wat volgen... voel me ook wat (terug) in Zuid-Amerika...

mvg,

Roland

Comment

Hmmm, ben je zeker dat er geen vuiltje/veeg op je frontlens zit ? Lijkt me zo'n grote vlek voor 'n stofje op de sensor
      Enfin, ik zou het toestel in elk geval ook niet binnenbrengen bij 'n fotoboer, die zouden er alvast niet zinnigs mee kunnen doen lijkt me...
      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik weet het, de vlek is erg groot, maar de lens is oke.

Uitsnijden is een optie maar dan zal ik enorm veel werk hebben (we reizen nog 7 maanden, dus heel veel foto´s). Voorlopig hou ik er echter best rekening mee dat ik niet teveel inzoom. Wie weet koop ik binnenkort wel een nieuw toestel, al is dit reeds het tweede (eerste is gestolen in Colombia).

Roland, bedankt voor het complimentje ivm de reisblog. Ik zit nu aan de Cordillera Blanca in Peru. Morgen vertrek ik voor 7 dagen de bergen in. Het plan is om Pisco (5760m) en Chopicalqui (6345m) te beklimmen, een serieuse uitdaging. De foto´s zullen er binnen een 10-tal dagen opstaan.

Groeten, Tom.

Comment

veel klimplezier!

Comment

Hallo Tom,
            Ik denk dat dit stofvlekje eerder condensvlekje is. Heb dit vroeger met mijn Pentaxje voor gehad. Uitstappen van een airco bus in de vochtige warmte en je hebt prijs. Vrees dat je er zelf niet veel kan aandoen.
            Groet Willy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
              Ik weet het, de vlek is erg groot, maar de lens is oke.

Uitsnijden is een optie maar dan zal ik enorm veel werk hebben (we reizen nog 7 maanden, dus heel veel foto´s). Voorlopig hou ik er echter best rekening mee dat ik niet teveel inzoom. Wie weet koop ik binnenkort wel een nieuw toestel, al is dit reeds het tweede (eerste is gestolen in Colombia).

Roland, bedankt voor het complimentje ivm de reisblog. Ik zit nu aan de Cordillera Blanca in Peru. Morgen vertrek ik voor 7 dagen de bergen in. Het plan is om Pisco (5760m) en Chopicalqui (6345m) te beklimmen, een serieuse uitdaging. De foto´s zullen er binnen een 10-tal dagen opstaan.

Groeten, Tom.
              Ik kijk er naar uit om het reisverslag ivm de beklimmingen te lezen.
              Ook de foto's zullen wel boeiend zijn.

Veel succes met de beklimmingen, mooie foto's en vooral: hou het veilig!

Ik volg dit draadje én je blog!

mvg,

Roland

Comment

Dag Willy,
                Als dat vlekje condens is zou dat dan na een tijdje niet moeten weggaan ? Ik hoop het althans.

PS: Beklimming Pisco is geslaagd, Chopicalqui is niet doorgegaan.

Tom.

Comment

Ik kan je een advies geven: als je in een redelijke grote stad komt (Lima, Arequipa eventueel binnenwippen in Arica, Chile) direct een nieuwe camera kopen. Ik heb zelf zo'n reis gemaakt en ik weet dat je geen 2x dezelfde fotokansen gaat hebben.

Groeten,

C.

Comment

Dan toch meer een nieuw toestel gekocht, weeral (het 3de al deze reis). Hopelijk gaat er nu niets meer mis want zo wordt de reis wel heel duur. Wat ik met het andere toestel zal doen weet ik nog niet (weggooien, bijhouden of verkopen voor een prijsje).
                    Tom.

Comment

Hi Tom,
                      Bedankt om ons laten mee te genieten van de "prachtige omgeving".
                      Succes met het nieuwe fototoestel...en laat maar komen die foto's
                      Oude misschien bijhouden als backup tot einde vakantie en dan verkopen.
                      Of direct verkopen als het maar ballast is.
                      Fijne vakantie en behouden terugkeer.
                      Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Onwaarschijnlijk !!!!
                        Dat nieuwe toestel heeft nu ook datzelfde probleem: een hardnekkige vlek op de foto`s. Ik denk dat het weeral zo`n condensprobleem is. Ik word er niet goed van ... Soit, ik moest even stoom aflaten.

Ciao, Tom.

PS: Het volgende reisverslag (het eerste van Chili) volgt binnen enkele dagen op de website.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
                          Ik reis in 10 maanden door Zuid-Amerika. Daarom heb ik mijn reflex vervangen door de Canon Powershot SX10. Ik zit op dit moment in Peru en heb problemen met de camera. Ik heb op elke foto een vlek in de rechter bovenhoek. Dit gebeurt enkel bij kleine(ere) opening, dus ik neem aan dat de sensor vervuild is of beschadigd. Omdat de lens er niet af kan zou ik denken dat er geen vuil of stof in kan of ben ik hier wat te naïef aan het redeneren (ik weet het, zulke camera is niet perfect dicht).

Iemand een idee wat het kan zijn ? Zou het helpen om de camera binnen te brengen in een winkel ?

Zie hier voor een voorbeeld:
                          http://fotoszuidamerika.tomopdebeeck.be/#11.0

Alvast bedankt, Tom.

PS: Reisveralagen en foto´s zijn te vinden op:
                          http://www.tomopdebeeck.be/tom-en-st...idamerika.html

Zeer genoten van de fotoreportage en blogteksten.
                          Wist niet dat de grootste Christus in Cochabamba stond,weeral een weetje bij.
                          Ik wens jullie nog veel reisgenot en vele mooie foto's

Walter
                          D850

Comment

Working...
                          X