Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

    Beste BelgiumDigital leden,


    Bij het overwegen van de verschillende opties in DSLR-land, kom ik tot de conclusie dat mijn budget van ca. 1250 euro niet toereikend is om de fotografie uit te oefenen die ik wil. Ik kom tot de vaststelling dat de foto's die mij echt interesseren, niet te maken vallen met instap-DSLRs genre Canon 40D, met hun toch wel sterk beperkende crop factors. Ik hou van details verspreid over het beeld en een blik dicht bij het punt van waar de camera staat.

    Ik ben eerder geneigd mijn geld te besteden aan een tweedehands Canon 5D, waarvoor de tweedehandsprijs voor een body rond de 8-900 euro schommelt.

    Ik heb niet de ambitie om foto's op excentriek grote prints te maken, ben ook geen veelschieter, en kan goed overweg met de digitale post-processing software, dus die tijdsinvestering om de kwaliteit van mijn foto's met een ouder model naar een hoger niveau te tillen wil ik gerust doen om de voordelen te kunnen genieten van een full-frame DSLR.

    Wat mij dus dwingt tot de volgende vragen:

    1. In hoeverre is een tweedehandscamera kopen een slimme zet? Bestaan er shops die een gedegen tweedehandsservice op poten gezet hebben (i.e. grondig nazicht, beperkte garantie)?

    2. Is er een kans dat er nog shops zijn met een 5D in nieuwstaat in stock?

    3. Wat is de repercussie op een toestel van pakweg 20 000 clicks? Hoelang kan die nog mee m.a.w.?

    4. Hoe zouden jullie de positie van een 5D ten aanzien van huidige instap-DSLR's beschouwen (genre 50D, 500D, D40, D60 etc.)?

    5. Eventuele alternatieven?

    Alvast bedankt. Hulp bij een of meerdere puntjes wordt alleszins gapprecieerd.

  • #2
    Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

    Oorspronkelijk geplaatst door taxigalaxy Bekijk bericht
    Ik hou van details verspreid over het beeld en een blik dicht bij het punt van waar de camera staat.
    Gurdy

    Comment


    • #3
      Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

      Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
      Inderdaad, rotslecht geformuleerd, kort en krachtig: breedhoek wil ik. Geeft voor mij ademruimte aan een compositie. Natuurlijk kan het met een breedhoeklens op een 1,6x-camera, veronder stel ik, maar dat lijkt me eerder een omweg.

      Maar laat ons hier niet vervallen in een semantische discussie


      Anders gesteld: is de combinatie breedhoeklens + 1,6x-camera duurder dan de combinatie full-frame met "klassieke" lens voor wat betreft het bereik tussen pakweg 16mm en 45mm? Daar gaat het hem een beetje om, als die vraag positief beantwoord is, zou ik eraan denken om een tweedehands 5D op de kop te tikken.

      oor de duidelijkheid, ik ben een passieve fotografieliefhebber (kijker, niet uitvoerder), die zich een aantal weken in de technische kant ervan heeft verdiept, en nu voor het eerst zelf een camera wil aanschaffen.
      Last edited by taxigalaxy; 14 augustus 2009, 16:05.

      Comment


      • #4
        Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

        Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
        m.a.w. heldere grote zoeker zeker?
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

          Oorspronkelijk geplaatst door taxigalaxy Bekijk bericht
          Ik kom tot de vaststelling dat de foto's die mij echt interesseren, niet te maken vallen met instap-DSLRs genre Canon 40D, met hun toch wel sterk beperkende crop factors.
          40D een instap-DSLR ?
          Verder vraag je zoveel mogelijk breed, al eens een 10-22 op een crop in je handen gehad ?

          Comment


          • #6
            Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

            Oorspronkelijk geplaatst door taxigalaxy Bekijk bericht

            1. In hoeverre is een tweedehandscamera kopen een slimme zet? Bestaan er shops die een gedegen tweedehandsservice op poten gezet hebben (i.e. grondig nazicht, beperkte garantie)?

            2. Is er een kans dat er nog shops zijn met een 5D in nieuwstaat in stock?

            3. Wat is de repercussie op een toestel van pakweg 20 000 clicks? Hoelang kan die nog mee m.a.w.?

            4. Hoe zouden jullie de positie van een 5D ten aanzien van huidige instap-DSLR's beschouwen (genre 50D, 500D, D40, D60 etc.)?

            5. Eventuele alternatieven?
            1.no problem, wel eens goed nakijken en testen maar ik heb al 75% van mijn body's tweedehands gekocht en nooit één enkel probleem gehad. Ik denk eerlijk gezegd dat je met een splinternieuwe body minstens evenveel problemen kan hebben als met een tweedehands, al dan niet meer

            2.dat kan, maar je zal moeten zoeken én veel betalen, beter gewoon tweedehands zoeken

            3. voor een 5D no problem, die houdt het makkelijk 100.000 clicks vol

            4. de 5D is een dinosaurus ivm de toestellen die jij opsomt. De 5D moet het stellen zonder al die (imho plezante en handige) moderne snufjes zoals VGA scherm, lensafstelling (50D), snelle fps, uitgebreid menu,en niet te vergeten; de AF van de oude 5D is niet zo super, die van de 40D en 50D is al een heel pak beter... desalniettemin is de 5D nog altijd superkwaliteit!

            5. jij zegt dat je breed wil gaan... wat houdt je tegen om een 50D te kopen met een 10-22? Daarmee kan je even breed gaan als met gelijk welke canon lens op Full Frame. Zodus vervalt in jouw geval het voordeel van Full Frame.
            enneh, mijn 10-22 is in de hoeken een pak scherper op crop dan mijn 17-40 op FF.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              40D een instap-DSLR ?
              Verder vraag je zoveel mogelijk breed, al eens een 10-22 op een crop in je handen gehad ?
              "is wat ik zei tegen haar (of hem)" (ben wat teveel naar de radio aan het luisteren)
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                1.no problem, wel eens goed nakijken en testen maar ik heb al 75% van mijn body's tweedehands gekocht en nooit één enkel probleem gehad. Ik denk eerlijk gezegd dat je met een splinternieuwe body minstens evenveel problemen kan hebben als met een tweedehands, al dan niet meer

                2.dat kan, maar je zal moeten zoeken én veel betalen, beter gewoon tweedehands zoeken

                3. voor een 5D no problem, die houdt het makkelijk 100.000 clicks vol

                4. de 5D is een dinosaurus ivm de toestellen die jij opsomt. De 5D moet het stellen zonder al die (imho plezante en handige) moderne snufjes zoals VGA scherm, lensafstelling (50D), snelle fps, uitgebreid menu,en niet te vergeten; de AF van de oude 5D is niet zo super, die van de 40D en 50D is al een heel pak beter... desalniettemin is de 5D nog altijd superkwaliteit!

                5. jij zegt dat je breed wil gaan... wat houdt je tegen om een 50D te kopen met een 10-22? Daarmee kan je even breed gaan als met gelijk welke canon lens op Full Frame. Zodus vervalt in jouw geval het voordeel van Full Frame.
                enneh, mijn 10-22 is in de hoeken een pak scherper op crop dan mijn 17-40 op FF.
                Zeer, zeer verhelderende post. Dank!!

                Comment


                • #9
                  Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                  Cropcamera 1,5 met een Sigma 10-20 geeft een redelijk brede blik op de wereld.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    "is wat ik zei tegen haar (of hem)" (ben wat teveel naar de radio aan het luisteren)
                    Ik zei dat 17:07, en daar heb jij tot 17:12 volle 5 minuten meer voor nodig gehad.

                    Comment


                    • #11
                      Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                      Mogelijke problemen met 2dehands bodies:
                      -Sensor niet proper (valt te kuisen);
                      -Front/backfocus problemen (niet kopen)
                      -Batterij versleten (valt te vervangen)
                      -Sluiterknop die niet meer goed reageert (niet kopen)
                      Mijn ervaring is dat er zeer vaak wordt gelogen over het aantal kliks bij 2dehands toestellen en blijkbaar wil ook niemand meer een toestel kopen die meer dan 20 000 kliks heeft.
                      Toestellen die minder dan 10 000 kliks hebben, die zijn gewoon zo goed als nieuw. Dus je merkt wel gauw of dat aantal waar is of niet.

                      De levensduur van een 5D is 100000 kliks.
                      Bron

                      Code:
                      Canon EOS Digital Rebel XS / 1000D 	not disclosed
                      Canon EOS Digital Rebel XSi / 450D	not disclosed
                      Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D 	50,000
                      Canon EOS Digital Rebel XT / 350D	50,000
                      Canon EOS 50D	100,000
                      Canon EOS 40D	100,000
                      Canon EOS 30D	100,000
                      Canon EOS 20D	50,000
                      Canon EOS 5D Mark II	150,000
                      Canon EOS 5D	100,000
                      Canon EOS 1D Mark III	300,000
                      Canon EOS 1D Mark II N	200,000
                      Canon EOS 1DS Mark III	300,000
                      Canon EOS 1DS Mark II	200,000
                      Een nieuwe 5D zal je niet meer vinden en als je een shop vindt waar ze em 2dehands verkopen met garantie, kost ie teveel.
                      Een 10-22mm (op 10mm) heeft veel meer vervorming dan een 17mm op FF.
                      Primes (niet alle natuurlijk) en L lenzen komen echt tot hun recht bij FF. Daarvoor zou ik zeker FF kiezen.
                      Last edited by Psychodweep; 15 augustus 2009, 09:58.

                      Comment


                      • #12
                        Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                        Ik gebruik de Canon 10-22 op een 40D ... enne ik zou een 40D nu niet echt een instapmodelletje noemen hoor . Er is trouwens redelijk wat vervorming op 10mm met deze lens, en volgens photozone is dit dan nog de beste ultra wide angle met het minste vervorming

                        In elk geval zal een van mijn 40D's door een 5dII vervangen worden zodra ik de centjes bijeen gespaard heb, dus je keuze voor FF kan ik alleen maar beamen, maar vergeet niet dat FF het uiterste van je lens verlangt. Met een Crop gebruik je alleen het centrum van een lens, en laat nu net aan de randen het meest problemen voorkomen met lenzen, dus niet vergeten om zeker L-lenzen of primes te gebruiken op je 5D.

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                          Een nieuwe 5D zal je niet meer vinden en als je een shop vindt waar ze em 2dehands verkopen met garantie, kost ie teveel.
                          Nieuw zal idd lastig worden..... maar tweedehands is 'ie wel te vinden met garantie.... en ik vind 900,- best acceptabel, met 3 maanden garantie. Ik heb mijn 5D ook tweedehands gekocht bij deze winkel (digimaxx.nl) en ben en er héél tevreden over. (ik heb zelfs maar 850,- betaald maar dat was wel zonder doos)

                          Wanneer je niet persé de snelheid en vga scherm e.d. nodig hebt en je niet het budget voor een 5D mk II dan is een 'klassieke' 5D nog steeds een geweldig toestel Ik heb de mijne nu zo'n 4 maanden en gebruik hem in de meeste gevallen veel liever dan mijn 40D.... Alleen al die geweldige grote heldere zoeker maakt het de moeite méér dan waard. En ook de kleinere scherpte-diepte door ander gebruik van de brandpunten vind ik een pluspunt

                          Mijn 40D komt voornamelijk nog uit mijn tas wanneer ik de cropfactor kan gebruiken of de snelheid echt nodig heb... dus met name bij macro-fotografie en op vliegshows bijvoorbeeld....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                            Ik zei dat 17:07, en daar heb jij tot 17:12 volle 5 minuten meer voor nodig gehad.
                            wilde toch de andere vragen ook beantwoorden
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: tweedehands full-frame fotografie, budget 1250 euro

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Nieuw zal idd lastig worden..... maar tweedehands is 'ie wel te vinden met garantie.... en ik vind 900,- best acceptabel, met 3 maanden garantie.
                              Ik zei goedkoop 2dehands in een shop... bij particulieren zal je die wel natuurlijk vinden. Bij KE hebben/hadden ze er (2dehands met garantie).... maar die waren 1200-1300 EUR.

                              Comment

                              Working...
                              X