Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D300 instelling portret en landschap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon D300 instelling portret en landschap

Ik heb nu dus de nieuwe nikon D300 gekocht ,en ben al twee dagen aan het zoeken via de handleiding hoe je de portret en landschap instelling vindt in het menu in het toestel,want vroeger bij mijn canon had ik deze optie via het gewoon menu ,ik weet het het is even allemaal wennen ,maar zou toch graag weten waar ik deze opties kan vinden in het menu van de Nikon D 300 .
    Voor het overige geraak ik goed weg met de menu van de nikon .

Bedankt aan iedereen die me even op weg wilt helpen .

Groetjes

Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Re: nikon D300 instelling portret en landschap

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
    Ik heb nu dus de nieuwe nikon D300 gekocht ,en ben al twee dagen aan het zoeken via de handleiding hoe je de portret en landschap instelling vindt in het menu in het toestel,want vroeger bij mijn canon had ik deze optie via het gewoon menu ,ik weet het het is even allemaal wennen ,maar zou toch graag weten waar ik deze opties kan vinden in het menu van de Nikon D 300 .
    Voor het overige geraak ik goed weg met de menu van de nikon .

Bedankt aan iedereen die me even op weg wilt helpen .

Groetjes

Ardesign
    Bedoel je de scene? Die is er niet.

Je kan wel 4 voorgedefinieerde instellingen zetten voor verschillende situaties.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Hoi Destn

Bedoel je dan die instellingen van levendig normaal standaard of heb ik het hier niet juist bij de menu keuze ?

Bedankt al voor de reactie Destn

Groetjes

Ardesign
      Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Ik draai mijn camera gewoon 90 graden.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zoals mijn voorganger reeds opmerkte is er op de D300 geen scene mode, je hebt nu een toestel waarbij je een minimum aan fotografische kennis nodig hebt om ermee te werken.
          In jou geval en rekening houdend met je toestel en lens D300 en 18-105 kan je voor portret fotografie best kiezen voor de A mode, deze zet je op het grootst mogelijke diafragma, volgens de door jou gebruikte lens is dat f 3.5. Voor een mooie portret foto zoom je de lens in tot het max. dwz 105mm, je diafragma zal daardoor automatisch op f 5.6 komen maar doordat je werkt op een matige telestand zal je er toch nog in slagen om een beetje een wazige achtergrond te bekomen zodat je model alle aandacht krijgt. Zorg dat je model mooi past binnen het kader en maak je foto.
          Let er wel op dat de sluitertijd voldoende hoog is om geen bewegingsonscherpte te hebben, sluitertijd zou minstens 1/125 moeten zijn, indien dit niet het geval is zet je de iso een beetje hoger, rekening houdend met het feit dat je de iso van in het begin op 200 hebt staan. Zet ook je belichting op spotmeting, werk met het centrale autofocuspunt en op single shot.

Voor landschap kies je dan weer best voor matrix lichtmeting en een diafragma tussen f 8 en f 16 en de groothoekstand van je lens dwz 18mm. Ook een statief kan bij landschap zeer handig zijn.
          Dit is slechts een zeer korte en eenvoudige uitleg over hoe je met je D300 tot potrtret en landschapsfotografie kan komen zonder de scene modes die je wel had op je vorige toestellen, ik ben er zeker van dat je nog heel wat andere tips zal krijgen van andere forumleden die je kunnen helpen om tot het beoogde resultaat te komen.
          Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
            Hoi Destn

Bedoel je dan die instellingen van levendig normaal standaard of heb ik het hier niet juist bij de menu keuze ?

Bedankt al voor de reactie Destn

Groetjes

Ardesign
            Nope.

Wel de "shooting menu bank" en de "custom settings bank" opties.

Hier kun je telkens 4 voorkeuze programmaties instellen.

Link
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Een pluim voor die verkoper die jou een D300 verkocht heeft ....

D
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Aan iedereen een hartelijk dank en Eva ik ga jou uitleg eens uitproberen ,nu eigelijk ligt heel mijn opnieuw leren volledig bij mezelf wan ik heb besloten van canon naar nikon over te gaan ,en natuurlijk ik had de nikon d300 al in mijn hoofd voor ik in de fotowinkel binnen ging ,en in al mijn euforie ben ik natuurlijk vergeten dingen te vragen aan de verkoper en natuurlijk mijn eigen kennende wil ik alles zelf proberen en uittesten en kom je soms obstakels tegen waar je bij de aankoop niet aan denkt ,nu begrijp me aub NIET verkeerd ik heb geen spijt van de overstap en ik verwijt ook de verkoper NIETS .

Aan alle mensen die de moeite hebben genomen ,om me raad te geven hartelijk bedankt .

Groetjes

Ardesgin

Comment

Heel veel succes met je camera. Effe oefenen en je komt vast tot iets moois.

De D300 was voor mij de eerste camera waar ik geen enkele foto mee gemaakt kreeg zonder eerst de handleiding te raadplegen. En hoefde als verstokte (analoge) nikonian de canon/nikon conversietraining niet eens te doen.

Advies: neem te tijd en puzzel veel thuis in de zetel, dan wordt het op lokatie vanzelf allemaal vertrouwd.

Succes!
                  Groetjes, KC
                  www.sportbeelden.com

Comment

Dag Ardesign,

Er bestaat inderdaad een "portret" en een "landschap" instelling voor de D300.

Er zijn geen draaiknoppen om zoiets in te stellen, de D300 heeft wel "beeldinstellingen" die je in het menu ongetwijfeld reeds gezien hebt: Levendig, Standaard, Neutraal en Monochroom. Deze "beeldinstellingen" bepalen hoe de foto eruit zal zien qua kleursaturatie, contrast, scherpte,...

Welnu, er zijn voor de D300 nog meer beeldinstellingen, waaronder "Portrait" en "Landscape". Die instellingen bestaan dus *wel*, alleen zitten ze er niet standaard op. Als je ze wil hebben, moet je ze eerst zelf downloaden, en op je toestel installeren. Daarna kan je ze gebruiken.

De optionele beeldinstellingen kan je hier downloaden:

en hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je ze kunt installeren:

Gebruik je Nikon software zoals ViewNX of Capture NX, dan kan je de extra beeldinstellingen ook in deze software installeren.

--
                    Denis

Comment

Hoi Denis

Ik heb deze instellingen al tegen gekomen in mijn menu van de nikon D300 ,ga deze instellingen direct eens bekijken ze en ze ook downen ,ben echt blij dat ze dan toch ook bestaan voor de nikon D300 .

Duizendmaal dank Denis voor deze linken ,helpt me toch weeral een heel stuk verder met mijn nieuwe nikon D300.

Groeten
                      Ardesign

Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
                      Dag Ardesign,

Er bestaat inderdaad een "portret" en een "landschap" instelling voor de D300.

Er zijn geen draaiknoppen om zoiets in te stellen, de D300 heeft wel "beeldinstellingen" die je in het menu ongetwijfeld reeds gezien hebt: Levendig, Standaard, Neutraal en Monochroom. Deze "beeldinstellingen" bepalen hoe de foto eruit zal zien qua kleursaturatie, contrast, scherpte,...

Welnu, er zijn voor de D300 nog meer beeldinstellingen, waaronder "Portrait" en "Landscape". Die instellingen bestaan dus *wel*, alleen zitten ze er niet standaard op. Als je ze wil hebben, moet je ze eerst zelf downloaden, en op je toestel installeren. Daarna kan je ze gebruiken.

De optionele beeldinstellingen kan je hier downloaden:

en hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je ze kunt installeren:

Gebruik je Nikon software zoals ViewNX of Capture NX, dan kan je de extra beeldinstellingen ook in deze software installeren.

--
                      Denis

Comment

Working...
                      X