Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon F 90 X

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon F 90 X

Ik heb mij een nieuwe oude analoge camera aangeschaft en daar kan je die iso op instellen.

Nu vraag ik me af wat het effect is als ik er een filmrolletje insteek van 200 asa en ik zet de iso op 800 wat daar het effect van is.

Kan iemand me hierbij helpen.

Alvast bedankt.

Groeten Vince

Re: nikon F 90 X

Dan ga je 2 stops onderbelichten. Instelwieltje voor iso kan je gebruiken als belichtingscompensatie. je camera gaat er dan vanuit dat je rolletje lichtgevoeliger/lichtongevoeliger is en zal het diafragma en sluitertijd aanpassen aan de ingestelde isowaarde.

Comment

Misschien een stomme vraag, maar passen de nieuwste af-s lenzen van nikon ook nog op de analoge versies? En werkt alles dan nog?
      Groeten Remco.

Comment

DX lenzen niet. De overigen hangen af van body en of de lens G is, sommige bodys ondersteunen ook geen VR. Zie http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm 't is nogal ingewikkeld allemaal.

Comment

Als je met ontwikkelen van de film rekening houdt(laat houden) kun je het gewoon als 800 iso gebruiken, maar 2 stops is wel veel, maar ik deed het broeger regelmatig 1 stop hoger instellen en ook zo ontwikkelen en dat gaf goede resultaten.

De AFs lenzen passen en werken VR dacht ik niet en een G lens alleen in P en S.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Als je met ontwikkelen van de film rekening houdt(laat houden) kun je het gewoon als 800 iso gebruiken, maar 2 stops is wel veel, maar ik deed het broeger regelmatig 1 stop hoger instellen en ook zo ontwikkelen en dat gaf goede resultaten.
            Wel rekening houden dat gans het filmpje op dezelfde manier moet belicht worden. In het analoge tijdperk hadden we de luxe niet dat we foto's op ISO 100 en ISO 6400 door elkaar konden maken.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dus als ik op iso 800 foto's neem met een filmpje van 200 dan gaan mijn foto's onderbelicht zijn? Tenzij je met de ontwikkeling van de film rekening houd?

En als ik met die iso prul dan moet ik dat voor heel de film hetzelfde laten?

Is dit correct??

Alvast bedankt voor de reacties

Comment

ja en ja.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                X