Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos 500d ISO waarden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Eos 500d ISO waarden

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe dslr te kopen. Nu gebruik ik mijn eos350, die op zich nog goed zijn werk doet, maar ik had graag een nieuwer model gehad (groter lcd, video beelden filmen, hogere iso waarden, ..). Wanneer ik op het internet zoek naar details over de eos 500d zie ik steeds dat de ISO waarden tot 3200 gaan, maar ze zijn uit te breiden to ISO 12800. Kan iemand mij vertellen wat dat uitbreiden tot ISO 12800 wil zeggen?

Dankuwel

Re: Canon Eos 500d ISO waarden

Dat wil gewoonlijk zeggen dat je eerst in de cameramenu's moet instellen dat je ook werkelijk die heel hoge iso-waarden wil gebruiken.
    Dat doen ze om te voorkomen dat je per ongeluk foto's maakt met teveel ruis, daarom zal je zonder aanpassing in de menu's "maar" tot iso 3200 kunnen instellen.

Je kan het ook zo bekijken, Canon geeft op die manier eigenlijk zelf ook toe dat de foto's niet goed genoeg zijn als je hoger gaat dan iso 3200.
    Het is dus aan de gebruiker om zelf te beslissen of hij (zij) foto's wil maken op iso 6400 of zelfs 12800. Die heel hoge iso-waarden zal je ook alleen maar in noodgevallen gebruiken, als het heel belangrijk is dat je een foto hebt, maar dan weet je ook dat de kwaliteit ondermaats wordt.

Bij alle merken kan je tegenwoordig de iso zo hoog zetten, Canon kan dan ook niet anders om die mogelijkheid ook te geven, ook al maak je daarmee foto's die alleen bruikbaar zijn op een heel klein formaat.

Zelfs met de meeste compactjes kan je foto's maken op iso 6400, maar verwacht er niet teveel van... Als je met de meeste compactjes hoger dan iso 200 gaat, dan zie je de kwaliteit duidelijk slechter worden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      ook al maak je daarmee foto's die alleen bruikbaar zijn op een heel klein formaat.
      Als je genoeg licht hebt, en goeie progs hebt om noise weg te halen, zijn ze zeker nog bruikbaar.

Vraag me wel af waarom ISO 50 (bij sommige toestellen) als L1 staat en er niet standaard in zit. Gaat de kwaliteit ook naar beneden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Vraag me wel af waarom ISO 50 (bij sommige toestellen) als L1 staat en er niet standaard in zit. Gaat de kwaliteit ook naar beneden?
        Ik heb op de 1D MKIII de "L1" (iso 50) al gebruikt, en merk geen kwaliteitsvermindering in het beeld ten opzichte van iso 100.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb op de 1D MKIII de "L1" (iso 50) al gebruikt, en merk geen kwaliteitsvermindering in het beeld ten opzichte van iso 100.
          Ik ook niet. Daarmee dat ik het vraag.
          En hier staat de expanded ISO altijd aan.

Comment

De opgegeven iso waarden 100-3200 iso worden gerealiseerd in het analoge domein door het sensor signaal te versterken, de extended isoos worden gemaakt in het digitale domein door bit-shifting toe te passen, heel kort door de bocht je haalt het laatste bit weg en zet er één voor(maar dan met wat inteligentie gedaan).
            Er wordt dus uitgegaan van het 3200 iso beeld.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Euhm.. ik begrijp het een klein beetje
              Iso 6400 op 5DII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                De opgegeven iso waarden 100-3200 iso worden gerealiseerd in het analoge domein door het sensor signaal te versterken, de extended isoos worden gemaakt in het digitale domein door bit-shifting toe te passen, heel kort door de bocht je haalt het laatste bit weg en zet er één voor(maar dan met wat inteligentie gedaan).
                Er wordt dus uitgegaan van het 3200 iso beeld.
                bedoel je daar dan mee dat er eigenlijk een onderbelichte foto wordt genomen, die dan in de beeldverwerking in de camera één stop wordt overbelicht? zo dacht ik toch dat die expanded iso werkte...
                zodat een iso 6400 foto eigenlijk iso 3200 is, maar één stop overbelicht...(maar die door de camera zelf wel eerst onderbelicht was, aangezien het echt maar iso 3200 was...)
                Last edited by Matthias; 12 augustus 2009, 21:02.
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Als je genoeg licht hebt, en goeie progs hebt om noise weg te halen, zijn ze zeker nog bruikbaar.

Omdat de "base" iso van je sensor iso 100 is (en meestal 200 bij Nikon). Dit betekent dat de sensor dan op zijn "full well" capaciteit werkt, lager kan hij niet. Iso 50 of L1, is eigenlijk ook iso 100, maar dan met sluitertijd 1 stop overbelicht.
                  Achteraf wordt het resultaat dan weer 1 stop onderbelicht in camera. Gevolg is dus wel dat er dan tot 1 stop verloren gaat in highlights. Afhankelijk van het onderwerp/scene/lichtmeting . . . is dat al of niet merkbaar. Op iso 50 zal je dus ongeveer 1 EV aan dynamic range verliezen.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Op iso 50 zal je dus ongeveer 1 EV aan dynamic range verliezen.
                    Thanks, wist ik niet!
                    Mooi op iso 100 laten in de studio dus

Comment

Working...
                    X