Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukprobleem Canon i9100 - Mic???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukprobleem Canon i9100 - Mic???

    Hallo,

    Na enkele weken heb ik eindelijk de tijd gevonden om mijn Canon i9100 printer te installeren.

    Ik probeer nu enkele afdrukken te maken op hoogwaardig inkjetpapier, maar de kleuren zijn vaag en flets. Alles is te bleek, precies een overbelichte foto.
    Ik druk af uit Photoshop 7 en heb hoge resolutie inkjetpapier ingesteld en hoge afdrukkwaliteit.
    Mijn foto's komen uit mijn 10D en deze staat op aRGB.

    Hoe krijg in dit correct en kan iemand mij zeggen hoe ik mijn printer moet calibereren?

    Alvast bedankt voor de hulp!!!

    Mark.
    Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
    LidNr. BD0211BE

  • #2
    Heb je hetzelfde ook met je foto's in een lab ?
    Heb je dit ook met foto's recht uit de camera (zonder bewerking dus) ?
    Is uw monitor al enkele jaren oud ? Ik zou beginnen om de monitor te calibereren, al was het voorlopig maar op contrast en helderheid.

    Comment


    • #3
      mark,

      er scheelt niks met je printer, maar eerder met je kleurcalibratie.
      in terzake staat al een goede uitleg van Phille hierover, must-read.

      in tussentijd, en snel, schakel in je printer-opties ICM aan en verhoog de saturatie tot 9-10.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

      Comment


      • #4
        Ik heb Phille z'n artikel gevonden. Ja zonder de search.
        Vanavond ga ik even aan de slag en meld dan wel de bevindingen.

        Voor zij die het interesseren geef ik nog even de link naar Phille z'n artikel en de daaropvolgende discussie :

        http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24127

        Alvast bedankt aan Sonyke en tom314.

        We komen er wel...
        Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
        LidNr. BD0211BE

        Comment


        • #5
          Hoi Sonyke en Tom314

          Ik heb even "gespeeld" met alle instellingen en m'n monitor "gecalibreerd" met de Wizywig software van Praxisoft.

          M'n flow is wel aRGB uit de camera, binnen in PS7 en dan naar de printer. Dus zonder bewerking voor het ogenblik.

          Na wijziging van de settings en soorten papier kom ik reeds tot een goed resultaat.

          Ik had nu graag even van Mic geweten wat hij gebruikt van settings en soorten papier, want zijn afdrukken zien er wel schitterend uit!!!

          @Tom314 : Heb jij je printer gecalibreerd? Druk je ook uit PS7?

          Thx,


          Mark911be
          Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
          LidNr. BD0211BE

          Comment


          • #6
            Ik heb niks gecalibreerd.
            Ja, ik heb mijn TFT scherm juist afgesteld om juist te zijn.
            Maar ik heb de printer uit de doos genomen , aangesloten en geprint.
            Alles van de eerste keer goed, op alle soorten papier.
            Dus ergens heb je een printerinstelling die verkeerd is.
            Om van papiersoort te veranderen doe ik dit in het printermenu van Canon. Maar dit heeft echt niets met bleker of donkerder afdrukken van je foto te maken, enkel met de hoeveelheid inkt, het dpi dus...

            Je kan als je dit wil in die printerinstellingen donkerder laten afdrukken... Maar ik denk niet dat dit de bedoeling is?

            Hier kies ik mijn papiersoort:


            en als je toch donkerder wil afdrukken kan je dat door in het zelfde menu op" Kleuraanpassing handmatig" te klikken.
            Dan krijg je een nieuw venster waar je donkerder kan aanklikken, maar nogmaals dit is niet normaal voor een gewone foto...



            En mijn afdrukken zijn echt goed.
            Ik ben echt verbaasd dat ze zo goed zijn, de meesten kunnen niet geloven dat ze uitgeprint zijn.




            Comment


            • #7
              bij mij idem als bij mic,

              scherm afgesteld op printer..

              verder enkel instellingen in printer-menu, papierkeuze, icm aan of niet, intensity-regeling
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Mark, heb je de softproofing al eens geprobeerd in Photoshop? Je zegt dat je AdobeRGB gebruikt, maar op een of andere manier zal je printer een "omgerekende" versie daarvan moeten ontvangen, in sRGB, aangepast aan het kleurgamut van je printer. In principe kan je printerdriver dat, maar dan moet het kleurmanagement (ICM) zeker ingeschakeld zijn. Lees er Phille's workflow nog eens goed op na als je AdobeRGB wil gebruiken.

                Een andere mogelijkheid is dat je in Photoshop de omzetting naar sRGB doet en zo afdrukt. Als dat lukt zonder aanpassingen aan kleurinstellingen van je printer, dan mag je stellen dat het probleem bij kleurmanagement zit. Als je AdobeRGB zonder kleurmanagement afdrukt, krijg je inderdaad fletse kleuren.

                Misschien moet je Qimage Pro eens uitproberen voor printwerk? Werkt echt goed. (Mag ik wel zeggen, ook al maak ik er momenteel geen gebruik van omdat ik nauwelijks foto's afdruk.)
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  @Pieter

                  Als ik het goed begrijp is aRGB een probleem. Of toch ietwat omslachtiger.
                  De 10D kun je ook instellen op sRGB is dit dan eenvoudiger?

                  Anders ga ik voor het zware werk volgens Phille.

                  Intussen zijn de kleuren al zeer goed via ICM en correcte papierinstellingen.

                  Bedankt aan iedereen!!!

                  Mark.
                  Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
                  LidNr. BD0211BE

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mark911be
                    @Pieter
                    Als ik het goed begrijp is aRGB een probleem. Of toch ietwat omslachtiger.
                    De 10D kun je ook instellen op sRGB is dit dan eenvoudiger?
                    aRGB is beter (in theorie) maar omslachtiger, inderdaad. Het nadeel op een 10D is dat je in aRGB geen controle hebt over bepaalde beeldparameters, terwijl je die controle in sRGB wel hebt. Ik heb aRGB zelfs nog nooit geprobeerd, want de sRGB is al zo goed. Het lijkt mij interessanter om goed te leren werken met RAW conversie en het afwerken naar JPEGs (of iets anders als je dat wil) van hoge kwaliteit.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Print eens een testfile af die niet uit je cam komt....
                      die moet dan goed zijn.

                      Comment

                      Working...
                      X