Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

het is zo laat : stof op het prisma !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• het is zo laat : stof op het prisma !

hallo, graag bekom ik wat tips in verband met het reinigen van een prisma en spiegel op een Pentax K10D :

welke methode is best aangewezen : zelf doen met een reinigingskist (welke ?),
    of wie of waar kan dit uitgevoerd worden ?

ik lees in dit forum veel positiefs over roland uit gent, maar hoe is hij bereikbaar ?
    dank voor jullie tips - jan
    Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
    en hopen te leren ...

Re: het is zo laat : stof op het prisma !

Zolang je er niets van merkt op de foto hoef je het niet weg te (laten) halen. Als het op de spiegel en het prisma zit heeft het geen invloed op de foto.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

met een luchtkwastje heb ik inmiddels het prisma proberen te reinigen;

zopas test gedaan als volgt :
      diafragma voorkeuze - F22 - ISO 100 - ingezoomd op blauwe hemel

het zit dus ook al op de CCD !

zelfde procedure geprobeerd met het kwastje en spiegel op - functie :
      haartjes zijn verdwenen maar ik zie nog vele puntjes/vlekjes

wat doe ik best om dit te reinigen ?
      thanks - jan
      Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
      en hopen te leren ...

Comment

Beste remedie is, om eens tot bij je fotoboer te gaan en daar info te vragen met wat en hoe je het zelf kunt reinigen.

Ik doe het met de dust-wand kit voor een Canon 40D. En om zeker te zijn dat ieder stopfje of wat dan ook weg is heb ik nog een sensor loupe die ik gebruik. Dus ik hoef niet echt nog eens een foto te nemen van een blauwe lucht of van wolken (helpt ook)

Maar zoals m'n voorganger zei: niet teveel de sensor beginnen reinigen.

De eerste keer dat ik het deed met de dust-wand kit heb ik ik zo ook een lange tijd bezig gezeten, maar het loonde de moeite waard. De aankoop van zo'n set is €49,00 waarbij je 3 verschillende sensor houders krijgt (de 1,0 de 1,3 en 1,6), 50 dustdoekjes, 3 cliphouders en ultra cleaning falcon.

Het laten reinigen van een sensor kost je toch algauw € 40,00 of zelfs meer... dus zeker de investering waard.

Maar let wel op: doe dit enkel met volledige opgeladen batterijen

Comment

Prisma, matglas en spiegel zou ik zelf niet reinigen. de kans dat je het beschadigt is groter dan dat je het stof verwijdert. Het is bovendien niet van invloed op je foto.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Stof in zoeker zou ik me inderdaad niet teveel van aantrekken. Als je het rond begint te blazen in je camerahuis weet je niet waar het wel belandt, en je hebt het risico dat het bij een volgende opname tot op je sensor aangetrokken wordt. Zoals je blijkbaar intss merktte...

Om je sensor te reinigen raad ik je het volgende aan: een erg goed product van Pentax zelf is de Pentax Cleaning Kit O-ICK. Ik heb die zelf en hij werkt erg gemakkelijk zoals je hier in een filmpje kan zien.

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
            X