Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe best je D700 gebruiken (Nef)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe best je D700 gebruiken (Nef)

Hoe gebruiken jullie je D700 daar was ik benieuwd naar?
    Maken jullie alles in Nef en dan alles aanpassen op de PC.
    Ik heb als software NX Vieuw en NX Capture.
    Bewaren jullie de Nef's onbewerkt en dan nog eens bewerkt of is dat niet nodig?
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Re: Hoe best je D700 gebruiken (Nef)

Alles in NEF
    Batch conversie in NX2(NX zal niet werken voor D700).
    Dan naar PS
    Gooide je vroeger ook je negatieven weg als de foto's afgdrukt waren?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mijn digitale negatieven zijn het enige dat ik achteraf behoud na verwerking en eventuele publicatie op het net of druk.

Hans
      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sus Bekijk bericht
        maken jullie alles in nef en dan alles aanpassen op de pc.
        Alles in NEF (zolang er nog geen standaard raw formaat is ). Als er iets moet bewerkt moet worden is het meestal Bibble Pro of Gimp.

Oorspronkelijk geplaatst door sus Bekijk bericht
        bewaren jullie de nef's onbewerkt en dan nog eens bewerkt of is dat niet nodig?
        De NEF blijft sowieso onbewerkt. Bibble Pro maakt er een <naam_foto>.bib aan die ik ook bewaar met de instellingen (mocht ik ooit later willen voortdoen, maar op zich niet zo belangrijk). Als ik tevreden ben van het resultaat bewaar ik ook een jpg.

C.

Comment

Ik heb wel geen D700, maar mijn methode is (op enkele uitzonderingen na)

Opnames in NEF
          Selecteren en highlights aanpassen in Capture One > exporteren naar TIFF
          TIFF bewerken in NX > opslaan als pseudo-NEF
          Omzetten naar JPG

Enkel de NEF's (pseudo + origineel ) worden bewaard
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hier is mijn workflow:

Alles in NEF:
            - Binnenhalen met Nikon Transfer en gelijk een unieke naam geven: AAjaar_maand_dag_xxxxx.nef
            - Bij het binnenhalen kun je gelijk de IPTC data meegeven van het evenement (doe ik niet altijd)
            - Bekijken met Nikon View NX en weggooien wat niet geschikt is
            - Vanuit ViewNX kun je IPTC data aanpassen en bewerken met Capture NX (1 of 2).
            - De Capture NX bewerkingen blijven in de NEF bestanden staan (ze worden dfan wel groot tot soms 17MB)
            - Als alles is bewerkt dan een batchbestand laten lopen in CaptureNX om ze om te zetten naar JPG in het juiste formaat en kleurprofiel afhankelijk van de doelgroep.

Klaar.

De NEF bestanden beschouw ik als mijn negatieven waar tevens de bewerkingen in zitten en die dus ook weer te verwijderen zijn. Ik bewaar de orginelen niet apart.
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

Comment

Ik bewaar mijn RAW bestanden niet meer. Ik zie het er nut niet van in.
              Het vergelijken met een negatief klopt niet helemaal. Een negatief gebruikte je soms achteraf om een extra afdruk te maken of een mooie foto groter te laten afdrukken.
              In het digitale tijdperk gebruik je daar een JPG voor. Eens ik tevreden ben van mijn JPG gaat de RAW de prullenbak in. Een RAW file openen van bv. 6 maanden geleden om toch nog eens te kijken of ik er nog wat aan kan veranderen komt er bij mij toch niet van. 100den gigabytes hield ik vroeger bij, om nooit meer te openen...

Heb hier trouwens ook dozen vol negatieven van vroeger, die houd ik wel bij, maar ook deze heb ik al jaren niet meer opengedaan.

Comment

Toen ik een 2 jaar geleden DxO 5 kocht als RAW-converter bleek deze de ruis zo goed te onderdrukken dat ik alle oude concert foto's nog een keer geprocessed heb en toen bleken de oude D70 RAW toch een stuk aantrekkelijker als JPEG. Hoe had jij nu opgelost?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Toen ik een 2 jaar geleden DxO 5 kocht als RAW-converter bleek deze de ruis zo goed te onderdrukken dat ik alle oude concert foto's nog een keer geprocessed heb en toen bleken de oude D70 RAW toch een stuk aantrekkelijker als JPEG. Hoe had jij nu opgelost?
                  Hier exact hetzelfde gedacht Al die oude NEF's worden bv. in NX2 automatisch van CA ontdaan Ook met de nieuwe picture controls haal ik mooiere resultaten. Nog een nuttige is de highlight recovery. Ik ben nog altijd zeer blij dat ik van in het begin RAW ben beginnen schieten Ik hou ze dus allemaal als origineel bij.

Comment

En ik baal ervan dat ik de eerste vakantie met D70 in jpeg heb gedaan, er was nog geen ACR en ik kende alleen het bijgeleverde Nikon programma, daar kon eigenlijk niks in instellen dus zag ik het nut niet zo in

Comment

Ik ga ook alles in Raw fotograferen en deze ook zeker bewaren en vandaar uit voortgaan naar jpeg.
                      Mijn raw's bewaar ik het zelfde zoals vroeger mijn negatieven die heb ik ook nog allemaal en die kunnen later dikwijls nog met betere software herbruikt worden.
                      Wel zal ik me nog wel NX2 moeten aanschaffen.
                      bedankt in ieder geval voor de reacties.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik houd alles bij, op 2 locaties (in de zin van Gent en Roeselare). Zowel NEF als eventuele TIFFS als JPEG. Ik doe de meeste bewerkingen met bibble labs pro, als ik nog iets moet aanpassen dat niet kan met bibble dan maak ik van daaruit een 16 bit TIFF die ik in photoshop bewerk en omzet naar JPEG, anders maak ik de JPEG met Bibble. De NEF's houd ik bij om eerder door anderen aangehaalde redenen, de TIFFS omdat daar het meeste werk in kruipt (photoshop layers en zo) en ik dat dus niet allemaal opnieuw wil doen als ik plots eens iets wil veranderen en de JPEG's nemen in verhouding toch geen plaats in, dus voor het gemak houd ik die ook maar bij (ze openen sneller dan de NEF's bijvoorbeeld.)
                        De bestanden op de andere fysieke locatie krijgen doe ik met een kleinere draagbare harde schijf, ik wis men kaartjes pas als ik ze zo op naar de tweede locatie heb gebracht. Op de draagbare schijf laat ik alles ook staan tot ik de foto's aan de klant heb geleverd (zo heb ik tijdelijk 3 kopies). Met 2 keer 500 gigabyte kom ik een jaar door, aangezien een terabyte maar 100 euro kost valt de prijs dus nog mee.
                        Enkel al die stekkers worden soms een wirwar, op den duur weet je niet meer goed welke je moet in het stopcontact steken om de juiste harde schijf te kunnen gebruiken, ik denk dat ik ze eens zal labelen.

Comment

Gewone kiekjes worden in jpg getrokken. Waar iets meer werk aan zou kunnen zijn in Nef. Alles bewaren op 3 harde schijven waarvan één in een kluisje op de bank. ( Heb toch geen ander waardevol spul om erin te steken. )

Comment

Ik gebruik bij mij D700 alles in NEF.
                            Zet alles om via Capture NX en bewaar als Tiff.
                            Zo nodig doe ik nog enkele aanpassingen in PS.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Gebruikt er niemand Lightroom voor heel het proces?
                              En waarom wel/niet?
                              Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

Comment

Working...
                              X