Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen via het sterretje met de duim

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
    Dit is toch enkel handig wanneer je wil recomposen? anders zie ik hier het nut niet van.
    Er zijn een heleboel toepassingen, bv hordelopen, je stelt scherp op de horde en druk af als er overheen gesprongen wordt enz.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door torr Bekijk bericht
      Ik ben verre van een kennis freak maar waar het over gaat is dat je bij persoonlijke instellingen rubriek 04 de manier van scherpstellen kunt veranderen.
      (5D).
      04 SHUTTER BUTTON/AE LOCK BUTTON. Usually set to 0:AF/AE lock. Pushing the shutter button half way locks both autofocus and exposure. If I want to separate the two, I set this to 1:AE Lock/AF so the star (asterisk) button on the back of the camera locks focus on the subject, I recompose, and the shutter button locks exposure."""
      """

Je stelt scherp met je duim (knopje rechts achter boven) "*"
      En dan blijft je scherpstelling vastgehouden zolang je je duim hierop houd.
      Of je nu je ontspankop indrukt of niet.
      Volgens mij kan je beter en onder variabele impulsen afdrukken.
      Daar je toestel niet meer scherpstellen moet.
      Het staat al scherp op het door u gekozen manier.

Ik weet da uitleggen niet mijn beste is maar hopelijk ben je der wat wijzer uit geworden.

Kurt
      !

Ok ik ga dat zeker eens proberen..

Weet er iemand juist een link naar een site waar al deze gebruikers instelling beknopt verhaald worden?
      Ik snap er wel veel hoor maar van die AF Settings...
      Lennert Misschien?
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht

wat en hoe op welke toestellen ?
        Zoals Lennert al aangaf. Hebben de D50, D5II, D1 en bij Nikkon D300, D700, D3 een aparte AF-on knop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
          Zoals Lennert al aangaf. Hebben de D50, D5II, D1 en bij Nikkon D300, D700, D3 een aparte AF-on knop.

En 40 D ook...Dacht ik te lezen..
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
            En 40 D ook...Dacht ik te lezen..
            Even gaan kijken op de website van konijn en de 40D bekeken. En inderdaad daar staat ook een knopje AF-on, mijn excuses voor het vergeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
              Even gaan kijken op de website van konijn en de 40D bekeken. En inderdaad daar staat ook een knopje AF-on, mijn excuses voor het vergeten
              Nope.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                Dit is toch enkel handig wanneer je wil recomposen? anders zie ik hier het nut niet van.

bij veel subject beweging en een groot diafragma kan je dit toch niet toepassen? leidt mijn inziens tot 100% OOF rate?
                helemaal niet; je houdt gewoon de AF ingedrukt zodat het subject gevolgd wordt, en je drukt op de sluiterknop om de foto te nemen..
                als het zo'n probleem zou zijn zouden er vroeger niet bepaald veel goede foto's genomen zijn me dunkt

Comment

Ik heb via PM aan Koen B de onderstaande vraag gesteld, maar hij wist het ook niet direct... nu zie ik dit draadje en misschien komt er vanuit deze kennershoek een antwoord ?

Als je die techniek toepast met bijvoorbeeld spotmeting dan gaat de camera (allez, dat denk ik toch) het licht meten op het moment dat je na hercadreren afdrukt. De belichting van de foto gebeurt dus op basis van het punt in je compositie waar je focuspunt toevallig is geëindigd bij het afdrukken, en dat terwijl je eigenlijk op je originele focuspunt in de compositie (dus op het punt waarop je hebt scherpgesteld) je lichtmeting zou willen.

Krijg je dan geen verkeerd belichte opnamen ?

Groeten,
                  Geert

Comment

hoe ik te werk ga:
                    1. richten op een punt waarop ik de belichting wil meten (gezicht in de schaduw, graspartij, straatstenen, ...) en belichting blokkeren met half-ingedrukte ontspanner
                    2. richten op punt waarop ik wil focussen met de duim (*)
                    3. hercomposeren en afdrukken.

* 1 vervalt als ik manueel belicht.
                    * 1 en 2 soms omgewisseld, afhankelijk van situatie.

gevolg: juiste belichting en juiste focus.

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ok ik ga dat zeker eens proberen..

Weet er iemand juist een link naar een site waar al deze gebruikers instelling beknopt verhaald worden?
                      Ik snap er wel veel hoor maar van die AF Settings...
                      Lennert Misschien?
                      Sorry
                      Hier is het ook: Menu in, keuze 1: alle knopjes testen. Terug menu in, keuze 2: etc etc.
                      Bij mij staat mijn toestel (5DII) op:
                      C.Fn IV: Bediening/Overig
                      Ontspanknop/AF-Aan knop:
                      3: AE vergr./Meten+AF start.

Ik focus en meet licht (gebeurd samen) door de AF-ON knop in te drukken.
                      Door de ontspanknop half in te drukken zet ik de belichting vast (zolang is ze ingedrukt hou).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                        Sorry
                        Hier is het ook: Menu in, keuze 1: alle knopjes testen. Terug menu in, keuze 2: etc etc.
                        Bij mij staat mijn toestel (5DII) op:
                        C.Fn IV: Bediening/Overig
                        Ontspanknop/AF-Aan knop:
                        3: AE vergr./Meten+AF start.

Door de ontspanknop half in te drukken zet ik de belichting vast (zolang is ze ingedrukt hou).
                        Lennert das even aanpassen en dat ga ik eens uittesten.
                        Ter verduidelijking.
                        Dus met de af-on knop stel je scherp en met de ontspanknop bepaal je de belichting..juist ?
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Dus met de af-on knop stel je scherp en met de ontspanknop bepaal je de belichting..juist ?
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                          lichtmeting (en AF) start met het indrukken van de AF-ON (of *) knop.
                          lichtmeting blokkeren gebeurt met de half-ingedrukte ontspanknop.

zelfde werkwijze

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Een beetje off topic, maar net helemaal: ik had een G9 met gezichtsherkenning. Zou het niet wenselijk zijn om voor een reflex iets te hebben zoals oog-herkenning: binnen het gezicht automatisch scherpstellen op de ogen. Dan zou ik gecharmeerd zijn door live-view.

Of bestaat dat al?
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Wat mij betreft mogen ze Eye-Control (zoals op m'n oude EOS 30) terug invoeren. Je focust door te kijken naar de plek waarop je wil scherpstellen. Het verbaast me trouwens dat ze hiermee gestopt zijn.
                              Last edited by Koen; 8 augustus 2009, 15:21.
                              BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                                Een beetje off topic, maar net helemaal: ik had een G9 met gezichtsherkenning. Zou het niet wenselijk zijn om voor een reflex iets te hebben zoals oog-herkenning: binnen het gezicht automatisch scherpstellen op de ogen. Dan zou ik gecharmeerd zijn door live-view.

Of bestaat dat al?
                                Camera nemen met de iA mode die hebben dat, bij de fotozaak leggen het zo uit: zelfs een ezel kan een foto maken.....
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X