Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen via het sterretje met de duim

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

iA mode is wel een beetje kort door de bocht. Ik zoek enkel technologie om te focussen op de ogen met een 200mm op f1.8.

Sinds een jaar zijn mijn eigen ogen erop achteruitgegaan (tja halfweg de veertig) en dat frustreert me danig.
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
      iA mode is wel een beetje kort door de bocht. Ik zoek enkel technologie om te focussen op de ogen met een 200mm op f1.8.

Sinds een jaar zijn mijn eigen ogen erop achteruitgegaan (tja halfweg de veertig) en dat frustreert me danig.
      Zoals ik in andere posts al zei, gaat dit met geweldig goed met de Nikon 51punt3D AF. Maar da's natuurlijk geen optie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Zoals ik in andere posts al zei, gaat dit met geweldig goed met de Nikon 51punt3D AF. Maar da's natuurlijk geen optie
        Ja, maar ook met focussen op 1 punt en herkaderen.Dat lukt me met mijn 5d ook (ook zonder merk fanatiek te zijn). Maar ik lees dat live view gezichten herkent en vraag me dus ag of er geen eye recognition is of in de pijplijn zit - blijkbaar niet dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
          Wat mij betreft mogen ze Eye-Control (zoals op m'n oude EOS 30) terug invoeren. Je focust door te kijken naar de plek waarop je wil scherpstellen. Het verbaast me trouwens dat ze hiermee gestopt zijn.
          Ik heb ook nog een eos3, maar ik krijd die eye-control niet gecalibreerd. Volgens de specs van dat 'oud' toestel, zou de AF wel meer geavanceerd zijn dan dat van de 5d. Vandaar dat ik uitkijk naar een 3d .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
            Dit is toch enkel handig wanneer je wil recomposen? anders zie ik hier het nut niet van.

bij veel subject beweging en een groot diafragma kan je dit toch niet toepassen? leidt mijn inziens tot 100% OOF rate?
            Ik zie er ook niet onmiddellijk het nut van in. Ik begrijp dat je zo dus focus en exposure kan scheiden, maar bij mij is het meestal zo dat ik wel degelijk wil meten en focussen op hetzelfde punt. Recomposen doe ik dus nooit.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Ik zie er ook niet onmiddellijk het nut van in. Ik begrijp dat je zo dus focus en exposure kan scheiden, maar bij mij is het meestal zo dat ik wel degelijk wil meten en focussen op hetzelfde punt. Recomposen doe ik dus nooit.
              het gaat niet enkel om hetzelfde punt in de ruimte, maar ook in de tijd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door terrestrial Bekijk bericht
                het gaat niet enkel om hetzelfde punt in de ruimte, maar ook in de tijd
                Dat is de reden van gebruik. je focused op de plaats waar iets gaat gebeuren en bij de foto zelf wordt de af dan nieet afgeleid door bewegingen daar.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Sorry
                  Hier is het ook: Menu in, keuze 1: alle knopjes testen. Terug menu in, keuze 2: etc etc.
                  Bij mij staat mijn toestel (5DII) op:
                  C.Fn IV: Bediening/Overig
                  Ontspanknop/AF-Aan knop:
                  3: AE vergr./Meten+AF start.

Ik focus en meet licht (gebeurd samen) door de AF-ON knop in te drukken.
                  Door de ontspanknop half in te drukken zet ik de belichting vast (zolang is ze ingedrukt hou).

Lennert ik heb dat geprobeerd en dat werkt echt super..IK ga me dat automatisch aanleren deze techniek want dat werk echt snel en goed..
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                    Lennert ik heb dat geprobeerd en dat werkt echt super..IK ga me dat automatisch aanleren deze techniek want dat werk echt snel en goed..
                    Idd. gewoon doen, 1 of max. 2 dagen aanpassing, en daarna begrijp je niet hoe je ooit anders hebt kunnen fotograferen. Voordelen zijn niet te tellen. Heb dat hier al gepost lang geleden. Toen wist niemand waar ik het over had; blijkbaar nu wel.

Paul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Het voordeel hiervan ook is dat je met de de AE knop in te drukken op 3 of meer verschillede plaatsen kunt licht meten heel snel en zo een gemiddelde te nemen en dat te locken.....Zeer mooi als ik dadelijk bij de landschappen een lucht en voorgrond meting ga doen...
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                        Mannen ik snap er niks van...Ik heb met mijn Canon bij die gebruikersinstellingen al veel zien staan en ik snap maar de helft hiervan..Als hier op BD al uitgebreid over gediscussieert is dan hoop ik dat iemand me kan uitleggen wat dit betekend en waar ik mijn de functionaliteit van deze instellingen goed uitgelegd kan vinden?
                        Please help me..Iemand linkjes?
                        hier hetzelfde...

heb bovenvermelde toch al 2 keer gelezen

kga da eens moeten instellen op de mijne en proberen denk ik
                        Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
                          kga da eens moeten instellen op de mijne en proberen denk ik
                          Ik denk het ook.. Denk niet dat er veel mensen zijn die heel het menu uit hun hoofd kennen

Comment

Working...
                          X