Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 vs Sony alpha 200??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D60 vs Sony alpha 200??

Hallo,
    Ik ben hier nieuw, dus even eerst en beetje background. Ik ben nu gepensioneerd maar ik heb altijd interesse gehad voor fotografie. Ik heb de zwart/wit gekend en dan de komst van de kleuren foto’s. In mijn jonge tijd ontwikkeld ik zelf mijn 24x36.
    Ik ben sinds 5 jaar geleden overgestapt naar ditigitaal en heb me toen een FinePix S602Z aangeschaft. Altijd heel tevreden van geweest maar het is hoog tijd dat ik naar een upgrade gaat.
    En hier is mijn vraag: ik heb de gelegenheid om van kennissen ofwel een Nikon D60 met objectief 18-55mm ofwel een Sony Alpha 200 met objectief 18-70mm te kopen.
    Alle twee toestellen hebben nog minst een jaar garantie en zijn voor hetzelfde prijs te kopen.
    Ik heb de laatste dagen al heel veel testen en vergelijking gelezen over Nikon toestellen (D40, D40x, D60, D90….) Maar geen vergelijking Nikon/Sony. De D90 nieuw is boven mijn budget.
    Kan iemand me helpen kiezen? Misschien, als de toestellen kwalitatief gelijk zijn kan het aanschaffen van een teleobjectief de keus beïnvloeden. De D
    Heeft specifieke objectieven nodig die heel waarschijnlijk duurder zullen zijn dan de Sony’s.
    Ik wacht ongeduldig om jullie raden te lezen.
    Groetjes, Guyba

Re: Nikon D60 vs Sony alpha 200??

Een weetje: De D60 heeft dezelfde sensor als de Alpha 200.
    Ikzelf zou voor de Alpha 200 gaan aangezien de vibratiereductie in de body steekt en niet in de lens zoals bij Nikon.

Comment

De bodies zijn evenwaardig. Voornaamste verschil is de stabilisatie die bij de a200 in de body zit zoals Prisma al zei. Het gevolg hiervan is dat alle lenzen die op de a200 geplaatst worden meteen ook gestabiliseerd zijn.
      Als je echter heel specifiek in zware telelenzen geïnteresseerd zou zijn, dan kan je misschien beter voor de D60 gaan. Daarbij wordt het zoekerbeeld ook gestabiliseerd als je een VR-lens gebruikt.

Wat Sony betreft nog het volgende: je koopt beter een 18-55mm (nieuwe kitlens) dan een oudere 18-70. Er is een aanzienlijk kwaliteitsverschil (vooral qua beeldkwaliteit, maar ook qua bouw).

De kit-telezoom (55-200) is ook een aanrader als je prijs/kwaliteit belangrijk vindt.
      En anders bv. een tweedehands Minolta 100-300 D Apo die ook vrij gemakkelijk voor een schappelijke prijs te vinden is.

Succes !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt K-2 en Prisma voor jullie advies. Ik heb nog trouwens mijne oude Minolta XD7 (analoog) met 3 objectieves die misschien op de Sony nog kunnen passen.
        Natuurlijk, "it's more show to have a Nikon"!
        Guyba2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyba Bekijk bericht
          Natuurlijk, "it's more show to have a Nikon"!
          Misschien voor sommigen wel, maar met meer show maak je geen betere foto's. Je bent er hoogstens meer geld mee kwijt .

De enigen die van "imago" beter worden, zijn de marketingjongens en -meisjes die daar (dik) hun boterham mee verdienen .

(En trouwens, van de auto met zogezegd veruit het "beste imago" heb ik uiteindelijk ook het meeste problemen gehad, zowel technisch als qua service, en dat in vergelijking met 4 andere merken.)
          Last edited by K-2; 4 augustus 2009, 20:46.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ikzelf heb een Sony A200 en in dezelfde periode heeft mn schoonbroer een Nikkon D60 aangeschaft.

Waarom hij een Nikon gekocht heeft?
            Omdat het een Nikon is, en natuurlijk een best goed toestel...

Waarom ik een Sony aangeschaft heb?
            ook omdat t een Sony is en ik van mn twee vorige Sony cameras best tevreden was.
            Daarom eerst eens naar de Sony gekeken. en die bleek dan ook nog eens t goedkoopste.

mn schoonbroer heeft in mijn ogen meer ervaring in fotos maken (beiden zijn we redelijk "nieuw" als t op fotos aankomt, maar hij houd er zich iets langer mee bezig als ik, vandaar da ik zeg dat zijn ervaring beter is) maar ik vind persoonlijk dat de fotos met zn D60 minder goed van kwaliteit zijn als de fotos met mn A200.

Dus als ik je de raad moet geven:
            A200 met de nieuwe kitlens 18-55.
            Die is ook nog net iets goedkoper als de Nikon D60.

Deingebouwde beeldstabilisatie is dan weer een pluspunt. Hoewel sommigen ook beweren van niet, maar dat snap ik nog steeds niet....
            Sony A450 - Sony-Zeiss 16-80 - Sony 18-55 - Sigma 28-105 - Tamron 55-200

Comment

Ik heb de a300 gekocht met kitlenzen. En ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden van ben.

Als ik slechte foto's heb, komt dat door mijn beperkte kennis. Maar ik heb al foto's getrokken waar ik zelf versteld van stond.

Later zullen er wss wel betere en andere lenzen gekocht worden. Maar eerst wat lessen en oefenen... En natuurlijk de portefeuille wat laten groeien terug
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

Comment

Working...
              X