Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelpunt 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelpunt 50D

Kan ik op een of andere manier NA het laden van mijn foto's in de PC het gebruikte scherpstelpunt zien ? Heb het op mijn toestel zo ingesteld dat ik dat zie bij het herbekijken. Heb vandaag aan zee wat foto's genomen van vliegende meeuwen en ben niet echt tevreden over de scherpte ( wat meer mm dan 55 had waarschijnlijk wel geholpen). Zou nu op mijn PC willen zien waar het scherpstelpunt juist zat.
    Zo kan ik zien of het aan mijn niet zo vaste hand te wijten is of aan iets anders.
    Kan dit in DPP ?

Alvast bedankt

EDIT : Gevonden in DPP, mag dicht
    Last edited by CriticalBen; 1 augustus 2009, 21:20.
    EOS 50D / 17-55mm 2.8 / 50mm 1.8

Re: Scherpstelpunt 50D

Heel goed mogelijk met het meegeleverde 'zoombrowser'. dan moet je zelfs niks gaan downloaden of zo.

Dubbelklik op gewenste foto, kies voor achtste knop: 'show auto focuspoints'.
    Zoals je ziet: poepsimpel dus!

Succes!
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
      Heel goed mogelijk met het meegeleverde 'zoombrowser'. dan moet je zelfs niks gaan downloaden of zo.

Dubbelklik op gewenste foto, kies voor achtste knop: 'show auto focuspoints'.
      Zoals je ziet: poepsimpel dus!

Succes!
      BIF (vliegende vogels) stelt hoge eisen aan de fotograaf en de AF-snelheid van de combinatie lens-camera
      Als je 55mm de kitlens is zou dit de zwakke schakel kunnen zijn

Regel evt ook de microAF bij per lens, je zal verbaasd zijn hoeveel beter sommige worden

Comment

Lens is de EFS 17-55 2.8, zal dus aan't ventje gelegen hebben.
        Micro AF afstellen is nieuw voor mij, hoe doe ik dat ? Ga alvast op zoek naar info.
        Bedankt
        EOS 50D / 17-55mm 2.8 / 50mm 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CriticalBen Bekijk bericht
          Lens is de EFS 17-55 2.8, zal dus aan't ventje gelegen hebben.
          Micro AF afstellen is nieuw voor mij, hoe doe ik dat ? Ga alvast op zoek naar info.
          Bedankt
          Ik heb het in het begin ook niet gedaan, maar het werd mij aangeraden om de maximale scherpte uit teles te halen (met de opstelling van doosjes of batterijen had ik geen reproduceerbaar resultaat)

Je kan op meerdere sites testbeelden downloaden, zet er een op je computerscherm en stel daarop scherp met live-view
          Zet live view af, kijk goed naar de afstandsschaal op de lens en druk de ontspanknop half in zodat je toestel normaal autofocust
          Als de schaal beweegt pas de micro-AF voor deze lens aan in het menu
          Herhaal dit tot er geen beweging meer is

Enkel de EF100 macro was juist, de meeste lenzen + of - 2 of 3 (wat waarschijnlijk niet veel uitmaakt), maar m'n goede oude EF24-85 moest 8 bijgeregeld worden en is nu nog scherper dan hij al was

Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, het schijnt toch te helpen

Problemen bij deze methode zijn dat bij zooms de correctie kan verschillen volgens de focusafstand, en dat alles op korte afstand wordt gemeten (maar ik denk dat Canon dat niet anders "can" )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, het schijnt toch te helpen
            Als het helpt, dan heb je het goed gedaan.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X