Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vocht in eos 400D : game over ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vocht in eos 400D : game over ?

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    gaat toch om het vocht eruit te krijgen!
    grt,bouk.
    idd maar er moet wel nog e.a. in bljven zitten.
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik voorspel een heftige explosie
      Het wordt in ieder geval zoeken naar de elektrolytische condensatoren.

Nog niet zo lang geleden had ik het genoegen Oman te mogen bezoeken.
      Tijdens een ritje door een zeer grote zandbak (of erg lang strand ) liep de temperatuur in de zon op tot 55 graden.
      De camera ondervond daar geen hinder van dus ik knipte er lustig op los.
      Hoe hoog is eigenlijk de temperatuur van de warme lucht die wordt geproduceerd door een haardroger?

Comment

Eh, in een microgolf zou ik sowieso geen metaal steken, laat staan electronica, in een heteluchtoven ook niet, maar dat zou nog kunnen meevallen als je die onder de 50°c kan zetten.
        Ik heb zo de koptelefoon van mijn gsm eens laten meewassen, er bleef vocht tussen de spoeltjes zitten ofzo waardoor ze maar half meer werkten, maar in een zakje met wat silcagel en na enkele dagen werkte alles terug perfect

In het dopje van bruistabletten zit bvb ook zoiets dat je hiervoor kunt gebruiken.

off topic: kun je zo'n zakjes gel terug drogen in een (microgolf)oven?
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Eh, in een microgolf zou ik sowieso geen metaal steken, laat staan electronica, in een heteluchtoven ook niet, maar dat zou nog kunnen meevallen als je die onder de 50°c kan zetten.

off topic: kun je zo'n zakjes gel terug drogen in een (microgolf)oven?
          Microgolf is absoluut uitgesloten .. alle metaal sluit de golven letterlijk kort wat voor een mooi maar kortstondig vuurwerk zorgt (klassieke mop, CD in de micowave en dan 5 seconden full power, slecht voor de CD maar prachtig effect, nog duizend maal slechter voor de kortegolf klystron in de oven die voor de golven zorgt )

Silicagel kan je volgens mij dus ook niet in de microgolf recycleren omdat ik denk dat de bolletjes zullen ontploffen als het water plots loskomt van de silica en direct gaat wegkoken (het principe van een ei in de micogolf .. don't do this at home)
          Meestal bevatten die silicagel bolletjes een "kleurstof" (anhydrisch kopersulfaat?) dat in droge toestand roze is en in vochtige toestand blauw .. je moet ze dus langzaam opwarmen to boven de 100 graden en dan laat die silica het water los en gaat die blauwe kleur terug over in roze ... disclaimer; dat is dus de theorie, ik heb die bolletjes vrijwelnog nooit blauw zien worden ????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Microgolf is absoluut uitgesloten .. alle metaal sluit de golven letterlijk kort wat voor een mooi maar kortstondig vuurwerk zorgt (klassieke mop, CD in de micowave en dan 5 seconden full power, slecht voor de CD maar prachtig effect, nog duizend maal slechter voor de kortegolf klystron in de oven die voor de golven zorgt )

Silicagel kan je volgens mij dus ook niet in de microgolf recycleren omdat ik denk dat de bolletjes zullen ontploffen als het water plots loskomt van de silica en direct gaat wegkoken (het principe van een ei in de micogolf .. don't do this at home)
            Meestal bevatten die silicagel bolletjes een "kleurstof" (anhydrisch kopersulfaat?) dat in droge toestand roze is en in vochtige toestand blauw .. je moet ze dus langzaam opwarmen to boven de 100 graden en dan laat die silica het water los en gaat die blauwe kleur terug over in roze ... disclaimer; dat is dus de theorie, ik heb die bolletjes vrijwelnog nooit blauw zien worden ????
            Ik denk niet dat het anhydrisch kopersulfaat zal zijn want dit is:
            1) vrij giftig
            2) wit en niet roze.(als je het zelf van het blauwe kopersulfaat maakt, kan het licht bruin worden maar dan heb je iets te lang verwarmt)
            Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Ik voorspel een heftige explosie
              Het wordt in ieder geval zoeken naar de elektrolytische condensatoren.

Nog niet zo lang geleden had ik het genoegen Oman te mogen bezoeken.
              Tijdens een ritje door een zeer grote zandbak (of erg lang strand ) liep de temperatuur in de zon op tot 55 graden.
              De camera ondervond daar geen hinder van dus ik knipte er lustig op los.
              Hoe hoog is eigenlijk de temperatuur van de warme lucht die wordt geproduceerd door een haardroger?
              Van een haardroger kan ik niet zeggen maar ik vermoed dat dit dicht tegen de bek, de 100° wel zal overschrijden.
              Van een verfstripper(in principe ook een haardroger maar dan wel heter) kan ik zeggen dat hij ruim heet genoeg is om een BBQ mee aan te steken zonder hulpmiddelen als brandversnellers.
              Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Ik denk niet dat het anhydrisch kopersulfaat zal zijn want dit is:
                1) vrij giftig
                2) wit en niet roze.(als je het zelf van het blauwe kopersulfaat maakt, kan het licht bruin worden maar dan heb je iets te lang verwarmt)
                Je hebt idd gelijk ... het is geen koper sulfaat (bordelaise pap in de landbouw, notoir schimmeldodend middel) maar cobalt chloride 0,5% p/w ... oftewel van de klaveren naar de biezen, men moet zijn vergiften afwisselen ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Je hebt idd gelijk ... het is geen koper sulfaat (bordelaise pap in de landbouw, notoir schimmeldodend middel) maar cobalt chloride 0,5% p/w ... oftewel van de klaveren naar de biezen, men moet zijn vergiften afwisselen ..
                  Cobalt chloride.
                  Is dat niet dat spul dat we als pagaders gebruikten als geheim schrift inkt?
                  Een vulling met licht roze inkt, die als hij opdroogt onzichtbaar is(het licht roze zie je niet meer) maar als je er een vlammetje onder zet(het hydrit verdampt) wordt het mooi blauw.
                  Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Cobalt chloride.
                    Is dat niet dat spul dat we als pagaders gebruikten als geheim schrift inkt?
                    Een vulling met licht roze inkt, die als hij opdroogt onzichtbaar is(het licht roze zie je niet meer) maar als je er een vlammetje onder zet(het hydrit verdampt) wordt het mooi blauw.
                    Hehe, wij deden het met gewone volle melk...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                      Hehe, wij deden het met gewone volle melk...
                      Greetz, Kariboe
                      Ja maar da wordt vuil bruin na verwarming
                      Hubert

Comment

Working...
                      X