Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukgrootte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afdrukgrootte

Hallo,

Ik fotografeer tot mijn volle tevredenheid enkele jaren met een 30D.
    Ik heb een vraag voor de rekenhoofden onder jullie : Stel dat ik met mijn 30D ( 8Mpixel) een afdruk laat maken van 50 x 70 cm groot, hoe groot kan ik dan een afdruk maken met een 50D ( 15 Mpixel ) die dan dezelfde kwaliteit zal hebben als die 50 x 70 cm van de 30D. Dus: hoeveel groter kan ik gaan met een 50D?

Ik hoop dat dit geen chinees is

bedankt voor het antwoord

mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

Re: Afdrukgrootte

Hey,

is gewoon de regel van drie een keertje toepassen :

30D: 3504*2336 (8MP) een print van 70cm*50cm heeft dan ongeveer een 'puntjesdichtheid' van 50 dots/cm.

Omrekenen naar 50D met geeft:

50D: 4752*3168 (15MP) geprint aan een dichtheid van 50dots/cm: ongeveer 95cm*63cm.

Ik weet natuurlijk niet of dat van exact dezelfde kwaliteit gaat zijn
    ||Blog||

Comment

Als je het puur theoretisch bekijkt, worden je afmetingen vergroot met een faktor die gelijk is aan de wortel uit 15/8 = 1,37. Een afdruk van 50x 70 cm wordt dan iets kleiner dan 70 x100 cm. Kwaliteitsverschillen tussen de 2 typen camera's kunnen op de berekende afmetingen nog invloed hebben.

Comment

Ook niet echt een wiskunde crack ???

Dat wordt 68.5x95.9 cm...

Hoe kom je trouwens aan 50x70 ? Ik dacht dat een Canon een 3/2 verhouding had (dus bv. 70x46.7)...

Hou er wel rekening mee dat die 15 MP wel wat hogere eisen stelt aan je lenzen dan 8 MP. Dus of de kwaliteit per pixel van die 50D even goed zal zijn als van je 30D valt nog af te wachten...
        Groeten,

Polleke

Comment

1) Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat meer pixels een betere kwaliteit geeft en dus ook toelaat om groter af te drukken. Dikwijls hebben minder MP(groetere pixels) een betere dynamiek en betere ruiseigenschappen, zodat, indien je ze naast elkaar, even groot afdrukt, niet voor elkaar moeten onderdoen.
          2) Normaal gesproken bekijk je een grotere afdruk ook vanop een verdere afstand. In principe, als je een afdruk 60X40 vanop 1m bekijkt geeft dit hetzelfde resultaat als je dezelfde foto afdrukt op 120X80 en bekijkt vanop 2m.
          MAW. de regel van drie is feitelijk niet toepasbaar, tenzij je de kleine afdruk en de grote afdruk vanop dezelfde afstand bekijkt(en geen rekening houd met ruis,...)
          Maar als je een afdruk van 60X40 vanop 1m bekijkt, ga je dan een muurschildering van 3mX2m ook vanop 1m bekijken?
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

bedankt voor de reacties tot nu toe. De afdrukgrootte van een 15 Mpixel camera t.o.v. een 8Mpixel camera is niet echt spectaculair als ik eerlijk moet zijn. Wat met de afdrukgrootte als ik de vraag doortrek naar een eos 5D (I) ( 12.8 Mpixel FF ), is het dan ook ongeveer te berekenen wat de afdrukgrootte max kan zijn met ongeveer dezelfde kwaliteit als een foto met een 8Mpixel? Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is geformuleerd

Mvg
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

Comment

Geef eens antwoord op de vraag vanaf welke afstand je foto's bekijkt, die is net zo essentieel als de vraag hoe groot je kunt afdrukken.

Ik heb slechts 5,5 MP nodig om een afdruk te maken van om het even welke grootte vermits die afdruk wordt bekeken van op een afstand die gelijk is aan de diagonaal van die foto.

Comment

Working...
              X