Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoopadvies camera

Hoi !

Ik ben al een 7-tal jaar trotse bezitter van een canon powershot A40, 2 megapixel compactcamera en het wordt zo stilletjesaan tijd dat deze eens op pensioen gaat denk ik na 30000 foto's. Ben hier altijd zeer tevreden van geweest. Ooit nog 650€ voor moeten betalen. Nooit problemen mee gehad en ik heb er de wereld mee rondgetrokken

Ik ben iemand die graag speelt de de instellingen van de camera... sluitertijd,iso,... en ben er niet bang voor (ook al is mijn kennis nog beperkt). Een goeie automode is ook altijd leuk.

Welke nieuwe camera zou ik moeten kopen. Ik weet nog niet of ik moet gaan voor een compactcamera, een bridge of een reflex.

Dit zijn de voorwaarden :

-Budget is wel liefst maximaal 350€ dus ik zal waarschijnlijk moeten hangen op een bridje. (of een goeie compact) (Tenzij het echt te "verantwoorden" is om toch iets meer uit te geven. )
    -Ik zag onlangs een vriend rondlopen met een panasonic lumix groothoek compact camera, zag er nog leuk uit.
    -Heb ook al gespeeld met de nikon D80 van mijn nonkel en dat is echt zalig maar duur, veel te duur.
    -Ik zou graag zeer deftige foto's kunnen maken en liefst wat instelmogelijkheden.
    -De camera moet zo klein mogelijk zijn. Ik zou er bijvoorbeeld binnen 2 maanden mee naar India trekken. Dus geen gigantisch monster. Hij moet ook te gebruiken zijn voor op feestjes, binnen, gewoon buiten. Dus all-round eigenlijk.

Ik zoek dus iets deftigs dat weer eventjes mijn trouwe vriend kan worden. Binnen x aantal jaar wanneer ik geld heb zal ik eens investeren in iets spiegelreflex-achtigs maar ik zoek dus iets deftigs dat nu enkele jaartjes kan meegaan ter vervanging van mijn powershot !

Ik stel mijn vraag waarschijnlijk wel nog wat te ruim ...
    Alvast bedankt voor het advies .

Groeten !

Re: Aankoopadvies camera

Kijk misschinen eens naar een panasonic fz28. Momenteel 1 van de betere bridgetoestellen.

Comment

als minder zoom ook goed is : olympus 420 ( 326 bij vandenborre )
      reflex
      degelijker gebouwd + meer mogelijkheden + betere foto resultaten

Comment

Ik zou toch wat rondkijken voor een spiegelreflex. Misschien kun je ergens een 2de hands kopen ofwel kijken voor iets in de trend van een Sony a200 (Ben Sony gebruiker, ken de Canons en Nikons niet echt )

Ik heb een tijdje met een bridge van mn schoonpa gewerkt omdat mijn a300 in reparatie was en ik vond het echt een lastig, niet handig ding om mee te werken...
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

Comment

Net iets over je budget maar niet al te veel deze hier olympus E-420
          olympus e-420 met kitlenzen

Comment

Dank je alvast voor de tips !

Ik ben eens in de fnac gaan zien omdat het gros van de actuele camera's daar mooi uitgesteld staan en je ze kan aanraken.

Die zware spiegelreflexen zijn sowiezo dus veel te groot => vallen af

De bridge toestellen vind ik dan beetje log en niet zo mooi eigenlijk. (Bijvoorbeeld de
            Panasonic Lumix DMC-FZ28 vind ik niet zo mooi)

Sony A200 stond er niet maar wel één uit de A300 reeks en hoger. Blijven natuurlijk (grotere) toestellen. Vooral met zo'n lens erbij zeker niet voor in de broekzak (hoewel ik dat misschien toch al mag uitsluiten) als ik iets deftigs wil.

De olympus E-420 die jullie hier voorstellen ziet er echt wel super (zalig) uit.
            -Het is spiegelreflex en eerste reviews die ik las zijn al zeer positief
            -Het is redelijk compact (slecht 2cm breder, dieper en hoger dan mijn huidige compactcamera)
            -Het is "betaalbaar" hoewel niet goedkoop natuurlijk maar misschien nog net binnen het budget te passen.
            -Ideaal om veel mee te experimenteren, goed om te starten met DSLR en ook genoeg geavanceerd zodat ik er wellicht ook heel wat jaartjes mee verder zou kunnen hoop ik dan.
            -Over de lenzen moet ik nog wat opzoeken. Dit voorstel van Johnny K met 2 bijhorende kitlenzen lijkt me dan ideaal en het beste voor all-round? 391,47€ lijkt me dan ook een mooie kostprijs als daar al 2 lenzen zouden bijzitten.
            -Mooie camera
            -Compacter zal ik wellicht niet vinden dat ook zo goed presteert ?

Ik ga me zowiezo nog heel wat informeren, wanneer ik binnen enkele weken een beslissing maak zal ik het hier posten. Misschien zakken de prijzen ondertussen nog wat,vind ik hier nog wat goede tips of nog iets beters :-)
            Last edited by dafith; 26 juli 2009, 21:51.

Comment

Dan zou ik dus ook gaan voor de Oly E-420. Dat is een schitterende camera voor zijn geld. En idd is ie erg compact en daardoor makkelijk om altijd en overal mee naartoe te nemen. De kitlenzen zijn ronduit schitterend en het totaalpakket (body + lenzen) is zeker niet te duur (prijs-kwaliteit) -> kijk vooral eens bij Konijnenberg.
              Last edited by jee; 27 juli 2009, 01:04.

Comment

Hi,
                Voor meer info E420 o.a.:
                cameralabs.com
                dpreview.com
                Succes met de aankoop.
                Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Als je altijd al tevreden bent geweest (en zo klink je ook in de hele uitleg), waarom niet gewoon een nieuwe powershot!?

- Powershot kun je redelijk wat spelen met de instellingen, en je bent de bediening al wat gewoon.
                  - mooi binnen budget
                  - Relatief compact, kan je twee maanden mee door India trekken

Camera's gaan er snel op vooruit, ook de compacts. als je heel tevreden was van de powershot van 7 jaar oud, zal je je de nieuwe wel niet beklagen!

Ik zie dat redelijk wat mensen je een reflex aanraden, maar zie hier helemaal geen reden toe... Je zegt zelf dat je ze te groot vindt, en ze zijn duurder... Reflex is in mijn ogen enkel goed als je je echt deftig wil bezighouden met fotografie. Ik vind dat soms mensen dit wat te veel zien als 'statussymbool'. En nu gooi ik hier niet mer verwijten want 90% van de leden zal idd wel liefst een reflex hebben (mij incl)

Ik zou max een bridge aanraden, maar als je zegt dat die zelfs wat groot zijn, kun je misschien de powershot SX200 IS eens testen? Dat is een kruising tussen een compact en een bridge. Als je toch nog echte compact wil, de powershot A1100 of A2100 misschien?

Ik stel enkel canon voor omdat ik die beter ken, maar in Nikon of andere merken zal je ook wel iets gelijkaardigs vinden. Canon ben je wel al gewoon en ben je tevreden van, dus waarom veranderen?

greetz,

[edit] had je post niet volledig gelezen. Als je de E-420 interessant vind zou ik zeggen, ga vooral eens langs bij een fotozaak waar ze veel stock hebben. dan kan je ze goed naast elkaar leggen, EN kan je heel wat vragen stellen aan de verkoper.
                  Last edited by pieternlt; 28 juli 2009, 13:50.
                  www.fotopie.be
                  Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Dank je voor de reacties !

Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                    Als je altijd al tevreden bent geweest (en zo klink je ook in de hele uitleg), waarom niet gewoon een nieuwe powershot!?

- Powershot kun je redelijk wat spelen met de instellingen, en je bent de bediening al wat gewoon.
                    - mooi binnen budget
                    - Relatief compact, kan je twee maanden mee door India trekken
                    Zou de fotokwaliteit eigenlijk heel erg veel schelen tussen, laat ons zeggen de nieuwste powershot en de E-420 ? En tussen mijn huidige powershot A40 van canon en de nieuwste powershot ? Het zal natuurlijk JA zijn maar 'hoe' vat je dat beter zijn dan op ?

(Bij een reflex gaat het natuurlijk ook om de vele instelmogelijkheden en de goeie lenzen)
                    (Gewoon de nieuwste powershot van canon nemen lijkt me ook wel een optie)

Wie van jullie zou nog willen werken met een powershot A40 ? Misschien hoef ik geen nieuwe camera ? Zou ik echt zoveel plezier beleven aan een nieuw toestel of is het de dwang van de consumptiemaatschappij ? Hoewel, als ik de foto's vergelijk met recente toestellen (reflex) dan zie je wel ferm verschil, ook als die genomen zijn door iemand die zijn reflex als statussymbool gebruikt en op automatisch werkt en er verder niets van begrijpt. Daartegenover, mijn broer heeft zo'n goedkope nikon compact van 100€ gekocht en dan toch veel liever mijn powershot van 7 jaar oud. Foto's zijn veel beter en niet zo snel wazig en zo.

Maar kortom ! De E-420 lijkt me wel echt te gek ! Reviews wijzen op een zalig toestel en prijs-kwaliteit is super. En als ik foto's neem met mijn huidige powershot probeer ik dat ook al wat 'artistiek' te doen met de instellingen. Met zo'n toestel zou mijn creativiteit ongekende grenzen kunnen aannemen denk ik dan ahum

Maar anderzijds, als ik dan toch voor een reflex zou gaan, is de E-420 dan wel genoeg ?

Is de E-420 eigenlijk de enige goede reflexcamera die zou klein is ? De concurrentie zou toch snel volgen zou je denken. (De E-420 is ook al een jaartje te koop.)

@willydp : ik heb de reviews gelezen op cameralabs en dpreview ! thx

Comment

Die olympussen zijn bij de DSLR's echt de kleinste en lichtste op de markt (hoewel het niet zoveel scheelt). De opvolger van die E-420 is er trouwens ook al (die E-450), maar die kost een dikke 120€ meer dan de 420.

Als je het helemaal ziet zitten kan je ook de E-620 nemen. Die heeft wel stabilisatie, maar is nog een pak duurder, en ook al iets minder klein.
                      Ik heb die E-400 reeks (en ook de E-620) laten links liggen, omdat ze voor mij te klein zijn. Maar wat voor mij een nadeel is, kan voor iemand anders uiteraard een voordeel zijn...

Het is ook zinloos de beeldkwaliteit van een compact met een DSLR te vergelijken. Bij een compact krijg je die achtergrond bv. nooit wazig bij portretfoto's (tenzij bij Macro-foto's), iets wat bij een DSLR "moeiteloos" lukt...
                      Bij goeie lichtomstandigheden en landschapfoto's zullen de verschillen tussen beide WEL klein zijn.
                      Groeten,

Polleke

Comment

heel belangrijk verschil tov de compacts, blijft toch ook de mogelijkheid om betere resultaten te bekomen op hogere iso waarden,
                        dus bij minder goede lichtomstandigheden presteren de reflextoestellen heel wat beter dan om het even welke top-compact
                        Je moet voor jezelf uitmaken hoe belangrijk dit voor je is

op imaging resource kan je foto's van verschillende toestellen vergelijken onder gelijke omstandigheden genomen

Comment

voor een trekking buiten de bewoonde wereld zal je misschien toch moeten kiezen voor een toestel met gewone batterijen

Comment

Ik zal zo goed als zeker voor de e-420 van olympus gaan.

Nu is het nog een vraag van de lenzen..

OLYMPUS E-420 + objectief ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 (335€)
                            Olympus E-420 + 14-42mm + 40-150mm (391€)
                            Olympus E-420 + 25mm F 2.8 (416€)

Hier ben ik nog nie uit.

Comment

keuze hangt af van het feit of je al of niet ( of meer ) zoom nodig hebt
                              vergelijk het met je huidig toestel ?

misschien beginnen met de kit lenzen
                              en indien nodig later de 25 mm bijkopen indien nodig
                              ( of omgekeerd )

Comment

Working...
                              X