Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5D tegenover 5D markII serie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 5D tegenover 5D markII serie

Mensen,

Ik overweeg een aankoop van een full Frame Canon 5D, tweedehands. Samen met een 16-35mm 2.8. Ik wil een Full frame, dus dacht ik dat dit een goedkoopste oplossing zijn kunnen zijn. Maar wat is het belangrijkste verschil tussen de oude en nieuwe versie?

http://www.pbase.com/pedro81/root

Re: canon 5D tegenover 5D markII serie

Heb je al eens gekeken op de bekende vergelijkingssites als DPReview bijvoorbeeld? Daar staan hele lijsten met verschillen .

Maar goed, even afgezien van de theoretische verschillen:
    - meer megapixels, een tikje sneller, vooral meer beelden die in de interne buffer passen
    - gevoel van de sluiterknop is duidelijk anders
    - sluiter klinkt ook anders (er zit ook een "zachte" mode op)
    - batterij gaat beduidend langer mee
    - micro AF afstellen (niet mogelijk bij 5D) is een crime maar levert wel wat op
    - filmen is leuk maar zonder IS en/of tripod niet te doen. Vergeet het ook maar om bewegende onderwerpen te kunnen volgen bij het filmen
    - live view
    - high ISO's zijn beter
    - menu structuur is veranderd, persoonlijk vind ik dat geen verbetering
    - 3 custom voorkeur instellingen ipv 1 is wel handig
    - ook scherpstelpunten die niet mee doen lichten een beetje op
    - er is een "Creative mode" toegevoegd - totaal nutteloos
    - dust removal

Ik vergeet vast nog een heleboel, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met beide camera's. De oude 5D is en blijft gewoon een dijk van een camera, niets mis mee!

Comment

Mooi werk ! Je zou alleszins baat hebben bij de kwaliteit van hoge iso-waarden, naar grotere afdrukken toe toch.

Guatemala reeks is super

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
        - sluiter klinkt ook anders (er zit ook een "zachte" mode op)

Die mode zit op m'n 1D3 maar op m'n 5D2 heb ik die nog niet gevonden
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GIZMO81 Bekijk bericht
          Mensen,

Ik overweeg een aankoop van een full Frame Canon 5D, tweedehands. Samen met een 16-35mm 2.8. Ik wil een Full frame, dus dacht ik dat dit een goedkoopste oplossing zijn kunnen zijn. Maar wat is het belangrijkste verschil tussen de oude en nieuwe versie?

www.metafora.be

Ik denk dat je daar een zaak kan doen, dan heb je een full frame body voor rond de 1000 Euro. De 5D MII zal uiteraard meer bieden, maar ga je het ook nodig hebben en gaat het visueel een betere afdruk voortbrengen, en dan spreek in van een afdruk laat ons zeggen A2. Die maak ik nu ook van de 5D van de eerste generatie.
          Persoonlijk heb ik zeer zelden nood aan een groter formaat dan A2.

Wat ik persoonlijk als een pluspunt ervaar in de tweede generatie is de hogere gevoeligheid en de daarmee samenhangende kwaliteit. Maar dan moet je der ook gebruik van kunnen maken, zoals bijvoorbeeld in concertfotografie.

Wat je ook niet uit het oog mag verliezen is de eventuele noodzaak van de aankoop van een nieuwe computer bij de grote bestanden van de 5D MII, en een upgrade van de software voor de RAW conversie.

Omdat mijn vorige computer aan vervanging toe was, heb ik me wel voorbereid voor de verwerking van deze bestanden en een performante Quad Core met 6 Giga aan ram gekocht, dus met een mogelijke aanschaf in de toekomst op het oog.

Maar momenteel werk ik met de 5D van de eerste generatie tot mijn volle tevredenheid.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
            Mooi werk ! Je zou alleszins baat hebben bij de kwaliteit van hoge iso-waarden, naar grotere afdrukken toe toch.

Guatemala reeks is super
            Merci voor het compliment Aeolis.

Comment

Bedankt voor de reacties alvast ze, ik blijf toch bij de oudere 5D. Ik had ze nodig om de knoop te kunnen doorhakken. Voor mij is dat na een 400D al een mooie stap naar het professioneler worden. Ik wil mezelf ook niet voorbijsteken met te duur materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GIZMO81 Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties alvast ze, ik blijf toch bij de oudere 5D. Ik had ze nodig om de knoop te kunnen doorhakken. Voor mij is dat na een 400D al een mooie stap naar het professioneler worden. Ik wil mezelf ook niet voorbijsteken met te duur materiaal.

www.metafora.be
                Een prima keuze naar mijn idee. Ik heb een paar maanden geleden ook gekozen voor de oude 5D en heb er tot op heden zéker géén spijt van gehad

Trouwens, ik zat gisteravond toevallig even te kijken op Marktplaats.nl en kwam deze tegen. Da's bij dezelfde winkel waar ik mijn tweedehands 5D een paar maanden geleden ook heb gekocht, en ook voor die prijs & met 3 maanden garantie. Over mijn exemplaar was geen woord gelogen; die was werkelijk in nieuwstaat. (zelfs het zwarte lak van het flitsschoentje was nog onbeschadigd) Dus misschien een tip
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Over deze winkel kan ik je enkel zeggen:

Uitstekende winkel, superservice, mensen weten waar ze het over hebben.

Gr. X.
                  Last edited by Xarder; 22 juli 2009, 08:25. Reden: Typfoutje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    Die mode zit op m'n 1D3 maar op m'n 5D2 heb ik die nog niet gevonden
                    Hij wil waarschijnlijk de silent mode zeggen waaruit je kan kiezen tijdens liveview.

Comment

Is het LCD scherm, buiten de grootte (3") veel verandert bij de Mk II. Op de 5 Mk I ontbreek ik echt wat contrast en saturatie in het beeld. Als je het beeld vergelijkt met bv. Nikon D300

Het is natuurlijk enkel belangrijk wat er op je PC scherm verschijnt. Maar toch...als je mensen vlug enkele foto's wilt laten zien op de achterkant van de shoot en je kan enkel een grauw beeld naar boven toveren

Bijn Nikon kan je ook instellen dat je, na het nemen van een foto, direct een ingezoomde preview krijgt van het punt waarop je hebt ingezoomed...erg handig!
                      Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

>> Join me on Facebook <<

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Hij wil waarschijnlijk de silent mode zeggen waaruit je kan kiezen tijdens liveview.
                        Da's helemaal juist

Comment

Working...
                        X