Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke resolutie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke resolutie

Ik vertrek zaterdag op vakantie en ben van plan toch wel wat foto's te maken. ik heb een bescheiden canon powershot A300 en kan op verschillende resoluties foto's maken. Nu maak ik ze op een 1024x768 maar ik kan nog 2 stappen hoger gaan (1600x1200)en(2048x1536). Is dit aan te raden? Ik heb de foto's alleen nodig voor een kleiner formaat en geen A4-formaat.

dank bij voorbaat

Over hoeveel geheugen CF beschik je ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Comment

ik neem 3 kaartjes mee:
      1x 16mb (foto's)
      1x 128mb (foto's)
      1x 128mb (filmpjes)

mvg

Comment

Er zijn al vele topics geweest over dit feit,Ik blijf bij mijn standpunt om enkel op de hoogste resolutie te werken.Wat uiteindelijk toch niet meer dan logisch is. Je koopt een camera met X aantal beeldpunten om er gebruik van te maken, indien je maar de helft gebruikt waarom koop je dan een 5 of 6 mp camera. Hoeveel geheugenkaartjes je bezit heeft daar niks mee te maken. Kom je geheugen te kort, dan koop je bij, of zoek je een ander opslagmedium om de beelden op te plaatsen, zoals X drive of laptop. Downgrading is altijd mogelijk achteraf,upgrading is kwaliteitsverlies.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Digipics heeft volledig gelijk.Best foto's trekken op hoogste resolutie en verkleinen kan je altijd.
          Zit er dan een pracht van een shot in die je toch op groter formaat wil,is het geen probleem met je hogere resolutie.Zo benut je de mogelijkheden van je camera volledig en anders is het een beetje weggegooid geld.
          Danny's Photosite

Comment

Volledig met digipics eens. Maar vrees dat je te weinig zal hebben met die 3 geheugen kaartjes.
            http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Een foto genomen op 1600x1200 en een foto genomen op 1024x768 beiden verkleind naar een kleinder formaat is hier kwaliteitesverschil in te zien tussen de twee?
              mvg

Comment

Volgens mij wel, maar kan je er geen uitleg over geven (anders zou ik je moeten vermoorden )
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

thx m8's! Strax zelf eens testen hier... Kent iemand nog een goed (misschien gratis) prog waarmee ik zo'n kleinder formaat krijg eventueel met zo'n mooi zwart kadertje rond en men naam onder ??
                  mvg

Comment

Ik heb juist een paar foto's geprobeerd op verschillende resoluties maar ik zie echt geen verschil in deze 3? Misschien omdat ik met een low budget camera werk en hier het verschil niet zo groot is?

Comment

ik denk idd niet dat je veel verschil gaat zien tussen een 800x600 of die nu van 1024x768 komt, of 1600x1200..

Ik treed wel digipics standpunt bij. Werk op de hoogste resolutie.
                      Vergeet de filmpjes overigens, tenzij je een echte videocam gebruikt.

Misschien nog één geheugenkaartje van 128 of 256mb extra kopen (of lenen) ??
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Darkman,

Ik vrees dat er hier mensen aan't converseren zijn op totaal verschillende niveau's...

Ik ga je mijn persoonlijke visie geven. Je doet er mee wat je wilt...

Eerste en belangrijkste punt: JIJ moet gaan bepalen wat je met je foto's wil doen.
                        -Neem je foto's om later enkel op het web te tonen, dan is 800x600 genoeg.
                        -Wil je je foto's later tonen op een gewoon PC-scherm, dan is 1024x768 genoeg voor een 14 inch.
                        -Wil je foto's afprinten op papier dan zou ik voor de 1600x1200 gaan. Ook als je je pics wil tonen op een 17 inch scherm.
                        -Wil je ook later een vergroting kunnen afprinten (tot max. A3 formaat), of wil je je foto's bekijken op een 19" of 21" scherm, dan heb je zeker en vast je volle 3Mp nodig (2048x1536).

Denk eraan: eenmaal je je besluit hebt genomen is er GEEN weg terug; je kan je foto niet vergroten voor een bepaald doel (bvb. om groter te printen of te tonen op een groter medium). T'is te zeggen: je kan het wel, maar je resultaat zal waarschijnlijk afschuwelijk zijn.

Punt twee: let op met het vergelijken van éénzelfde shot in verschillende grootte's. Je resultaten hangen af van een groot aantal factoren:
                        -met welk programma bekijk je de pics?
                        -op welk meduim bekijk je de pics?
                        -wat is er te zien op je foto? Maw. bevat het weinig of veel detail?
                        enz...

Bottom line is: hoe groter je formaat, hoe meer detail je foto's zullen bevatten, en hoe groter de mogelijkheden om ze achteraf te bewerken.

Wil je ze dus in eerste instatie verkleinen voor een web album? Geen probleem, MAAR DOE HET NIET OP JE ORIGINELEN. Neem copies, en verklein deze. Hou je originelen (brand ze op CD of zo), het kan zijn dat je ze later nog wil gebruiken, bvb. om een mooie, grote foto af te printen.

De conclusies van alle foto-freaks op dit forum zullen in de lijn van de mijne liggen, namelijk:

-Schiet steeds in het grootste formaat. Je hebt betaald voor álle megapixels, gebruik ze dan ook tót de limiet.
                        -Neem véél foto's, desnoods zelfs meerdere van dezelfde scene. Hoe méér pics, hoe meer kans op die "ultieme" plaatjes, en hoe minder kans dat de pic van je favoriete vakantiemoment verbrod is doordat de foto bewogen is.
                        -Zorg voor voldoende opslagmedia. In jouw geval heb je dus niet genoeg. Je kan nóg meer kaartjes kopen, of ook investeren in een X-drive. Dat is een portable harddisk op batterijen waarop je ten allen tijde alle soorten kaartjes kan downloaden. Zo geraken je CF kaartjes nooit vol! En eenmaal thuis hang je de X-drive aan je PC en download je je pics op je PC-harddisk. De X-drive is een éénmalige investering van zo'n 250€, maar bedenk dit: 1. je hebt NOOIT meer geheugen te weinig 2. Je kan de X-drive ook blijven gebruiken in de toekomst, ook al verander je nog 7 maal van camera. 3. Je moet al héélwat doen om een X-drive van 40Gb vol te krijgen, mijns inziens onmogelijk.

Veel plezier (met je cam, met je reis),

http://www.theafricabug.com

Comment

mja ik ga eens uitkijken voor er eentje te lenen. Ik heb pas een kaartje van 128mb bijgekocht en de combinatie van fotografie met andere hobbys (dvd,pc...) maakt dat ik budgetair moet balanceren met mijn zakgeld.
                          mvg

Comment

Heel hard bednakt voor de moeite en de goede reactie Jochen ik ga er nog eens over nadenken...

Comment

Ik kan alleen de rest (en Jochen in het bijzonder) bijtreden : fotografeer op de hoogste resolutie, en liefst nog ook de hoogste kwaliteit (beste JPG of RAW als het kan).
                              Je kan altijd achteraf onbeperkt je foto's verkleinen in formaat of filesize. Het omgekeerde gaat niet. Gooi ook nooit foto's weg.

Dit alles maakt inderdaad wel dat storage cruciaal wordt, en met enkel CF-kaartjes kom je er dan wellicht niet (tenzij je zwaar investeert in veel high-capacity kaartjes). De oplossing ligt dan inderdaad in een X-Drive of iets analoog. Eigenlijk onmisbaar voor elke serieuze fotograaf.

Henk

Comment

Working...
                              X