Ik heb de afgelopen 2,5 jaar een canon 400D in gebruik gehad en vond het tijd om eens een upgrade te doen, dus heb ik een 40D aangeschaft. Na een week met deze camera te hebben gewerkt, begon me een gevoel te bekruipen dat ik toch een beetje bekocht ben, het leek of er hoegenaamd geen enkel verschil was in de kwaliteit en scherpte, dus heb ik een test gedaan, beide toestellen op een statief geplaatst op identiek dezelfde plaats, voor beide toestellen dezelfde lens gebruikt (24-70 L) en zorgvuldig nagegaan dat de instellingen voor beide toestellen identiek waren (iso-aperture-sluitertijd-metering-scherpte etc..) vanuit deze positie een aantal identieke foto's genomen van hetzelfde onderwerp, ingezoomd, uitgezoomd etc.. ) en ook enkele foto's op volledig automatische stand.
Conclusie, op mijn 24" monitor is er geen enkel waarneembaar verschil in scherpte tussen de foto's uit beide camera's (zelfs niet met pixelpeeping!) het enige verschil is een zeer klein verschil in de kleurintensiteit tussen de foto's van de 40D en de 400D
heb ik nu een dure en een goedkopere camera die wat resultaten betreft indentiek zijn?
Conclusie, op mijn 24" monitor is er geen enkel waarneembaar verschil in scherpte tussen de foto's uit beide camera's (zelfs niet met pixelpeeping!) het enige verschil is een zeer klein verschil in de kleurintensiteit tussen de foto's van de 40D en de 400D
heb ik nu een dure en een goedkopere camera die wat resultaten betreft indentiek zijn?
Comment