Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D Mk II of D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: EOS 5D Mk II of D700

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Alez, laat ons nog wat waardigheid met onze canons , het 5dmkII centrale punt met de "onzichtbare" hulppunten werkt super, met mijn 400mm doe ik perfekt BIF.
    Maar toegegeven, mits je de Nikon AF beheerst (je kan er ook serieus de mist mee ingaan hé) is beter voor sport geschikt.
    Je moet inderdaad geconcentreerd blijven Ieder toestel zijn sterkte punten, en die van de 5DII is duidelijk zijn 21MP gecombineerd met het leuker geprijsd middengamma objectieven

    Comment


    • #17
      Re: EOS 5D Mk II of D700

      Een maand of twee geleden stond ik voor dezelfde keuze nadat ik besloten had om mijn MKIII te verkopen. Ik heb toen voor de D700 gekozen en heb m'n Canongerief verkocht waaronder een 5D.

      Waarom de D700? De 5D vond ik een erg goed toestel maar ik was echt niet onder de indruk van de AF.Op de MKII zou de AF iets verbeterd zijn maar de AF van de D700 is toch wel van een heel andere klasse.Accuraat,snel en goede spreiding.Andere beweegredenen waren dat ik 12MP voldoende vind,de D700 veel beter afgewerkt is (na 2 jaar problemen met de MKIII gaande van AF tot error99 bij de vleet vond ik een degelijke afwerking zeer belangrijk.Natuurlijk kan je met Nikon ook pech hebben maar de kwaliteitscontrole van Nikon scoort over 't algemeen toch veel beter.)
      Andere reden was de ingebouwde flits op de D700.Ik heb me ook een SB900 gekocht maar als ik onverwachts toch moet flitsen kan ik steeds terugvallen op de ingebouwde flits.

      Nog een andere reden was de software.Canon DPP is zeker een prima programma en snel in gebruik.Maar Nikon NX2 is veel vollediger.Als je ziet wat je daar allemaal mee kan.In photoshop kan je dat ook maar in NX2 doe je het met een simpele muisklik.

      Wat de lenzen betreft mis ik inderdaad sommige van m'n vroegere Canonlenzen.De scherpe en lichtgewicht 70-200/4 Is,m'n 300/4 IS en de goede allrounder 24-105/4 IS.Maar nu heb ik de Nikon 14-24/2.8 en de 24-70/2.8 en dat superglas maakt veel goed.

      Ik beklaag het me niet dat ik de overstap naar Nikon gemaakt heb al heeft elk merk z'n voor-en nadelen. Ik lees hierboven dat de beeldkwaliteit van de MKII beter zou zijn maar dan heeft men het blijkbaar over het serieus kunnen croppen vanwege de 21MP.De beeldkwaliteit van de 5DMKII zal ook wel goed zijn,ik betwijfel dat niet maar de beeldkwaliteit van de D700 moet daar niet voor onder doen.Op hogere ISO's scoort de D700 nog steeds beter en die agressieve ruisonderdrukking in RAW ...daar heb ik nog niks van gemerkt.
      Danny's Photosite

      Comment


      • #18
        Re: EOS 5D Mk II of D700

        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Maar of de resultaten in de praktijk ook beter op focusgebied gaan zijn dat is nog iets helemaal anders.
        De resultaten van de D700 wat betreft focussen zijn toch wel van een heel andere orde.Het is immers dezelfde AF die in de D3 zit en dat wil al wel iets zeggen.Je kan daar hier lang over discusiëren en alles draaien en keren maar veel zin heeft dat niet.Het is gewoon een klasse hoger.

        M'n vroegere MKIII was natuurlijk sneller in fps dan de D700 maar qua accuraatheid en tracking geef ik zelfs de voorkeur aan m'n D700 (heb op dat gebied wel niet echt goede ervaringen gehad met 2 exemplaren van de MKIII)
        Danny's Photosite

        Comment


        • #19
          Re: EOS 5D Mk II of D700

          Ah, alles heeft z’n voor en nadelen alleen jij kan beslissen wat voor en nadeel is volgens mij. Beiden hebben simpelweg heel goed materiaal die je in de juiste omstandigheden moet gebruiken waarvoor ie geschikt is…
          Vorige zaterdag zijn we met een compagnieke bd leden een ganse dag gaan fotograferen op een golftornooi, oa Rudy – Jepe was daar ook, hij met een D3 en D300 , ik met een 5D2 en 1D3 , beiden met voorzien van goed glaswerk ( 200-400VR en 70-200 dacht ik , zelf met 300F2.8 , 500F4 en 100-400 ) , achteraf zie je simpelweg geen verschil in aantallen mislukte foto’s hoor, m’n Canon’s zitten er al eens naast maar Rudy z’n Nikon’s evengoed hoor, dat zal ie zeker wel beamen… Wat wel een wezenlijk verschil is dat Nikon z’n hoge iso prestaties toch beter zijn maar daar staat dan wel weer tegenover dat ik makkelijk 40% van een foto kan wegsnijden en nog perfect de kwaliteit van een D3 plaat haal…Bij grotere afdrukken zie je toch echt wel het verschil in detail tevoorschijn komen maar de D700 zal dan ontegensprekelijk beter geschikt zijn qua sportfotografie en de betere alroundcamera zijn. Dat de 5D2 een slechte focusser zou zijn ga ik niet mee akkoord, hij is misschien niet zo snel maar hij is wel razend accuraat en AI servo plakt beter dan de meesten hier denken... keuzes… ( hou er ook rekening mee als je voor een 5D2 kiest je zeker moet voorzien zijn van stevige PC hardware en veel opslagruimte )
          Last edited by RDB; 17 juli 2009, 10:45.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #20
            Re: EOS 5D Mk II of D700

            Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
            De resultaten van de D700 wat betreft focussen zijn toch wel van een heel andere orde.Het is immers dezelfde AF die in de D3 zit en dat wil al wel iets zeggen.Je kan daar hier lang over discusiëren en alles draaien en keren maar veel zin heeft dat niet.Het is gewoon een klasse hoger.

            M'n vroegere MKIII was natuurlijk sneller in fps dan de D700 maar qua accuraatheid en tracking geef ik zelfs de voorkeur aan m'n D700 (heb op dat gebied wel niet echt goede ervaringen gehad met 2 exemplaren van de MKIII)
            Tja de D700 en D3 hebben niet dezelfde AF anders zouden de gebruikers van beide toestellen de verschillen niet opmerken. Dat ie beter is dan de 5DII op AF gebied zeg ik toch ook? Maar of je dat in de praktijk gaat merken dat is de vraag die ik hier stel. Voor sommige zeker wel maar voor de meerderheid waarschijnlijk niet. Ik trek eigenlijk geen sport en voor mijn spelende kinderen en af een toe een vogel in de lucht en de dansers die ik fotografeer voldeed mijn stokoude 20D al probleemloos. De missers waren meestal user error geen af error.

            Natuurlijk zou ik ook de AF van een 1D of D3 willen maar gaat dat mij meer keepers geven...nee. Iemand die vollebak op sport zit natuurlijk wel. Vandaar dat ik zeg kijk naar je gebruik en het beste toestel voor jou komt er automatisch uit.

            Comment


            • #21
              Re: EOS 5D Mk II of D700

              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
              Tja de D700 en D3 hebben niet dezelfde AF anders zouden de gebruikers van beide toestellen de verschillen niet opmerken.
              D700 en D3 hebben inderdaad dezelfde AF module (3500) maar bij de D3 heeft de batterij een hoger vermogen en spanning, vandaar dat hier de AF nog sneller is.

              Comment


              • #22
                Re: EOS 5D Mk II of D700

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                D700 en D3 hebben inderdaad dezelfde AF module (3500) maar bij de D3 heeft de batterij een hoger vermogen en spanning, vandaar dat hier de AF nog sneller is.
                Plus kortere blackout tijden (spiegel omhoog) door het snellere mechanisme waardoor het onderwerp langer gevolgd wordt tussen bursts door aan hoge FPS.

                Comment


                • #23
                  Re: EOS 5D Mk II of D700

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  D700 en D3 hebben inderdaad dezelfde AF module (3500) maar bij de D3 heeft de batterij een hoger vermogen en spanning, vandaar dat hier de AF nog sneller is.
                  De Jepe heeft enkele weken geleden wat plaatjes getrokken met m'n D700.Hij zei me de indruk te hebben dat de AF van de D700 nog iets sneller was dan die van zijn D3. Het zal wel een foute indruk geweest zijn maar het geeft wel aan dat de prestaties van de AF tussen beide Nikon camera's niet erg ver uit elkaar liggen.
                  Last edited by roadrunner; 17 juli 2009, 11:44. Reden: typo
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #24
                    Re: EOS 5D Mk II of D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    En tracking allemaal goed en wel hoor, maar hoe vaak track jij een bewegend onderwerp niet vanuit het midden van je zoeker?
                    En als jij gewoon gaat focussen met al je af punten aan zonder de gewenste te selecteren(wat je hier lijkt aan te geven) dan denk ik dat je vaak iets anders dan je eigenlijke onderwerp zit te tracken want de automatische verbinding hersenen naar AF die bestaat op nog geen enkele camera.
                    Pas op veel AF punten is een voordeel hoor toch als ze nog snel genoeg kunnen werken natuurlijk( wat met een D700 op 51 punten hmmm niet vanzelfsprekend blijkt te zijn). Maar ook hier weer mensen die dit echt nodig hebben eerder D3 en 1D dan D700 en 5DII.
                    Een simpel voorbeeld: op het voetbalveld kan ik in portret oriëntatie de rechtse groep van 21AF of zelfs 9AF punten selecteren waardoor het bovenste gedeelte van het frame gevolgd wordt, en dan blijft het gezicht van de netjes speler in focus Ik kan ook gerust die rechtse of ook linkse groep van 21/9 punten aanspreken en zo laagvliegende BIF in een landschap kadreren.

                    Alle Nikon CAM3500 modules zijn overigens gekoppeld aan de lichtmeter, en zo worden gelaatskleuren herkend

                    51pt wordt vanzelfsprekend trager, maar die modus gebruik je enkel bij zeer grillig bewegende onderwerpen. 51Pt 3D werkt zoals ik al eerder zei zeer goed voor portretten in goed licht.

                    Er zijn ook enthousiaste gebruikers (zou dat niet het leeuwendeel zijn?) die bijna elke generatie (tenminste als die echt een verbetering biedt) kopen, en daar toch geen megabudget willen aan spenderen. Dan is het des te lovenswaardiger van Nikon dat ze niet op de uitrusting beknibbelen uit vrees dat ze minder van hun topmodellen gaan verkopen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: EOS 5D Mk II of D700

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      m’n Canon’s zitten er al eens naast maar Rudy z’n Nikon’s evengoed hoor, dat zal ie zeker wel beamen
                      De Rudy had toen misschien al aan den trappist gezeten

                      Dat de D700 iets beter is op hoge ISO's is ook normaal als je de MP's in rekening gaat brengen.Hiermee bedoel ik dat de 5DMKII bijna het dubbele aantal pixels heeft en dus ruisgevoeliger zal zijn tegenover de 12MP D700.Canon levert met dit toestel dan ook een zeer goede prestatie wat betreft ruis.
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #26
                        Re: EOS 5D Mk II of D700

                        Ik heb de 5D2 van vorige week en vind de opnames op iso 6400 nog héél goed en bruikbaar, ik was er echt van verbaasd, en iso 6400 gebruik ik al zelden ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: EOS 5D Mk II of D700

                          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Jepe was daar ook, hij met een D3 en D300 , ik met een 5D2 en 1D3 , beiden met voorzien van goed glaswerk ( 200-400VR en 70-200 dacht ik , zelf met 300F2.8 , 500F4 en 100-400 ) , achteraf zie je simpelweg geen verschil in aantallen mislukte foto’s hoor, m’n Canon’s zitten er al eens naast maar Rudy z’n Nikon’s evengoed hoor, dat zal ie zeker wel beamen… )
                          Idd de D3 klopt er soms ook al eens naast (zoals zijne baas ), zeker bij het gebruik van de buitenste AF-punten. Blijkbaar zijn die minder gevoelig

                          Ik dacht dat de D700 dezelfde Cam module heeft dan de D3
                          De D300, die toch ook een 51-punten heeft maar dan DX , is minder accuraat

                          Het % van missers ook serieus gedaald sinds ik de AF-ON gebruik voor de Focus-lock.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #28
                            Re: EOS 5D Mk II of D700

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Een simpel voorbeeld: op het voetbalveld kan ik in portret oriëntatie de rechtse groep van 21AF of zelfs 9AF punten selecteren waardoor het bovenste gedeelte van het frame gevolgd wordt, en dan blijft het gezicht van de netjes speler in focus Ik kan ook gerust die rechtse of ook linkse groep van 21/9 punten aanspreken en zo laagvliegende BIF in een landschap kadreren.
                            Wel de meeste onder ons zijn al blij als we een BIF in onze zoeker kunnen houden laat staan dat we nog de tijd zouden hebben om de juiste linkse of rechtse groep AF punten op de vogel te houden en tegelijkertijd dit mooi te kadreren. Makkelijkere methode is wijder frame kiezen met alle AF punten aan zodoende blijft die vogel in het frame en focus, en dan achteraf mooi croppen (wel handiger als je dan een 5DII hebt).
                            En hoe vaak gaat je scherptediepte zo beperkt zijn dat die voetballers een onscherp gezicht hebben wanneer je ze ipv op hun gezicht focust op hun bostkas focust? Als je ook hier weer er al in slaagt van ze mooi in je zoeker te houden.
                            Niet iedereen is zo goed dat hij zijn onderwerp zo mooi kan volgen als jij he.

                            Er zijn ook enthousiaste gebruikers (zou dat niet het leeuwendeel zijn?) die bijna elke generatie (tenminste als die echt een verbetering biedt) kopen, en daar toch geen megabudget willen aan spenderen. Dan is het des te lovenswaardiger van Nikon dat ze niet op de uitrusting beknibbelen uit vrees dat ze minder van hun topmodellen gaan verkopen.
                            Dit argument kan je natuurlijk in alle richtingen draaien.
                            Last edited by Kevlar; 17 juli 2009, 12:17.

                            Comment


                            • #29
                              Re: EOS 5D Mk II of D700

                              Als je TE laat of NIET op de knop drukt dan heb je niks.
                              Dat hebben alle fotografen, ongeacht de kwaliteit en de snelheid van de apparatuur, met elkaar gemeen.
                              Ik heb eens een album uit de kast genomen met foto's van de Olympische Spelen van 1972 te München en rustig zitten bladeren.
                              Mijn conclusie is dat, gezien de nadruk die nu gelegd wordt op het aantal beeldjes per seconde en AF snelheid, ik die foto's niet heb kunnen maken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: EOS 5D Mk II of D700

                                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                                Idd de D3 klopt er soms ook al eens naast (zoals zijne baas ), zeker bij het gebruik van de buitenste AF-punten. Blijkbaar zijn die minder gevoelig

                                Ik dacht dat de D700 dezelfde Cam module heeft dan de D3
                                De D300, die toch ook een 51-punten heeft maar dan DX , is minder accuraat

                                Het % van missers ook serieus gedaald sinds ik de AF-ON gebruik voor de Focus-lock.
                                Ha , zitte gij niet op den boot
                                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                                Comment

                                Working...
                                X