Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon AE1, AE1 program of A1?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

    Alvast bedankt voor de reacties!
    Maar het hoeft hier niet bij te blijven.
    Mochten er nog bd-ers zijn die ervaring hebben met een van beide toestellen laat het mij gerust weten.
    De aankoop zal toch nog even uitgesteld worden tot ik genoeg centjes heb gespaard.

    grtn,
    snap.
    flickr

    Comment


    • #17
      Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

      Gezien je over sparen spreekt, toch ook even zeggen dat je daar echt niet teveel geld meer mag aan geven. 50 euro voor body + standaardlens is toch echt het maximum dat ik er aan zou geven.

      Comment


      • #18
        Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

        De A-1 was een pionier.
        Hij staat in mijn virtinekast en gaat nooit weg. Ik heb hem 23 jaar gebruikt.

        Het was de eerste SLR met:
        - volledig digitale lichtmeting
        - Alfanumeriek LED display onder de zoeker (beter leesbaar als bij mijn huidige 20D)
        - Geprogrammeerde automatische belichting die sluitertijd EN diafragma instelt
        - De eerste SLR die de klassieke P, Av, Tv, M (cfr. PASM) modes invoerde, die heden ten dage nog steeds gebruikt worden bij de DSLR's.

        De concurrentie had na verloop van tijd inderdaad beter, maar wel later.
        Eigenlijk vond ik de T-90 de ultimieme analoge amateur reflex van Canon met manuele scherpstelling, maar die heeft spijtig genoeg snel plaats moeten ruimen voor de EOS serie.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #19
          Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

          Ik vind m'n A1 ook leuker werken dan m'n AE1 Program, maar zoveel verschil is er niet. Je hebt geen diafragmavoorkeuze op een AE1 maar je weet altijd wel wat ie gaat doen voordat je ontspant.

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #20
            Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            Eigenlijk vond ik de T-90 de ultimieme analoge amateur reflex van Canon met manuele scherpstelling, maar die heeft spijtig genoeg snel plaats moeten ruimen voor de EOS serie.
            Alleen jammer dat die lcd schermpjes zich wat zo, zo houden, bij deze camera. Daar heeft mijn FE2 geen last van.

            Ik vind LCD schermpjes eigenlijk niet bij klassieke manuele focus camera's passen. De T-serie hoort toch wat meer bij die lelijke overgangsperiode. De periode van Trage AF bakken en de laatste uitgeklede MF SLR's.

            Comment


            • #21
              Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

              Mag ik vragen waarom net die camera?

              Als ik jou was, zou ik zoeken naar een body met dezelfde mount als je dslr (ervan uitgaande dat je die hebt). Als je canon hebt, zou ik voor een eosmodel gaan, dan kan je je objectieven (behalve de ef-s) nog gebruiken. Als je nikon hebt, zou ik voor een nikonanaloog model gaan. Wel even opletten. De backwardscompatibility is bij Nikon *een beetje (kuch)* ingewikkeld, maar gaat wel veel verder terug dan canon.

              Comment


              • #22
                Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                Mijn excuses dat ik niet onmiddelijk antwoordde op de vraag. Ik kom namelijk net terug van vakantie.

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Mag ik vragen waarom net die camera?
                Omdat ik op zoek ben naar een camera zonder al te veel functies. Hoe minder, hoe beter zou ik bijna zeggen.
                Een camera waarbij niet alles vol automatisch gaat. Waarbij ik zelf controle heb over wat ik doe om op die manier misschien iets meer vaardigheid op te doen.
                Vaardigheden die ik dan kan toepassen op mijn digitale camera.

                En waarom net die camera? Tja... Misschien omdat ik nu ook een Canon bezit. En een deel uit nostalgie naar het analoge tijdperk...
                flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                  Ik heb 2 Canons AE-1 liggen en de eerdere opmerking van de verstorven lichtstrips/spiegeldemper klopt wel degelijk.
                  Ik heb die van mij vervangen en de beide camera's werken allebei nog perfect.
                  Ze liggen hier toch maar te liggen (één ervan heeft een vuil matglas maar de andere is in goede staat) dus als het je interesseert laat maar iets weten (beiden hebben een 50mm erop zitten)

                  Paul

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                    Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
                    Ik heb een AE-1 en 2 A-1's. De A-1 vind ik persoonlijk leuker werken.
                    Lichtdichtingen zul je inderdaad moeten vervangen, maar dat kun je heel gemakkelijk zelf doen. Er zit op eBay iemand die er setjes voor verkoopt, 3 euro of zoiets. De A-1 heeft wel het probleem dat de sluiter begint te "hoesten". De mijne hebben het allebei, de ene wel meer dan de ander. Ik ben ermee bij Grobet geweest en daar zeiden ze dat de olie binnenin is opgedroogd of zo. Ik heb op internet gevonden dat je het zelf kan herstellen, maar ik heb het nog niet geprobeerd omdat hij mij nogal riskant lijkt, en ze me bij Grobet zeiden dat er geen risico is voor de camera, dat de spiegel alleen trager opklapt en je daardoor een fractie van een seconde sluitervertraging krijgt (maar het blijven wel de juiste tijden normaal).
                    Hallo, ik heb ook een AE1 die ik wil heropstarten. De dichtingen zullen echter moeten vervangen worden. Kan je mij de link bezorgen van de persoon op ebay aub ?
                    Thx,
                    Grtn
                    Frank

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon AE1, AE1 program of A1?

                      De beste afdichtingen EN spiegeldempers koopt je bij Aki - Asahi in Japan.
                      Dit zijn de beste en helemaal niet duur, tussen de $ 6,00 en $7,20 + $ 4,00 verzendkosten.
                      Aki - Asahi.
                      Ik heb er donderdag een camera bekleding voor een Yashica FX - 70 Quartz besteld.
                      Maar zelf gebruik ik als afdichtingen katoen breiharen, is beter dan gelijk welke mousse.
                      Van Phildar gebruik ik Aviso 3mm dik
                      Schachenmays Catania Grande 2mm dik en dit is eigenlijk de betere.
                      voor de spiegeldemper kunt u niet buiten mousse of een andere zachte materie die je dan vastlijmt.
                      De sluiter (gordijn of spleetsluiter goed afdekken als je die ouwe prul verwijderd.
                      Maak ijskreemhouder (stukje hout dus) een soort schraper die juist en de gleuf past en maak het puntig.
                      Gebruik je breiharen, verwijder dan de grootste brokken ouwe mousse en duw er dan het haren in zodat het blijft plakken.
                      Ook het deksel nazien of daar geen nieuwe afdichtingen geplaats moeten worden.
                      Suc6 met dit klusje.
                      Last edited by Red Falcon; 1 december 2019, 00:00.


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment

                      Working...
                      X