Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusing screen voor 1D Mark III

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focusing screen voor 1D Mark III

Ik heb een matglas nodig voor mijn 1D voor manuele scherpstelling zodat ik de DOF kan zien bij manuele scherpstelling van mijn TS-E 90mm en bij primes onder de 2.8

Ik kan moeilijk mijn keuze maken omdat de informatie hierover zeer schaars is.

Ec-A: Microprism
    This matte field screen with microprism focusing spot in the center is used for general photography with all lenses. It achieves best results when using a lens of f/5.6 or faster.

Ec-D: Laser-Matte with Sections
    This is a matte field screen with sections. Grid lines assist in determining accurate picture composition. It is especially well suited for close-up photography or for copy work using EF macro lenses, it can also be used for general photography with all lenses.

Ec-S: Super Precision Matte *
    An all-matte focus screen for the EOS-1D Mark II N with finer microlens structure than the standard screens. Out-of-focus areas show more vividly than with the other Ec type screens. It’s ideally suited for use with f/2.8 and faster lenses, especially for manual focusing.

* EOS-1Ds Mark III, 1D Mark III and 1D Mark II N must be set to Custom Function 00-2 for accurate exposure metering when this screen is installed. Manual exposure is required for use with other EOS-1 series cameras.

Ik denk dat de Ec-S de beste keuze is als ik mijn Custom functie aanpas (is dit een nadeel?)
    De Ec-D zit vol lijntjes en ik denk dat dit storend werkt

Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven wat ik moet bestellen?

Dank U
    Pace
    Canon-fan
    www.photographypace.be
    blog

Re: Focusing screen voor 1D Mark III

Je wil manuele scherpstelling.
    Ik ben geen Canonian maar:
    Imo. heeft Ec-D enkel maar extra gridlijnen om een betere compsitie toe te laten. Dus niet van toepassing voor je wensen.
    Ec-A doet volgens mij wat je wil.
    Maar Ec-S doet dit ook mits een bepaalde instelling te doen(die ik als Nikonian niet direct ken). Het werkt zo te zien ook nauwkeuriger dan Ec-D maar vraagt wel lichtsterke lenzen.

Als je enkel lichtsterke lenzen hebt en weet dat Custom Function 00-2 geen consessies geeft, zou ik voor Ec-S gaan anders voor Ec-A
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Het gaat hem niet om de scherpstelling, maar om de scherptediepte te kunnen zien en dat gaat volgens mij op elk matglas.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het gaat hem niet om de scherpstelling, maar om de scherptediepte te kunnen zien en dat gaat volgens mij op elk matglas.
        Niet bij een opening groter dan 2.8

Pace
        Canon-fan
        www.photographypace.be
        blog

Comment

Ja?
          Probeer maar eens de DOF te zien als je niet kan scherpstellen!!!
          Je moet eerst kunnen scherpstellen en dan kan je de DOF beoordelen.(Dacht ik toch)
          Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pace Bekijk bericht
            Leg dat eens uit?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Leg dat eens uit?
              Scherpstellen is geen probleem maar de dof zie je niet boven 2.8

Bijvoorbeeld de 50mm 1.2L als je die helemaal open zet of toch groter dan 2.8 dan zie je met het juiste focusing screen identiek op je matglas wat je op de foto zal zien, bij het standaard-matglas zie je dat niet.

Ik heb verschillende lenzen met 2,8 1,8 1,4 en 1,2 dus ik gebruik dat regelmatig.
              Mijn laatste aanschaf is de tilt en shift 90mm 2.8 en daar is de dof zeer belangrijk als je gaat tilten met een standaard matglas zie je dat effect niet en met het juiste focusing screen wel.

Maar voor de 1D mark III is er een keuze uit ongeveer 10 matglazen vandaar mijn vraag, welke is het best geschikt voor mij.

Pace
              Canon-fan
              www.photographypace.be
              blog

Comment

Dus een kleinere opening/grotere f-waarde?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Neen andersom, bij een grotere opening, kleine f-waarde

Pace
                  Canon-fan
                  www.photographypace.be
                  blog

Comment

Neen andersom, bij een grotere opening, kleine f-waarde

Pace
                    Verklaar eens het verschil tussen beide uitspraken.
                    Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Verklaar eens het verschil tussen beide uitspraken.

Graag ja!

Vooral in combinatie met:

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Graag ja!

Vooral in combinatie met:
                        Wanneer je de lens op 1,2 zet, dat is een grotere opening dan 2,8 kan je met een standaard matglas niet zien wat je doet qua dof maar met het juiste matglas zie je exact hetzelfde als het resultaat op de foto.

Pace
                        Canon-fan
                        www.photographypace.be
                        blog

Comment

Aha!

Comment

Wanneer je de lens op 1,2 zet, dat is een grotere opening dan 2,8 kan je met een standaard matglas niet zien wat je doet qua dof maar met het juiste matglas zie je exact hetzelfde als het resultaat op de foto.

Pace
                            Als ik op grotere diafragma's foto's neem, dan is de scherptediepte helemaal niet degene die je ziet in de zoeker. Ik bedoel hier eigenlijk niet letterlijk scherptediepte, maar de 'grootte' van de bokeh, maar deze staan wel met elkaar in verband

in de zoeker heb je dus bij grotere diafragma's dan 2.8 geen accurate voorstelling van de DOF? klopt het wat ik zeg?
                            5DmkIII en wat glas

Comment

maar eh Pace, waarom gebruik je niet gewoon Live View?
                              dan ben je zeker dat wat je op je scherm ziet, ook op de foto zal staan.

imho is Live View pakken beter qua nauwkeurigheid dan gelijk welk matglas bij MF en kan je de scherptediepte mbv de DOF preview knop controleren gelijk geen ander
                              (gegeven een deftig scherm en 10x inzoomen)
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                              X