Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastige keuze: nieuwe Sony A200 of tweedehandse Nikon D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lastige keuze: nieuwe Sony A200 of tweedehandse Nikon D80

Beste BD'ers,

Na jaren twijfelen heb ik dan toch besloten een DSLR camera te kopen en (in januari) een cursus te volgen bij CTT Limburg.

Omdat mijn budget redelijk beperkt is, ben ik aangewezen op goedkopere modellen, zoals de Sony A200 of op tweedehands koopjes. Omdat veel tweedehands aanbiedingen blijkbaar toch al wat oudere toestellen zijn (veel Canon 350D's en 30D's blijkbaar) leek het er op dat het een Sony A200 zou worden. Nu kwam ik gisteren echter een D80 tegen die mij weer heeft doen twijfelen.

Wat is het interessantste?

Volgende Sony A200 van bij Foto Konijnenberg voor ongeveer 360 euro:
    - Sony A200 met 18-70 kitlens
    - Tas
    - 4 GB CF kaart

Of deze tweedehandse Nikon D80 (die volgens de koper in nieuwstaat is) voor 500 euro:
    - Nikon D80
    - Nikkor 18-55 AF-S DX VR
    - Hoya polarisatiefilter
    - Extra batterij
    - Tas
    - 2 GB SD kaart

Ikzelf kan volgende voor- en nadelen bedenken:

Sony:
    + Nieuw, dus garantie
    + Goedkoper

- Meer een instapmodel vergeleken met de D80?

Nikon:
    + Iets groter en robuuster toestel
    + Betere lens?
    + Meer extra's (zoals de filter en de tweede batterij)

- Geen garantie
    - Iets ouder toestel

Aangezien ik de cursus pas in januari ga volgen (die van september is blijkbaar al volzet) heb ik natuurlijk nog enkele maanden de tijd om de tweedehandsmarkt in de gaten te houden en wie weet daalt de Canon 450D nog wel in prijs tegen dan. Maar langs de andere kant, het is nu zomer en dat is toch een leuke tijd om foto's te maken, niet?

Wat zouden jullie doen? En ook, is 500 euro een correcte prijs voor die D80 met alle extra's? Want eerlijk gezegd was die 360 euro voor de Sony A200 met tas en geheugenkaart een beetje mijn maximumbudget, maar als dat D80-pakket effectief een goede prijs is en een redelijke meerwaarde biedt ten opzichte van de A200, dan wil ik nog overwegen die 360 euro op te trekken.

Re: Lastige keuze: nieuwe Sony A200 of tweedehandse Nikon D80

Hi,
    Is misschien off-topic, maar...
    Wat dacht je van deze dan?
    Canon EOS 1000D + EF-S 18-55IS voor € 437,00 bij cameranu.nl

en voor € 429,00 non IS lens bij kamera-express.nl (zie ook fimpje)

update:
    En deze Nikon D60 + AF-S 18-55mm VR, Nederlands € 429,00 kamera-express.nl/

Is dan ook nieuw met garantie.
    Last edited by willydp; 17 juli 2009, 14:09.
    Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Daar had ik ook aan gedacht, maar met een tas en een SD-kaartje erbij zit je al snel aan 460 euro. Dat is weer 100 euro duurder en uit de reviews die gelezen heb lijken de A200 en de 1000D toch erg gelijklopend te scoren, niet?

Comment

Ja, klopt, maar wil toch even al de alternatieven aanhalen gezien je eventueel meer wou betalen voor de occasie Nikon D80 en je liever voor een nieuw toestel opteerde zo te lezen.
        Lees maar de onderstaande links door, zo kan je jezelf een beter idee geven welke camera wat kan (vb vergelijk JPEG foto)
        Ter informatie:
        Sony Alpha DSLR-A200K + DT 18-70 € 309,00 bij CameraNU
        en € 299,00 bij kamera-express
        Sony DSLR-A300 + 18-70mm DT, Nederlands € 424,00 bij kamera-express (wel Live View)

Is nog beter voor budget.
        Het beste is steeds de camera's in de hand te nemen en voelen wat best ligt.
        BD forum zoeken op specifiek model en googlen vb: dpreview/
        4Gb kaartje vind je al voor 20 Euro en de goedkoopste nog minder + tas?
        Fijn weekend en succes met de aankoop

Update:
        cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A200/verdict
        cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A300/verdict
        cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_1000D_Rebel_XS/verdict
        dpreview.com/reviews/SonyDSLRA200/page23
        Last edited by willydp; 17 juli 2009, 14:43.
        Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
          Sony Alpha DSLR-A200K + DT 18-70 € 309,00 bij CameraNU
          en € 299,00 bij kamera-express
          Sony DSLR-A300 + 18-70mm DT, Nederlands € 424,00 bij kamera-express (wel Live View)
          Zoals net in een ander topic vermeld: a200 bij Saturn-Meir (Antwerpen) kost nu nog slechts €189 .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Zoals net in een ander topic vermeld: a200 bij Saturn-Meir (Antwerpen) kost nu nog slechts €189 .
            Wow zotte deal! Hadden ze er nog veel? Weet je toevallig iets over de prijzen van de andere alpha modellen?
            De 18-55 van Sony is nu ook voor 49 euro te koop (via web) bij fotokonijnenberg!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              Wow zotte deal! Hadden ze er nog veel?
              Inderdaad.
              Er stonden er nog een stuk of 4-5...

Weet je toevallig iets over de prijzen van de andere alpha modellen?
              Ja, de allerlaatste a700 met kitlens, het demomodel, stond nu ook aan €599.

De 18-55 van Sony is nu ook voor 49 euro te koop (via web) bij fotokonijnenberg!
              Mooi.

Ik had me er al zo eentje aangeschaft via Kamera-Express, een paar weken geleden.
              Echt wel een goed lenske voor die prijs, en licht en compact.
              Bij de oudere Minolta-lenzen zijn er heel wat goeie, maar deze budget-lens komt toch dicht in de buurt hoor: vrij scherp, ook mooie kleuren, nog aanvaardbaar wat distortie betreft, én, in tegenstelling tot de oudere lenzen, nauwelijks last van flare. Een zonnekap is eigenlijk overbodig.

Daarmee zullen heel wat foto's gemaakt gaan worden op strand en gelijkaardige minder interessante plaatsen voor fotomateriaal, en als de kinderen hier eens met de dslr willen spelen, dan zal het ook met die lens zijn .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Een zonnekap is eigenlijk overbodig.
                Dit was mijn volgende vraag Is een zonnekap nog meegeleverd? Ik lees bij op de site van kurt munger van niet
                Heb alleszins ook eentje besteld

Comment

Is een zonnekap nog meegeleverd?
                  Bij die van mij zat geen zonnekap, maar ik had een van de eerste van Kamera-Express, en dat waren in elk geval allemaal "kit"-doosjes: wit doosje als verpakking, goedkoop achterdopje in licht plastiek, en zonder zonnekap.

Ik kan me echter wel voorstellen dat er bij de normaal geprijsde lens (€100 extra of zo ?) ook geen zonnekap zal zitten. Die van de 18-70 past perfect, dus dat is een alternatief, maar of die nu een toegevoegde waarde biedt ? Ik vind van niet .

Comment

Die D80 is ondertussen al verkocht, en niet aan mij :-)

Nu heb weer iets anders tweedehands zien staan: een Canon 400D met 18-55 kitlens, tas, 2GB geheugenkaart, BG3 battery grip en 3 accu's voor 450 euro. De prijs lijkt mij in elk geval OK, maar wanneer ik reviews van die 400D lees, dan maak ik me toch zorgen over de negatieve punten:

- Kit lens disappointing, better to buy body only and spend more on a good lens
                    - Sporadic continuous shooting once buffer is full
                    - Occasional under-exposure issue with Evaluative metering
                    - Average automatic white balance performance, still very poor under incandescent light
                    - ISO, WB, Metering mode etc. not displayed on viewfinder status bar during change
                    - Flash must be raised for AF assist
                    - No Kelvin white balance selection in-camera
                    - No spot metering
                    - No mass storage device USB driver, poor WIA transfer rates (and awkward to use)
                    - Opening the CF compartment door shuts camera down, loses any buffered images
                    Small viewfinder view

Vooral over de vetgedrukte maak ik mij zorgen. In hoever zijn die een erge beperking?

Door al die reviews heb ik de indruk dat elke camera slechte punten heeft waardoor ik uiteindelijk niks durf kopen.

Is die 400D interessanter dan de A200? Ik heb ook maar bang dat ik voor een Sony niet genoeg interessante lenzen en accessoires ga vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                      Is die 400D interessanter dan de A200?
                      Als je naar tweedehands op zoek bent, kijk dan evt. ook eens naar een KM 7D, D200, of 30D.
                      Er staat er hier een 7D op BD dacht ik. Prima semi-pro toestel, bijzonder handig in gebruik en uitstekende jpeg-output waarbij weinig of geen PP vereist is.
                      Persoonlijk zou ik eerder voor zoiets gaan dan voor een instapper. De prijs zal nauwelijks verschillen (als de 7D al niet goedkoper is dan een 400D), en de mogelijkheden en gebruikscomfort zijn een pak interessanter.

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                      Ik heb ook maar bang dat ik voor een Sony niet genoeg interessante lenzen en accessoires ga vinden.
                      Niet genoeg ? Wat ben je dan allemaal van plan ?

Trouwens, om de 6 à 9 maand komen er nieuwe Sony-lenzen op de markt.
                      Ik vermoed dat ze straks in verhouding trouwens zowat het meest recente lensgamma zullen hebben (- als dat nu al niet zo is -), en aangezien technologie steeds evolueert, is dat zeker ook geen nadeel.

Comment

De kogel is door de kerk. Ik heb vandaag een Sony A200 body met het nieuwe Sony 18-55 objectief besteld.

Comment

Gefeliciteerd !
                          Veel plezier ermee.

Comment

Ik zou je wel 1 raad geven: vooraleer je gaat investeren, probeer dan minstens een jaar verder te zijn en tegen de limieten van deze body op te lopen.
                            Wanneer je investement gedaan is, zal je normaal gezien ook voor Sony moeten blijven kiezen..
                            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Working...
                            X