Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorspellingen Tom Hogan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voorspellingen Tom Hogan

Als we hem mogen geloven:nog dit jaar een D700s met 24,5 MP?

Walter
    D850

Re: Voorspellingen Tom Hogan

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Als we hem mogen geloven:nog dit jaar een D700s met 24,5 MP?

Walter
    Je weet dat dit er aan zit te komen Diezelfde Thom heeft ook de nadruk gelegd op het gebrek aan bijhorend goed maar iets minder lichtsterk glas

Maar ik vraag me toch af wie die 24MP ECHT gaat nodig hebben De Canon gebruikers hebben nu 21MP ter beschikking en zijn zeer blij met het extra detail, maar doen ze er daadwerkelijk iets mee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Je weet dat dit er aan zit te komen Diezelfde Thom heeft ook de nadruk gelegd op het gebrek aan bijhorend goed maar iets minder lichtsterk glas

Maar ik vraag me toch af wie die 24MP ECHT gaat nodig hebben De Canon gebruikers hebben nu 21MP ter beschikking en zijn zeer blij met het extra detail, maar doen ze er daadwerkelijk iets mee?
      Inderdaad, vergeet ook niet dat je een grote troef kwijtraakt, namelijk de hoge iso prestaties, de D3X moet hier terug een paar isostops inleveren tegenover de D700/D3.

En niet te onderschatten, iedere klik in de stand NEF+JPG is er eentje van 50Mb.

Natuurlijk heeft een 24 Mp zijn voordelen, maar dan meer riching studiowerk en voor grote afdrukken.

Een 24 Mp sensor is ook maar tevreden met het beste glas qua scheidend vermogen, anders gaat dat extra detail toch verloren.

Ik denk ook niet dat velen hier op zitten te wachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Inderdaad, vergeet ook niet dat je een grote troef kwijtraakt, namelijk de hoge iso prestaties, de D3X moet hier terug een paar isostops inleveren tegenover de D700/D3.

Lees er de review maar op na op D.Preview:als je zo'n 24MP terugbrengt naar 12MP,zoals van de d700,blijkt het ruisvoordeel van die laatste heel wat minder groot te zijn.

Je weet dat dit er aan zit te komen

Het kan raar klinken,maar ik vind 12MP weinig.Zeker bij wat intensiever bewerken van foto's gaat dat al gauw artefacten,extra ruis,posterisatie enz.opleveren,zaken die minder opvallen bij grotere files.Croppen wordt dan al heel moeilijk.
        Ook is het zo dat 12MP in mijn ervaring,zelfs met goed glas,tot maximaal A2 kan afgedrukt worden ( en dan nog haarscherp is,geen pixel te zien,en zijdeglad)
        Al met al vind ik dat een bescheiden output die je maar kan opbrengen met heel die duizenden Euri kostende constellatie van lenzen en body.
        Het voordeel dat nu de cropcamera heeft ten overstaan van de FF op gebied van tele/macro komt bij 24MP ook te vervallen:het beste van 2 werelden verenigd.

Walter
        Last edited by Phororhacos; 5 juli 2009, 10:42.
        D850

Comment

Het kan raar klinken,maar ik vind 12MP weinig.Zeker bij wat intensiever bewerken van foto's gaat dat al gauw artefacten,extra ruis,posterisatie enz.opleveren,zaken die minder opvallen bij grotere files.Croppen wordt dan al heel moeilijk.
          Ook is het zo dat 12MP in mijn ervaring,zelfs met goed glas,tot maximaal A2 kan afgedrukt worden ( en dan nog haarscherp is,geen pixel te zien,en zijdeglad)
          Al met al vind ik dat een bescheiden output die je maar kan opbrengen met heel die duizenden Euri kostende constellatie van lenzen en body.
          Het voordeel dat nu de cropcamera heeft ten overstaan van de FF op gebied van tele/macro komt bij 24MP ook te vervallen:het beste van 2 werelden verenigd.
          Walter
          Dan gaan we de term printpeeping moeten bovenhalen Ik denk vooral dat de foto op zich moet aanspreken qua compo en kleuren, en dat in functie van de kijkafstand de scherpte een stuk minder kritisch is. Artefacten heb je zelf deels in de hand. Als ik zie hoe bv de autogids er al jaren in slaagt om foto's met overduidelijke CA te publiceren

Ik zie me uiteindelijk ook nog mijn D300 wegdoen om zo'n D700X te kopen, maar om alles uit zo'n 24MP FX camera te halen ben je echt wel verplicht om het beste glas te gebruiken in zijn meest optimale werkingsgebied. Denk aan diafragma's tussen f/4 - f/5.6 tot f/8 om hoekonscherpte en zichtbare diffractie te vermijden. Ik heb pas een identieke foto in 14bit uncompressed RAW uit een D700 en D3X van mijn vriend toegezonden gekregen genomen met de AF 50mm f/1.8D aan f/8, en in een nauw centrum zie je het 1.42X resolutieverschil redelijk goed, maar naar de hoeken toe wordt het verschil minder uitgesproken. En Thom Hogan heeft ook dit nog gezegd: I have to work hard to get my own D3x work to levels that I wasn't achieving before

Anderzijds als Nikon dezelfde fout maakt als Canon en de productie van zijn 12MP FF camera stopzet, wordt deze discussie natuurlijk helemaal overbodig

Comment

Ik hoop voor jullie dat er binnenkort ook eens een betaalbare MP monster komt , dan kijk ik er naar uit hoe je er dan over zal denken , maar ik begrijp je vooroordeel hoor

Anderzijds als Nikon dezelfde fout maakt als Canon en de productie van zijn 12MP FF camera stopzet, wordt deze discussie natuurlijk helemaal overbodig
            Of dit fout was trek ik zwaar in twijfel, Canon kan na al die maanden nog steeds de vraag aan 5D2’s niet bijbenen, kijk maar eens even in het rond hoeveel mensen in tijden van crisis momenteel met zo’n toestel rond hun nek rondlopen .. Nikon moet heel snel gaan komen met iets dergelijks denk ik…

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Een 24 Mp sensor is ook maar tevreden met het beste glas qua scheidend vermogen, anders gaat dat extra detail toch verloren.

Ik denk ook niet dat velen hier op zitten te wachten.

Potentiele kopers van dergelijke toestellen hebben zoiezo in de meeste gevallen al glaswerk die ruim voldoet, ik heb trouwens de indruk dat bvb m’n 70-200 het minstens even goed doet zoniet beter dan op de meeste recente cropcamera’s… Aangezien Nikon ook aan het werk is om een verbeterde 70-200 op de markt te brengen en er zoiezo voldoende goed glaswerk voor handen is…
            Last edited by RDB; 7 juli 2009, 10:55.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Awel Frank ik heb toch ook nogal mijn twijfels over je uitspraken.

Ik print zelf nooit(99%) groter dan 45x30 cm. En die 21 MP komen heel veel van pas en om meerdere redenen. Ik kan veel meer croppen. Ik maak al eens een portret uit een landscape foto, de weinige ruis valt in de print al helemaal niet meer op, het is heerlijk om op 100% door je beeld te scrollen enz enz...

Het beste glas moeten gebruiken? Hmmm heb jij dan nu glas waarvan je zegt het is niet goed genoeg maar ik heb een crop camera dus dat is dan toch uitstekend? Ik betwijfel het heel sterk.
              De realiteit is dat vele onder ons gewoon topglas hebben en dat met meer pixels dit meer tot uiting komt. En bijv mijn 70-300 DO IS die een toplens is maar geen topglas als je begrijpt wat ik wil zeggen die presteert beter met mijn 5D dan ie ooit gedaan heeft.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het geen seconde zal betreuren als je een overstap zou maken van d300 naar die zo goed als zekere D700X. Integendeel.

Comment

als dat de prijs van de D700 doet zakken: laat maar komen
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Awel Frank ik heb toch ook nogal mijn twijfels over je uitspraken.

Ik print zelf nooit(99%) groter dan 45x30 cm. En die 21 MP komen heel veel van pas en om meerdere redenen. Ik kan veel meer croppen. Ik maak al eens een portret uit een landscape foto, de weinige ruis valt in de print al helemaal niet meer op, het is heerlijk om op 100% door je beeld te scrollen enz enz...

Het beste glas moeten gebruiken? Hmmm heb jij dan nu glas waarvan je zegt het is niet goed genoeg maar ik heb een crop camera dus dat is dan toch uitstekend? Ik betwijfel het heel sterk.
                  De realiteit is dat vele onder ons gewoon topglas hebben en dat met meer pixels dit meer tot uiting komt. En bijv mijn 70-300 DO IS die een toplens is maar geen topglas als je begrijpt wat ik wil zeggen die presteert beter met mijn 5D dan ie ooit gedaan heeft.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het geen seconde zal betreuren als je een overstap zou maken van d300 naar die zo goed als zekere D700X. Integendeel.
                  Ik gebruik de D700 reeds 7 maand, en ik vind het ook heerlijk om zo eens op 100% door mijn foto's te scrollen

Ik heb eens aan mijn maat gevraagd vergelijkende foto's te maken met zijn AF 50mm f/1.8D aan f/5.6 wat uiteindelijk f/8 werd, maar ik heb beide uncompressed 14bit RAW door Nikon CNX2 gejaagd met dezelfde parameters en aanscherping, heb de foto's daarna in CS4 op elkaar gelegd en daar de D700 foto ca 142% vergroot en uitgelijnd op het D3X exemplaar en daarna enkele 100% crops in een fotokader geplakt. Zie: LINK Het verschil is zeker zichtbaar, maar is het genoeg om een nieuwe camera te verantwoorden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    Ik hoop voor jullie dat er binnenkort ook eens een betaalbare MP monster komt , dan kijk ik er naar uit hoe je er dan over zal denken , maar ik begrijp je vooroordeel hoor
                    Ik sluit niks uit, en het zou best kunnen dat ik mijn cropcamera wegdoe, maar ik blijf toch wat sceptisch

Comment

Ik gebruik de D700 reeds 7 maand, en ik vind het ook heerlijk om zo eens op 100% door mijn foto's te scrollen

Ik heb eens aan mijn maat gevraagd vergelijkende foto's te maken met zijn AF 50mm f/1.8D aan f/5.6 wat uiteindelijk f/8 werd, maar ik heb beide uncompressed 14bit RAW door Nikon CNX2 gejaagd met dezelfde parameters en aanscherping, heb de foto's daarna in CS4 op elkaar gelegd en daar de D700 foto ca 142% vergroot en uitgelijnd op het D3X exemplaar en daarna enkele 100% crops in een fotokader geplakt. Zie: LINK Het verschil is zeker zichtbaar, maar is het genoeg om een nieuwe camera te verantwoorden

Bedankt voor de link.Ik vind dat het verschil geen klein beetje merkbaar is.
                      Ook het adagio "alleen het allerbeste glas gebruiken",zou ik wat willen relativeren.Weet je nog toen de Canon 1Ds uitkwam? Vandaag de dag met zijn 11MP een soort instapcameraatje,toen viel iedereen in katzwijm.En ook toen al klonk de kreet : oei,zo'n resolutie gaan de lenzen niet aankunnen.Wat klinkklare onzin gebleken is:zelfs goedkope kitlenzen of oudere lenzen uit het analoge tijdperk presteren merkwaardig goed op FF camera's met hoge resolutie.
                      Nee,voor de rest vind ik me helemaal terug in de repliek van Kevlar,vandaag de dag gaat het inderdaad niet enkel en allen meer over prints,de manier waarop je als het ware kan rondwandelen in een foto op monitorscherm is een item op zich geworden.

Anderzijds,ze moeten er nu ook niet morgen mee afkomen,ik moet mijn financiën er nog wat op afstemmen.

Walter
                      D850

Comment

Anderzijds,ze moeten er nu ook niet morgen mee afkomen,ik moet mijn financiën er nog wat op afstemmen.

Walter
                        Haast je dan toch maar Thom op zijn eigen site: But people I trust now tell me that a D700x won't be as late in the year as I suggest (I mentioned November). Wow. If Nikon has a D300s, D700, D700x, D3, D3x lineup by fall, that's one amazing pro lineup.

Comment

Het verschil is zeker zichtbaar, maar is het genoeg om een nieuwe camera te verantwoorden
                          Dat is heel subjectief he. Voor de ene wel de andere niet natuurlijk.

Zelf heb ik heel wat camera's laten passeren alvorens ik dan toch een nieuwe kocht. En ja vaak vond ik het verschil de aankoop niet waard. En die vraag kan ik mij nu nog altijd stellen hoor want ik kan niet beweren absoluut nodig te hebben wat ik nu heb en betere foto's maak ik ook niet. Maar het is er wel alleen maar leuker mee geworden. En puur technisch gezien zijn de foto's natuurlijk ook beter. Het zou maar erg zijn als dat niet het geval was 5-6 jaar later.....

En hoe meer pixels hoe leuker dat scrollen door een beeld is hoor. Ik zou dat graag eens doen met zo een phaseone 65MP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                            ...
                            Dat heb ik ook al gedacht.
                            Als je ziet wat een verschil de stap van 6 naar 12 Mp maakte, dan moet de stap van 12 naar 24 FF zeker te moeite zijn. (Maar voor ik een a900-tje koop, zal die toch nog wel een stuk gezakt moeten zijn in prijs, kwestie van het budget voor de verschillende hobbies wat in evenwicht in te houden ;-).)

Niet iedereen is heeft interesse in zo'n toestel natuurlijk, maar zo'n D700x zou het aanbod van Nikon zeker mooi vervolledigen, net zoals het voor Sony goed zou zijn een beter betaalbare FF met minder Mp's te brengen...
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Nikon Rumours heeft net nog een hele leuke post online gezet: http://nikonrumors.com/2009/07/08/ni...ap-leaked.aspx

Comment

Working...
                              X